Læsetid: 12 min.

Krigsmaleriet, det danske forsvar ikke ønsker at se

Forsvaret bestilte i 2011 et maleri af den danske krigsindsats i Libyen. Kunstneren Simone Aaberg Kærn, der også malede statsministerportrættet af Anders Fogh, blev valgt til opgaven. Men senere blev hendes skitser afvist, fordi de ikke viste den »ret lykkelige historie«, som krigen ifølge Forsvaret var. Kærn har lavet maleriet alligevel og taler nu for første gang om sagen offentligt
Forsvaret bestilte i 2011 tre malerier af den danske forsvarskrigsindsats gennem de seneste ti år. Den ene af kunstnerne, Simone Aaberg Kærn, blev taget af opgaven, fordi hendes skitser ifølge forsvaret viste en forkert side af krigen. Nu har hun malet billedet færdigt. Det billede af krigen i Libyen, som Forsvaret ikke ønsker at se.

Forsvaret bestilte i 2011 tre malerier af den danske forsvarskrigsindsats gennem de seneste ti år. Den ene af kunstnerne, Simone Aaberg Kærn, blev taget af opgaven, fordi hendes skitser ifølge forsvaret viste en forkert side af krigen. Nu har hun malet billedet færdigt. Det billede af krigen i Libyen, som Forsvaret ikke ønsker at se.

Sigrid Nygaard

28. september 2016

Simone Aaberg Kærn lægger venstre underarm vandret på lærredet, strakt fra albue til fingerspidser, så den deler skitsen i en øverste og en nederste halvdel.

»Det var den nederste her,« siger hun og fører armen ned over lærredet.

Kigger op.

»Den kunne de ikke lide.«

Hun står på betongulvet i sit atelier foran en skitse på halvanden gange halvanden meter. Lyseblå cowboyjakke. Kort hår. Maling på ærmerne.

Det er mørkt udenfor, men et par meter bag hende står en standerlampe, som kaster et hvidt lys op på væggen og lærredet.

Det er en skitse til et maleri af den danske indsats i krigen i Libyen i 2011. Maleriet blev bestilt af Det Nationalhistoriske Museum i samarbejde med Forsvaret og var et maleri i en serie af tre, som skulle skildre den danske krigsindsats: Et af invasionen i Afghanistan (hæren), et af indsatsen mod pirateri i Adenbugten (søværnet) og et af krigen i Libyen (flyvevåbnet).

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Laust Persson
  • Marianne Rasmussen
  • Oluf Husted
  • Per Jongberg
  • Svend Erik Sokkelund
  • Jan Weis
  • Dorte Sørensen
  • curt jensen
  • Jørgen Dragsdahl
  • Britta B. Hansen
  • Niels Nielsen
  • Anne Eriksen
  • Peter Wulff
  • Hans Larsen
  • Espen Bøgh
  • Sidsel Jespersen
  • Aksel Gasbjerg
  • Kurt Nielsen
Laust Persson, Marianne Rasmussen, Oluf Husted, Per Jongberg, Svend Erik Sokkelund, Jan Weis, Dorte Sørensen, curt jensen, Jørgen Dragsdahl, Britta B. Hansen, Niels Nielsen, Anne Eriksen, Peter Wulff, Hans Larsen, Espen Bøgh, Sidsel Jespersen, Aksel Gasbjerg og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

God rapport... om en kunstner der tager kunsten alvorligt... taler ordetligt dansk... DET MAELRI SKAL HAENGE INDE PAA CHRISTIANSBORG... OG LGE VED INDGANGEN TIL FOLKETINGSSALEN... TAK....

kjeld jensen, Vibeke Hansen, Teodora Hansen, Per Jongberg, Dagmar Christiandottir, Carsten Mortensen, Erik Pørtner Jensen , Karsten Aaen, Svend Erik Sokkelund, Torben Kjeldsen, Martin Mørch, Janus Agerbo, Ervin Lazar, Erik Pedersen, curt jensen, Anne Eriksen og Leif Høybye anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Bygherren bestemmer over arkitekten og Mæcenen bestemmer over sin Kunstner. Den der betaler musikken bestemmer hvad der skal spilles, fortsæt ad nauseum.
Tudekiks forefindes i forhallen.

Med venlig hilsen
Lennart

Sikke blomstrende og floromvundne vendinger i propagandaens temastil fra General Per Ludvigsen.

"
Per Ludvigsen efterlyste en skitse, som fortalte den »jo egentlig ret lykkelige historie«, som krigen i Libyen ifølge ham var.

Han foreslog en række temaer: Folket, »der rejser sig mod tyrannen«, fly, »der hurtigt og ret effektivt indsættes til bekæmpelse af tyrannens (militære) enheder« og »frihed – og fremtid til folket til sidst.«
"

Måske var et lille propagandaministerium lige noget for generalen, hvor han kunne boltre sig med sin forherligelse af de modige danske soldater, som modige generaler styrede i krig udsendt af politikere, og ikke mindst i selvforherligelsens lys bag gardinerne af frihed i lykkens tegn for demokrati.

Som det er blevet sag før; "Krig er ingen skønhedskonkurrence" - tværtimod!

Drømmen om at fremstille sig selv som den udefra kommende frelsende ridder på den hvide hest, er barnlig og intet andet, og som hører hjemme i eventyrerne, hvilket også distancerer sig så meget fra den sunde fornuft, at det er tå krummende at læse generalens ideer.

Med baggrund i de opnåede resultater i såvel Irak, Afghanistan og Libyen, er generalens tanker herom ganske ubegribelige, og giver mindelser om hvorfor Danmark tabte krigen i 1864 når ånden fra dengang består i officerskorpsets top.

Når elitens top lider af den slags forvrængede selvforståelses billeder af deres egen selvforherligelse, der intet har med virkeligheden at gøre, kan det være ligegyldigt med et militært beredskab, for når hensigten kun har det formål at forherlige sig selv, er krigens indhold og udfald blot en biting i generalens optik.

Søren Johannesen, Anders Graae, kjeld jensen, Teodora Hansen, Oluf Husted, Per Jongberg, Erik Pørtner Jensen , Karsten Aaen, Kasper Kjær, Jan Kønig, Janus Agerbo, Ervin Lazar, olivier goulin, Britta B. Hansen, Anne Eriksen, Niels Nielsen og Leif Høybye anbefalede denne kommentar

Billedet skal bestemt udstilles, gerne i forbindelse med Fogh og de andre ministre, eller naturligvis på Den Nationalhistoriske Samling. Og med videre opfølgning af de krige, Danmark har deltaget i, ikke at forglemme den nuværende i Syrien...
Vi ser mest ødelagte bygninger/ ruiner og advares mod "stødende billeder" i medierne, det giver ikke det rette billede.
Det synes at være nødvendigt, især for Folketinget, med en forståelse for de ting man sætter i værk - milliardudgifter til fly og bomber som en handling, der på ingen måde har flertal i den danske befolkning?

Faktisk skulle der her være afstemning, før sådanne udfald?
Ikke fjolle afstemninger, som Morten Østergaard nu profilerer sig på i forhold til Europol og som sandelig nu bliver fulgt op af LA (dem med topskatten) - ja, det er vigtige ting i Danmark - meget vigtigere end krig...
Hvem tror forøvrigt på, at der skulle være problemer med Europol - hvad med at melde sig ud af EU i stedet :)

Teodora Hansen, Espen Bøgh, Dagmar Christiandottir og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Hans A. Sørensen

Kunstneren om det afviste maleri:
”Det er et billede, der skal op og hænge på det Nationalhistoriske Museum, hvor vi skriver vores Danmarkshistorie, og derfor kan det umuligt kun handle om de militærtekniske forhold. Den krig har så meget større konsekvenser. Det vil jeg gerne skildre. Man kan også se det som interessant i forhold til de vestlige mediers dækning af den rene krig og det virvar af afrevne lemmer, man kan finde i mellemøstlige medier.”

Jeg synes bestemt at Simone Aaberg Kærn på en god måde har forsøgt at være med til at anskueliggøre den nødvendige og pinlige bagside af krigsførelse. – Og godt maleriet laves…

Når generalmajor Per Ludvigsen mener, at det handlede om at beskrive ”Den jo egentlig ret lykkelige historie…”, så tænker jeg han måske skulle spørge nogle af de hjemvendte soldater om deres opfattelse af hjælpen til krigens deltagere – hvad enten det var soldaterne selv eller tolkene”. De vil nok nærmere opfatte det som ”den jo egentlig ret ulykkelige historie”!

Og så han kan vel trods alt være glad for at de nye, ubrugelige F35 kampfly ikke også skulle males!

Niels Nielsen, Teodora Hansen, Espen Bøgh, Steen Sohn, Erik Pørtner Jensen , Karsten Aaen og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Jørgen Dragsdahl

Det kan jo også udstilles på Forsvarsakademiet, hvor man har et kritisk syn på krigene - nødvendigt, fordi officererne skal lære af fejl.

Dagmar Christiandottir, Per Klüver og curt jensen anbefalede denne kommentar

"Batalje-malerier" i traditionel forstand er da noget , der hører en svunden tid til, hvor kunstneren også skulle opfylde et behov for billeder, som efter fotografiapparatets opfindelse på bedste vis klares af fotograferne.

Man malede vist også i tidligere tider diverse store ildebrande og billeder af pestens hærgen o s v - det var vel også en form for "batalje-maleri" ?

Hvis genren skal genoplives, så bør man også lave malerier af flygtningelejre , af indsatser af læger uden grænser, af henrettelser i diktaturstater, af stening af utro kvinder,af udvalgte terroraktioner i f eks Madrid, Paris, New York , Bruxelles København m v - det er vel alt sammen også i "batalje-maleriets" tradition ?

karim rachdi, Vibeke Hansen, Karsten Aaen og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

@ Robert Kroll

Jeg ved ikke hvor langt man skal gå, men udmærket du peger på mange ting omkring tilstande der udmærker sig til også at blive visuelt tilgængeligt via maleri.

Robert Kroll og Lennart K.

Tror ikke at batalje malerier har noget med behov for krigsbilleder at gøre. Dette behov blev til hver en tid dækket af professionelle presse-tegnere som ledsagde dengangs reportere samt mere eller mindre begavede værker fra kunstnerisk foranlagde soldater.
Det handler om mindemærker for historiens gang og selvfølgelig også eftermæle for de personer der har været ansvarlig for denne.

Og her må jeg ganske bestemt sige hr. Kampmann imod. Det har absolut intet med mæcenens ret til at bestemme over kunstneren. I et demokrati er det OS, befolkningen, der er mæcen
og ikke de personer eller institutioner der kommissionerer værket.
Ellers kan jeg ikke ske hvad forskellen til et nordkoreansk propagandaministerium skulle være.

Niels Nielsen, karim rachdi, Erik Pørtner Jensen , Karsten Aaen, Svend Erik Sokkelund, Anne Eriksen, Jan Kønig og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar

Der er noget teflonagtigt over den måde, man går i krig på. Den samme måde, som tilsyneladende bliver krigen i Syrien til del, når der skrives om det. Eller andre steder.
Til gengæld går terror rent ind, er det fordi det faktisk kan ske tæt på?

Niels Nielsen, Erik Pørtner Jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Poul Solrart Sørensen

Der er noget prostitutionsagtigt over den måde forsvaret investere i kunst...måske sædelighedspolitiet burde se på det.

Charmante krigshelte,
først render de rundt og bestræber sig på at gøre verden et grimmere sted at være – så prøver de på, at forskønne følgerne af deres nedbrydende gerninger - og så fortjener de mere blik på skuldrene, mener de selv ...

Søren Johannesen, Niels Nielsen, Anne Eriksen, curt jensen, Erik Pørtner Jensen og Tomas Hoch anbefalede denne kommentar
Erik Pørtner Jensen

@Michael Kongstad
Ja det er da et billede - et nydeligt turistbillede af to soldater der hyggesnakke i en valmuemark. Der er intet i billedet, der på nogen kan bevidne eftertiden om 11 års krig død og ødelæggelse, udovet en klat røg, som fortoner sig ude i det fjerne

»Det skal lægge op til debat, og beskueren skal selv tænke i stedet for at få det hele serveret,«

lyder forklaringen på den fuldstænding manglende skildring af militær alliancen krigshandlinger

Generalmajoren og ligesindede må virkeligt havde klappet begejstret i deres manicurede hænder, da de så dette yndige maleri af den danske krigsindsats.

