Interview
Læsetid: 2 min.

’Det prisniveau, som Torvehallerne har nået, er ikke et forbillede’

Kultur
7. oktober 2016

Morten Kabell. Teknik- og miljøborgmester (Ø), København.

Københavns Kommune har planer om at oprette mellem fire og syv nye faste madmarkeder i byen.

Ud dem, der allerede eksisterer – Torvehallerne, CPH Street Food på Papirøen og Kødbyens Mad & Marked – er det overdækkede West Market og Tivoli Hjørnet allerede ved at blive etableret. Men er der ingen grænser for, hvor mange økologiske tacos københavnerne kan klemme ned?

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (Ø) svarer på tiltale.

– Morten Kabell, hvor mange madmarkeder kan en enkelt by egentlig rumme?

»Det er der ikke noget endegyldigt svar på. Det afhænger af, hvad københavnerne har lyst til at spise og hvordan.«

– De nye madmarkeder skal have fokus på bæredygtighed, økologi og lokale råvarer, siger du til Politiken. Kan jeg komme anstigende med en pølsevogn eller en biks med churros og candyfloss?

»Det bureaukratiske svar er nej. Man kan ikke bare som enkeltperson troppe op med en vogn, medmindre man har en aftale først. Men jeg synes, det er en god ambition, at vi går efter bæredygtig mad. Mad er en utrolig stor del af både miljø- og klimaproblematikken. Vi skal have høje ambitioner på byens vegne.«

– Du siger, at madmarkeder kan skabe sammenhængskraft lokalt, men appellerer økologi og bæredygtighed ikke til et særligt købedygtig segment?

»Nej, det synes jeg ikke. Mit mål er, at uanset om du går i supermarked eller på madmarked, så er al maden økologisk. Hvis udbuddet bliver større, vil det jo i sig selv gøre, at priserne ryger ned, så økologi bliver for alle.«

– Torvehallerne bugner af dyr tapasmad, palæo og sushi, og i de to nye overdækkede markeder er det også dyr mad, vin og kaffe, der sælges. Vil de nye madboder tilbyde billigere mad?

»Ja. Målet er ikke en række nye torvehaller i København. Det prisniveau, som Torvehallerne har nået, er ikke et forbillede. Men det er svært at sikre, at det bliver betaleligt. Det handler om en forventningsafstemning mellem os og operatørerne. De må gerne tjene penge, men det skal også være ydmygt.«

– Hvorfor er det lige flere madmarkeder og ikke et godt gammeldags kræmmermarked eller en udendørs bierknejpe, kommunen vurderer, at byen har behov for?

»Fordi det faktisk er det, der er behov for. Det er, hvad københavnerne fortæller os.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her