Feature
Læsetid: 7 min.

Trump og Hillary er immune over for humor

Den politiske humor har aldrig været mere fremtrædende i USA end i denne valgkamp. Men i modsætning til tidligere valgkampe tyder det på, at Trump og Hillary allerede er så berømte eller berygtede, at humoren har svært ved at ændre folkets syn på dem, siger eksperter
Kultur
3. september 2016

»Jeg kan se Rusland fra mit hus,« sagde Sarah Palin, da hun i 2008 stillede op som vicepræsident for John McCain. Hun blev citeret vidt og bredt i medier over hele verden for netop dette udsagn. Men faktisk var det slet ikke hende, der sagde det.

Det var derimod Saturday Night Lives imitator, Tina Fey, der kom med det berømte udsagn i en tv-sketch, der gjorde grin med Sarah Palin i et interview på ABC. I interviewet spurgte journalisten, Charles Gibson, Palin, hvad hun vidste om Rusland, der ligger tæt på hendes hjemstat Alaska, hvortil hun svarede: »De er vores naboer, og du kan rent faktisk se Rusland fra land her i Alaska – fra en ø i Alaska.«

I sketchene fra satireshowet gentager Tina Fey udtalelser, Sarah Palin kom med i rigtige interview, hvor hun ikke var forberedt eller havde misforstået, hvordan tingene hang sammen. I slutningen af en af de mest berømte sketch siger Tina Feys udgave af Sarah Palin til journalisten:

»Jeg vil gerne bede om at bruge en af mine livliner. Jeg vil gerne have lov til at ringe en ven op.«

Tina Feys karikatur af Sarah Palin er en af de mest berømte fra Saturday Night Live. Den udstillede, at vicepræsidentkandidaten ikke vidste særligt meget, og den havde efter al sandsynlighed indflydelse på den amerikanske befolknings opfattelse af hende. I hvert fald viser forskning, at vælgernes tiltro til hende faldt, efter de havde set klippene fra Saturday Night Live. Forskere har sågar døbt det Sarah Palin-effekten.

Men effekten af politisk satire har indtil videre ikke vist sig i den aktuelle valgkamp. Det forklarer Jody Baumgartner, der er professor på Miami University i USA og forsker i politisk humor og amerikanske kampagner og valg.

»Vores undersøgelser viser, at den politiske humor ikke har den samme indflydelse på, hvad vælgerne mener om Trump og Hillary, som den har haft på andre kandidater,« siger han og bakkes op af Amy Bree Becker, der er professor i kommunikation på Loyola University i Maryland.

»Der findes så meget materiale på dem allerede, at satiren formodentlig kommer til at spille en mindre rolle ved dette valg, selv om den kan få vælgerne til at lægge mærke til nogle personlighedstræk og overveje deres troværdighed og karakter i valgkampen,« siger Amy Bree Becker.

Skuffende resultat

Et stort forskningsprojekt i 2006 med titlen The Daily Show Effect konkluderede, at vælgernes holdning til politikere ændrer sig, efter de ser politiske sketch, der gør grin med dem. Deres omfattende undersøgelser viste, at deltagerne udsat for vittigheder om John Kerry og George W. Bush i The Daily Show bedømte begge kandidater mere negativt, selv når der var taget hensyn til partipolitik og andre demografiske variabler.

Jody Baumgartner, der er en af forskerne bag The Daily Show Effect forklarer, at der er forskning helt tilbage fra valgkampen i 2000, der viser, at den politiske satire har haft indflydelse på de amerikanske vælgere.

»Vi kan med rimelig god sandsynlighed sige, at politisk humor har haft en effekt i valgkampene i 2000, 2004, 2008,« siger han.

I foråret lavede han sammen med et forskerhold en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af amerikanere, der blev spurgt ind til deres holdning til Hillary Clinton og Donald Trump før og efter, at de havde set et klip, der gjorde grin med dem.

Jody Baumgartner forventede ligesom ved tidligere forskning, at satiren ville ændre de adspurgtes holdning til kandidaterne.

»Men til min overraskelse, så ændrede holdningerne til Hillary Clinton og Donald Trump sig overhovedet ikke. Det var virkelig skuffende for mig, for man bruger jo lang tid på at bygge de her eksperimenter op, og når de så ikke giver nogle resultater, er det ærgerligt,« siger professoren.

Mere humor

Indtil marts i år nægtede den berømte vært og komiker John Oliver fra Last Week Tonight at tale om Donald Trump og hans kampagne i sine show, men efter Trump havde vundet samtlige primærvalg erklærede han, at den ikke gik længere. Nu blev han nødt til at lave sjov med ham:

»Donald Trump er blevet USA’s modermærke. Det har måske set harmløst ud for et år siden, men nu er det blevet så skræmmende stort, at det ikke længere er klogt at ignorere det,« sagde han, og publikum brød ud i latter.

Herefter rullede han sig ud i en tyve minutter lang monolog om Donald Trump, hvor han gjorde grin med hans udsagn og politik. Han viste for eksempel et klip, hvor en vælger siger, at han vil stemme på Donald Trump, fordi »han er en fantastisk forretningsmand«.

Til det svarede John Oliver, at det bedste eksempel på Trumps mangel på finansielle instinkter er den forretning, han lagde navn til i 2006, lige før hele boligmarkedet brød sammen:

»Det er et fremragende tidspunkt at starte et realkreditselskab, vi får et fremragende selskab, det er Trump-lån på Trumpmortgage.com. Det bliver en fantastisk forretning,« siger Trump i det klip, John Oliver viste sine seere, hvorefter han svarede Trump:

»Ja, det var det så ikke. Faktisk var det at starte et realkreditselskab i 2006 nok den værste beslutning, man overhovedet kunne træffe på daværende tidspunkt. Men jeg går ud fra, at du kan overbevise dig selv om, at det var en god idé, når du siger 30 ord og fem af dem er »fremragende, fremragende, fantastisk, Trump og Trump.«

John Olivers ’Donald Drumpf’-episode slog HBO’s seerrekord i marts, og han er ikke den eneste, der er gået i kødet på Donald Trump og Hillary Clinton i forbindelse med valgkampen.

Politisk humor er ifølge Jody Baumgartner steget markant i udbredelse i USA siden det amerikanske valg i 2012. Der er både kommet flere programmer og show, og det er blevet nemmere at få adgang til dem, hvilket blandt andet skyldes, at de fleste amerikanske comedy show har oprettet kanaler på YouTube.

Alle amerikanere med en internetforbindelse kan dermed i dag gå ind og søge efter specifikke sketches, parodier eller shows. Derfor finder Jody Baumgartner også undersøgelsen af den politisk satires indflydelse ved dette valg særligt interessant.

»Hvis vi sporede alle de sketches og jokes og parodier, der er blevet lavet med Donald Trump, så vil jeg vædde med, at vi har en verdensrekord. Men denne mand, som giver så meget materiale til de her komikere, formår at slippe af sted med det,« siger Jody Baumgartner.

Kendte kandidater

Jody Baumgartner måtte træde et skridt tilbage og spørge sig selv, hvorfor resultatet viste sig at være anderledes denne gang. Forklaringen kan ifølge ham være, at vælgerne ved dette valg allerede kender kandidaterne, Donald Trump og Hillary Clinton, rigtigt godt.

Hillary har været førstedame, senator og udenrigsminister, mens Trump er kendt som realitystjerne og ejendomsmogul. Selv før Trump annoncerede sit præsidentkandidatur, havde folk en god idé om, hvem han var, og hvad de skulle mene om ham.

»Det betyder, at det er sværere for den politiske humor at rykke ved amerikanernes opfattelse af kandidaterne,« siger Baumgartner. 

Amy Bree Becker er enig i, at dette forhold betyder, at de amerikanske comedy show og den politiske humor, værterne leverer, efter alt at dømme har mindre effekt. 

»Mange lærte Sarah Palin at kende efter Tina Feys parodi af hende i Saturday Night Live. Men vi har kendt både Hillary og Trump i rigtig lang tid,« siger hun.

Nemt offer

Specifikt for Donald Trump kan en anden forklaring på, hvorfor de politiske jokes efter alt at dømme preller af på ham som vand på en gås ifølge Jody Baumgartner være, at satiren har mindre effekt, fordi Trumps egne udtalelser ofte er så groteske, at parodierne ikke er nødvendige.

Efter at en mand skød og dræbte 46 mennesker på en bar i Orlando, holdt Donald Trump en tale til nationen, hvor han blandt andet sagde, at alle muslimer i USA burde have vidst, hvad der var ved at ske.

»De vidste, at han var ond, de vidste, at menneskerne i San Bernardino var onde, men ved I hvad? De meldte ham ikke til myndighederne. Og så fik vi død og ødelæggelse,« sagde Trump.

Flere komikere gjorde grin med netop denne udtalelse i de amerikanske late night shows, heriblandt værten på The Daily Show, Trevor Noah:

»Ja, Donald. Ja! Hver eneste muslim ved præcis, hvad alle andre muslimer tænker. De vidste alle … Åh, nej, vent. Du tænker på bier. Det må være det, du tænker på. Det er bier, der ved, hvad hinanden tænker. Eller som du kalder dem, buslimer,« sagde Trevoh Noah til sine omkring tre millioner seere.

Ifølge Jody Baumgartner er »de dummeste, mest uhyrlige ting«, Trump siger i dag, glemt i morgen, for så siger han et helt nyt sæt af vanvittige ting.

»Volumen af hans idioti annullerer alt andet. Og den gør os immune over for den politiske humor, han er genstand for.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her