Tak for at vi måtte kigge med. Min første tanke er nu, at finde ud af, hvad 14 dages charterferie mon måtte koste til dette jomfruelige paradisland.

Jeg er sikker på, at vi her i familien skal nok få en god debat om, hvorvidt vi skal vælge Libyen eller Afghanistan som vores næste feriemål, men med de flotte og kunstneriske billeder vi er blevet præsenteret for, ja, så bliver valget virkelig svært...

I min optik mangler der én ting til billedet, og det er betalingen til de korrupte politikere i Afghanistan og Irak mens vore soldater gik i felten og blev slået ihjel.

En korruption vore egne politikere kendte til, men ikke sagde fra overfor i respekt for de soldater vi havde i felten, som døden ramte, og deres kammerater der fysisk ble handicappet og dem der kom hjem med traumer for livet.

- Alt det generalen ikke vil have med som virkelighed i hans eventyrverden.

Demokrati egner sig ikke som en eksportvare. Demokrati er som en skrøbelig blomst. Den skal skærmes mod elementerne, vandes ofte og selv da, bærer den undertiden kimen til sin egen undergang- Oktoberrevolutionen og 1933 lærte os dét. Demokrati er evolution, ikke militær præstation. For hver bombe der faldt, er der sprunget 100 hadfulde forældreløse potentielle terrorister frem, som hellere end gerne ønsker, at genopfriske vores opfattelse af "et øje for et øje". Man skulle tro, at Curtis Lemay var sprunget frem med sin cigar og havde det operative ansvar; ødelæggelserne taget i betragtning.

Søren Johannesen, Niels Nielsen og curt jensen anbefalede denne kommentar

Espen Bøgh,
Er sådan set meget enig med dig, men undrer mig tit over mon ikke vores måde at identificere korruption har slagside? For, som historien om det afviste billede også peger på, er korruption tit institutionaliseret i vores systemer. Fx. når jeg tænker på hvor mange frynsegodter kommunale ansatte her i smørhullet får igennem deres overenskomst - og de bliver jo flere jo højere op på karrierestigen man befinder sig.
Så er der ikke så meget behov for ydelser under bordet, når man kan få dem helt legalt. Mens i lande som Afghanistan er politibetjenten, og ministeren, nødt til at skaffe sig alternativ indkomst hvis han skal kunne forsørge sin familie.

Det er godt nok længe siden, jeg har hørt noget så absurd.
Allerførst til Lennart Kampmann. Jo, du kan tro, arkitekterne - de bedste - bestemmer. Både hvordan og til hvad deres arbejde bruges. Det samme gælder en hvilken som helst kunstner. Alt andet ville være at prostituere sit fag, der netop bygger på et personligt Verdensbillede.
Jeg deler Robert Krolls syn på nødvendigheden af batalje-malerier i nutidens digitale dokumentations muligheder. Socialministeriet ville næppe bestille et billede, der skulle beskrive tilstanden på plejehjemmene, eller patienter på sygehusgangene. Så det smager af personlige interesser i Forsvarsministeriet.
At kunstneren så har valgt at færdiggøre sit projekt, ovenikøbet med en ironisk hilsen til forsvarets krav om glansbilledekvalitet, er et flot statement for den kunstneriske frihed. Og måske skulle billedeserien i virkeligheden doneres til Veteranernes Hjem, det er trods alt dem, der kan verificere billedets troværdighed.

@curt jensen
Det er tydeligt hvem der føler sig som sejrherre og hvem der ønsker at skrive historien:

"Per Ludvigsen efterlyste en skitse, som fortalte den »jo egentlig ret lykkelige historie«, som krigen i Libyen ifølge ham var."

Grethe Preisler

The magnificent babes in their flying machines

Pop-kunstneren Simone Aaberg Kærn, tidligere ungdomsoprører og bz'er med hanekam og kørekort til privatfly, står i sit atelier og maler videre på et refuseret bestillingsarbejde (et såkaldt baljemaleri), som skal forestille at skildre 'den danske indsats i krigen i Libyen i 2011'.

