Læsetid: 3 min.

Occupy design!

Nogle designere arbejder med at nedbryde den kapitalistiske samfundsorden. En af dem er græske Tzortzis Rallis, som har lavet grafisk design for Occupy-bevægelsen
2. september 2016

En designer, der har en mere direkte tilgang til ideen om politisk design, er græske Tzortzis Rallis, som også besøgte Danmark i forbindelse med POST Design Festival.

Rallis har været en af de centrale personer i udviklingen af det visuelle udtryk hos den britiske udgave af Occupy-bevægelsen.

I dag skriver han ph.d om politisk grafisk design på London College of Communication, hvor han blandt andet står for en samling af politisk grafisk design, men da Occupy London var på sit højeste, var han både med til at lave layoutet til Occupy Times – bevægelsens avis – og til at lave plakater og andet grafisk arbejde for Occupy Design.

Han mener ikke, at designere generelt er specielt politiske i deres arbejde.

»Designskolerne underviser ikke i politiske emner og i det sociale ansvar, der ligger i opgaven som visuel kommunikatør. Netop derfor tror jeg, at det er meget vigtigt at fortælle om de projekter, som rent faktisk prøver gøre en politisk forskel.«

Læs også: Kan design mere end sælge Skodaer?

Tzortzis Rallis er ikke i tvivl om, at der er brug for designere i den politiske kamp for en bedre verden. Enhver protestbevægelse har nemlig brug for symboler for at føle en sammenhæng, og man kan ikke bare genbruge de gamle venstrefløjssymboler:

»Anarkistiske og kommunistiske symboler som for eksempel den knyttede næve passer ikke nødvendigvis til kampen i dag, fordi de har en masse historiske konnotationer, som ikke nødvendigvis vil samle folk. Der må friske symboler til,« forklarer han.

’Cultural hacking’

Den form for designarbejde, som Rallis har lavet for Occupy, har haft nogle naturlige begrænsninger: Dels har de ikke haft store budgetter, og dels har de været under konstant tidspres, fordi de aldrig har vidst, hvornår politiet ville rydde de pladser, som udgjorde deres ’kontorer’.

Det har ført til nogle nye designstrategier som for eksempel ’Cultural hacking’, hvor man bruger æstetikken og symboler fra det kapitalistiske system til at kritisere det.

»Vi vil gerne tale til et bredere publikum, så vi efterligner en æstetik, det allerede kender, for eksempel fra tv-reklamer eller sladderblade. Vi laver også memes og gifs på nettet, som leverer en joke, men som også har et politisk budskab, for på den måde at nå folk, som vi normalt ikke rammer,« fortæller Tzortzis Rallis.

Demokratisering af design

Occupy-designerne har også i høj grad gjort brug af workshopbaseret designprocesser, hvilket kan ses som en form for demokratisering af design.

Både fordi det er sjovere at arbejde sammen på friere måder, end man lærer på designskolerne og -bureauerne, men også fordi det gør det lettere at rejse ud til protestbevægelser andre steder i verden og lære arbejdsmetoderne videre uden at overtage deres kamp, fortæller Tzortzis Rallis.

»Jeg kan jo ikke rejse til Istanbul og fortælle dem, hvordan de skal kæmpe deres kamp. Men jeg kan lære dem nogle redskaber.«

Rallis og de andre Occupy-designere brugte for nylig de metoder til at lave det grafiske designarbejde for en punkudstilling for Londons designmuseum, og selv om deres arbejde foregik på betingelse af, at udstillingen ikke var kommerciel, peger det alligevel på det grundlæggende problem ved at lave politisk designarbejde, men stadig at have brug for at tjene penge til printere og husleje.

»Det er altid problematisk at bruge metoder, som man har udviklet i en protestbevægelse, til at arbejde for institutioner eller firmaer, og vi ville ikke arbejde for firmaer, som tjener deres penge på uetiske måder, men at afgøre, hvad der er uetisk, er svært. Vi ville ikke arbejde for nogle, der sælger olie eller cigaretter, men samtidig skal vi også tjene penge, så vi kan fortsætte vores arbejde. Vi prøver at gøre det så lidt problematisk som muligt, men vi har ikke fundet den perfekte løsning endnu.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu