Læsetid: 2 min.

’Vi er jo stadig nybegyndere’

Kunstig intelligens kan styrke socialrådgiverne, hvis fokus er kvalitet snarere end effektivisering, mener formand for Dansk Socialrådgiverforening Majbritt Berlau
18. november 2016

Dagen inden interviewet har Majbritt Berlau været til hovedbestyrelsesmøde i Dansk Socialrådgiverforening, hvor teknologiens potentiale var et af hovedpunkterne, så hun er forberedt til en snak om potentialet for forandrede arbejdsopgaver for hendes 16.000 medlemmer.

»Jeg har endnu ikke hørt nogen sige, at robotterne kommer og overtager vores arbejde,« siger Majbritt Berlau, der dog godt er klar over, at der bliver produceret en endeløs række af rapporter, der konkluderer, at kunstig intelligens vil accelerere automatiseringen af arbejdsopgaver.

Det sker ikke kun i industrien, men kryber også ind i den offentlige sektor. En nylig rapport fra Deloitte viser, at 27 procent af offentligt ansatte forventer, at ny teknologi helt eller delvist vil overtage deres jobfunktioner inden for fem år.

Socialrådgiverne er ikke specifikt udpeget i den prognose, og indtil videre er der heller ingen frygt at spore hos Majbritt Berlau.

Kvalitet frem for effektivisering

Socialrådgivernes formand er tværtimod begejstret ved udsigten til kunstig intelligens og kan se teknologien hjælpe socialrådgiverne.

»Vores faggruppe er en af dem, der er mest belastede af bureaukrati. Hvis intelligente computere tager noget af det arbejde, kan man flytte arbejdet til relationsarbejdet.«

Dermed når vi ind til kernen i hendes tilgang til kunstig intelligens.

»Jeg vil gerne have, at fagbevægelsen skal være på forkant med at sætte krav og rammer, men hvor det handler om kvalitet mere end effektivisering. Det er jo der, det har størst potentiale. Vi skal være med til at udvikle redskaberne i samarbejde med fagprofessionelle, for det er afgørende, at vi er med til at se på, hvilke data den skal indsamle, og hvordan algoritmerne skal reagere.«

– Hvad kan det være?

»Det kan være transskribering af samtalen, men næste offensive skridt bør være, at man giver kommando til computeren, der automatisk laver den rigtige henvisning til de rette paragraffer og udskriver den rette foranstaltning til den forvaltning, der skal eksekvere den. 80 procent af vores tid bliver brugt på at journalisere, og der kan vi i højere grad frigøre personalet til at skabe relationer,« siger hun og uddyber:

»Alene beskæftigelseslovgivningen er på over 30.000 sider, og det er der ingen, der har fuldt overblik over. Her kunne man forestille sig, at man bruger kunstig intelligens til at finde den relevante lovparagraf.«

I første omgang kæmper hun dog for at overbevise sine egne medlemmer.

»Der er da nogen, der tænker, at jeg har set lidt for mange sci-fi-film, når jeg taler om teknologiens muligheder. Vi er i en fase, hvor vi bliver nødt til at åbne op og informere om, hvad der kan lade sig gøre. Det handler mere om en afbureaukratisering, hvor vi kan frigøre personalet til at skabe relationer.«

Heller ikke fra politisk hold eller fra aftalepartnere oplever hun nogen særlig bevågenhed endnu.

»Vi har lige haft en trepartsforhandling, der handlede om, hvordan vi sikrer kvalificeret arbejdskraft i fremtiden. Det er jo inden for en relativ overskuelig fremtid, hvor vi kan se, hvad der er muligt, men teknologien fik forsvindende lidt opmærksomhed,« fortæller Majbritt Berlau.

Læs også: En rådgiver og hendes robot

Kammerat AI

Kunstig intelligens kan effektivisere den menneskelige formåen, hæve vores levestandard, udrydde fattigdom og føre til kuren mod kræft. Sådan lyder bare nogle få af de forhåbninger, som knyttes til den revolution, der for øjeblikket foregår indenfor kunstig intelligens.

Modsat frygter kritikere, at udviklingen kan komme ud af kontrol – at vi mister arbejdspladser, autonomi og nærvær. Vi har stadig en mulighed og et ansvar for, hvordan vi udvikler den, hvad vi bruger den til og i hvor høj grad vi inddrager menneskelige vurderinger inden der tages vigtige beslutninger. Det kræver, at vi forstår teknologien og forstår at bruge den.

Læs med i Informations særtillæg om kunstig intelligens.

Andre artikler i dette tillæg

  • Guide: Seks robotter du skal kende

    18. november 2016
    Fremtiden er her! Mød blandt andet pizzarobotten Zume, Jeopardy-mesteren Watson og den yndefylde, livagtige Sophia der alle sætter nye standarder for udviklingen af kunstig intelligens
  • ’Jeg fucking hader feminister, og de burde alle dø og brænde i helvede’

    18. november 2016
    Microsofts racistiske, homofobiske, misogyne, Trump-elskende, holocaustbenægtende, Hitlerglade chatbot Tay blev udskreget som en fiasko, men det kommer an på, hvordan man spørger. Måske er det nærmere en tragikomisk lektie i kunstig intelligens og en påmindelse om, at vi skal lære at leve med robotter, der kan fejle
  • Arbejderne og maskinerne

    18. november 2016
    Robotter og algoritmer er svære at organisere og få til at strejke. Hvad stiller fagbevægelsen op med et arbejdsmarked, hvor en del af kollegerne udgøres af kunstig intelligens?
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu