Læsetid: 8 min.

’Jeg tænker altid på, at man skal være varsom i sin skrift, vise respekt’

Det er slut med at dykke ned i aspekter af sit eget liv. Christina Hesselholdt søger i sin nye roman inspiration i den virkelige historie om den amerikanske gadefotograf Vivian Maier. Men når man påtager sig en anden persons identitet åbner det for etiske dilemmaer, som Hesselholdt skal finde svar på
’Vivian Maier var er besynderligt menneske med samlermani, mandeangst og voldsomme vredesudbrud,’ lyder det fra forfatter Christina Hesselholdt, der i sin bog om den amerikanske fotograf af samme grund har været opmærksom på, at Maier ikke var alene med sin besynderlighed.

’Vivian Maier var er besynderligt menneske med samlermani, mandeangst og voldsomme vredesudbrud,’ lyder det fra forfatter Christina Hesselholdt, der i sin bog om den amerikanske fotograf af samme grund har været opmærksom på, at Maier ikke var alene med sin besynderlighed.

Sille Veilmark

8. oktober 2016

Hun siger selv, at det er virkelighedshunger, når hun i sin nye roman Vivian har skrevet et fiktivt portræt af en historisk faktisk person, nemlig den amerikanske gadefotograf Vivian Maier. Dermed ikke flere dyk ned i hovedstolen for Christina Hesselholdt.

»Det tilbød en frihed fra mig selv. Jeg har beskæftiget mig nok med aspekter af mig selv, det håber jeg ikke nogensinde igen at skulle vende tilbage til. Vivian Maier tilbød et stykke levende liv, som jeg kunne fortolke. Der er en enorm attraktion ved virkeligheden. Den er inspirerende. Det er dejligt, at der ikke bare er et hvidt stykke papir foran en, men nogle oplysninger og et materiale at behandle.«

Vi sidder en regnvåd mandag i baglokalet på hendes forlag Rosinante. Hun taler om henrykkelse over ikke bare at skrive om sit eget, om at være interesseret i historie, i andres virkelighed og især hvilket blik, man kan plante på andres virkelighed.

Den virkelighed, Christina Hesselholdt kastede sig ud i, er en vild historie. Vivian Maier, der levede fra 1926 til 2009, arbejdede i mere end 40 år som barnepige for familier primært i Chicago.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Roed
Niels Roed anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Susan Sontag åbnede feltet for hende, da hun i On Photograhy skrev om, hvor meget moderne poesi og fotografi minder om hinanden – det selektive blik, der fokuserer på en enkelt ting på en idiosynkratisk måde og som igen har med beskæring at gøre."

Meget interessant