Årsagen til refusionen af billedet, som i modsætning til Simone Aaberg Kærns ministerportræt af fhv. statsminister og Nato-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen ikke kommer op at hænge på den væg, det var bestilt til at pryde, er at kunstneren har anlagt den synsvinkel på opgaven, at et bataljebillede - udover hyldesten til den af de krigsførende parter, der betaler for at blive glorificeret for sin rolle i bataljen - også bør skildre de civile ofre nede på jorden. Altså de civilister der 'er gået hul på' i farten som følge af 'collateral damage'.

Det synes Simone Aaberg Kærn ligesom hun skylder dem og sin egen kunstneriske integritet, nu hvor hun har 'været der selv' og stået på en bakketop og set, hvordan der så ud 'nede på jorden' gennem en dertil medbragt telelinse. Vi skal sandelig ikke holdes i uvidenhed om, hvordan 'virkeligheden' tager sig ud for krigens uskyldige civile ofre fanget mellem de stridende krigsmagters militære bekæmpelse af hinandens væbnede styrker med krudt og kugler, hvis kunstneren Simone Aaberg Kærn kan forhindre det.

Ak skønne spildte kræfter, men sikkert god reklame for kunstnerinden, der er blevet verdensberømt i Danmark for et bestillingsportræt af fhv. Anders Fogh Rasmussen, som uden ændringer kunne have været bragt som illustration til en novelle i et af Aller-koncernens kulørte dameblade fra nittenhundredeoghalvtredserne.

Andre og større kunstnere har gjort det bedre - f.eks. den spanske hofmaler Fransisco Goya og den tyske billedkunstner Käthe Kollwitz, der begge befandt sig i begivenhedernes centrum, mens de fandt sted. I modsætning til reklametegneren Simone Aaberg Kærn, der var der som turist og leverede en gang kitsch.

Toke Stal,
Det er tydeligt hvem der føler sig som sejrherre ...
Den der føler sig som sejrherre bevøver ikke nødvendigvis være den. Hvordan skal man med alvor kalde sig for sejrherre bare fordi man har ladet smide et par hundrede tons bomber fra sikker højde mod forsvarsløse myrer på jorden resulterende et frygteligt rod og kaos som det vil tage generationer at komme ud af igen?
Er dette en sejr?

Men jeg kan godt forstå at nogle herrefolk så føler et behov for skønmaleri i bogstavelig sans.

Det er da en vældig hård dom, Grethe Preisler. Burde hun have blandt sig under rebellerne og ladet sig skamskyde og voldtage for at kunne skildre en mere autentisk historie?
Og sammenligne hende med Goya?
Det er da i hvert fald en god reklame som hun ej heller fortjener. Så god er hun heller ikke.

Grethe Preisler

Nej, der er ikke mange danske billedkunstnere, som kan måle sig med den spanske hofmaler Fransisco Goya, når det gælder skildringen af krigens rædsler for civilbefolkningen, curt jensen.

Men Simone Aaberg Kærn er da allerede næsten lige så god til at tegne, så man kan se, hvad det skal forestille, som ugebladsillustratoren Kurt Ard (ham med Medova-reklamerne fra nittenundredehalvtredserne).Og hvis hun øver sig længe nok, kan hun måske også nå at blive lige så god til at levere den vare, kunden har bestilt og betalt for at få, som plakatkunstneren Per Arnoldi, der leverede udsmykningen til "Hr. Møller Mausolæum" vis a vis den franske billedhugger Salys berømte rytterstatue fra rokokotiden af enevoldskongen Frederik V på Amalienborg Slotsplads ... ;-)

Grethe Preisler

"For de gamle som faldt. er der ny overalt
De vil møde, hver gang der bliver kaldt."

Når det regner på præsten, drypper det på degnen ..... ;-)
By the way - hvad blev der egentlig af ungdomsoprøreren og flypioneren Mathias Rust, som fløj under radaren i 1987 og landede et veteranfly af typen Cessna 172 B på Den Røde Plads i Moskva?