Interview
Læsetid: 2 min.

’Spil Dansk’ er musiklivets fest

Svar på tiltale
Kultur
4. november 2016
’Vi har ikke et danskometer. Vi har bare et dogme om, at det er dansk komponeret og produceret musik,’ siger Ricco Victor om danskhedskravet til Spil Dansk Ugen.

’Vi har ikke et danskometer. Vi har bare et dogme om, at det er dansk komponeret og produceret musik,’ siger Ricco Victor om danskhedskravet til Spil Dansk Ugen.

Spil Dansk Ugen, som én uge om året sætter fokus på danskproduceret musik, er blevet kritiseret for at fokusere for meget på det danske.

Kalder tiden ikke i højere grad på en uge, hvor vi rækker ud over vores eget lille fællesskab, spørges der i en artikel i Information i denne uge. Den danske musik får rigelig opmærksomhed i medierne og på spillestederne, så måske skulle man snarere sætte fokus på den ikkevestlige musik, som ikke så tit finder vej til de danske lyttere, lyder kritikken.

Hvorfor skal den danske musik hyldes? Vi har spurgt Ricco Victor, som er direktør for Spil Dansk.

– Hvorfor er der brug for en uge om året, hvor dansk musik er særligt i fokus?

»Spil Dansk fokuserer på det danske musikliv, den danske musikkultur og de værdier, der ligger i den, og i virkeligheden ikke i så høj grad på den danske musik som en kunstart i sig selv. Det er vigtigt for os, at det her handler om at sætte fokus på alt den musik, der bliver skabt og produceret af danske komponister og sangskrivere.«

– Men hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på den danske musikkultur?

»Spil Dansk er noget, der samler den danske musikbranche og kommer ud til kommuner over hele landet. Det er musiklivets fest. Når vi sender kunstnere ud til hele landet, så får folk nogle møder med professionelle musikere, og det er ikke kun koncerter og fællessang. Vi laver masser af talent- og mentorprogrammer og undervisning i skoler. Det udvikler dansk musik og dansk musikkultur i sin bredde og mangfoldighed.«

– Er der en pointe i, at danske musikere i forvejen får rigtig meget opmærksomhed, og at man hellere burde fokusere på at skabe plads til mere global musik?

»Det kan godt være, at de mest kendte får opmærksomhed på spillestederne og i de større medier, men der er også bare et enormt vækstlag. Kunstnere som Aura, Natasha og Burhan G har spillet til Spil Dansk Dag længe før de blev store navne. Det er jo ikke os, der har fået dem frem, men vi er et af mange initiativer, der sørger for at vækstlagskunstnere både dygtiggør sig, men også får et sted at spille.«

»Markedsmæssigt har det også en effekt. Hvis vi primært spillede udenlandsk musik, ville pengene ryge ud af landet, og så kan vi ikke understøtte danske komponister i at skrive mere ny dansk musik. Og så bliver vi fattige i ånden, men også på pengepungen.«

– Hvor dansk skal man være for at deltage i Spil Dansk Ugen?

»Vi har ikke et danskometer. Vi har bare et dogme om, at det er dansk komponeret og produceret musik. Det kan være i alverdens genrer og på alverdens sprog. Vi har også verdensmusik ude at arbejde i denne her uge.«

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her