Læsetid: 6 min.

The National-guitarist starter festival i København

Aaron Dessner fra The National har været venner med Claus Meyer og folkene bag bryggeriet Mikkeller i flere år. Nu starter de en festival sammen på Refshaleøen i København, hvor de vil fokusere på det gode håndværk i forhold til musik, madlavning og bryggekunst. Og genfinde den intime stemning
Guitaristen i The National, Aaron Dessner, er dansk gift og opfatter Danmark som sit andet hjem. Med festivalen ’Haven’ ønsker han at bidrage med en ny type festival i dansk sammenhæng.

Guitaristen i The National, Aaron Dessner, er dansk gift og opfatter Danmark som sit andet hjem. Med festivalen ’Haven’ ønsker han at bidrage med en ny type festival i dansk sammenhæng.

Lars Krabbe

17. november 2016

Da det amerikanske band The National i 2005 første gang gæstede Loppen på Christiania, var der en helt særlig energi i rummet, og efter de havde spillet alle de sange, de kunne, blev de klappet tilbage på scenen og spillede nogle af numrene igen. Koncerten sluttede først, da forsanger Matt Berninger lovede publikum, at bandet nok skulle komme ned i baren.

Siden da har hele bandet haft et særligt forhold til Danmark. Men forholdet til Danmark er nu ekstra særligt for guitarist og komponist Aaron Dessner, der er dansk gift, og som deler sin tid ligeligt imellem København og Brooklyn.

»Danmark har fungeret som et andet hjem for mig i ti år,« siger han. »Jeg elsker at være i Danmark, og jeg vil rigtig gerne bidrage med noget til Danmark.«

Nu har han fundet et konkret projekt, som han kan bidrage med, for sammen med sin bror Bryce Dessner, Claus Meyer, ølbryggerne Mikkel Borg Bjergsø og Jacob Alsing, der står bag mikrobryggeriet Mikkeller, samt bookingbureauet Beatbox Entertainment, er han i gang med at planlægge en ny festival, Haven, som vil finde sted første gang den 11. og 12. august 2017 på Refshaleøen i København.

Det bliver en festival med cirka 10.000 betalende gæster, hvor de første tre navne på plakaten tæller The National selv samt The Danish String Quartet og Mouse On Mars. Der kommer også flere store navne på plakaten, men det betyder ikke, at festivalen som sådan skal konkurrere om hovednavne med store danske festivaler som Roskilde, Northside og Tinderbox. De sigter lidt i en anden retning, forklarer han.

»Det er meningen, at Haven skal være en kunstnerisk legeplads. Så det kan godt være, at vi med The National spiller en regulær koncert, hvor vi spiller de numre, som folk kender. Men på resten af festivalen vil bandets medlemmer blande sig i andre acts eller stå og spille trombone ovre i et hjørne,« siger Aaron Dessner, der kommer til at stå for at kuratere musikken. »Danmark har en masse gode festivaler, men vi føler, at vi har fundet en særlig niche at lægge os i.«

For festivalen vil være struktureret anderledes end den gængse festival, siger han.

»Der vil selvfølgelig være regulære scener på festivalen, men sammenlignet med mange af de store festivaler vil vi gerne gøre mere for at udfordre de normale grænser imellem publikum og artister. Vi vil gerne, at folk blander sig mere, og at der bliver et mere ligestillet forhold imellem alle mennesker på festivalen. Det vil vi blandt andet gøre med fællesspisninger.«

For stifterne handler det desuden om at dyrke deres fælles kærlighed til det gode håndværk, og det handler om at samle de rigtige musikere, kokke, installationskunstnere og bryggere og så give dem de bedste muligheder for at skabe sammen.

De vil derfor også hver især bruge deres position til at trække nye talenter frem i rampelyset.

»Når man, som The National for eksempel, har adgang til et stort publikum, synes jeg også, at man har en forpligtelse til at gøre noget for bands, der ikke er slået igennem endnu. Det samme vil Claus Meyer gøre i forhold til madlavning og folkene fra Mikkeller i forhold til brygning,« siger han.

Ingen fiks idé

Det er ikke svært at få Aaron Dessner til at fortælle om baggrunden for festivalen. Tværtimod begynder han nærmest uopfordret at fortælle om det ene projekt efter det andet, om den ene episode efter den anden, der alle virker til at lede frem til Haven. Det står hurtigt klart, at Haven ikke bare er en fiks idé, han har fået sammen med Claus Meyer og Mikkel Borg Bjergsø.

Én afgørende omstændighed for, at Aaron Dessner ønsker at kaste sig over nye projekter, er, at The National siden 2005 har bevæget sig fra undergrunden og op til at være med i den helt store liga. De har således spillet på alle de store festivaler i den vestlige verden, og de har spillet i forbindelse med Barack Obamas valgkampagner og nu også i forbindelse med Hillary Clintons.

Men større er ikke altid bedre, siger Aaron Dessner, i hvert fald ikke rent kunstnerisk. Han fik ideen om at lave festivalen på Refshaleøen i forbindelse med, at The National spillede en stor koncert i Forum i 2013.

»Omkring koncerten i Forum var følelsen af, at vi snart skulle gøre noget andet, meget presserende for mig. Og ved et tilfælde inviterede Mikkel og Jacob mig i forbindelse med den koncert med ud på Refshaleøen, hvor de skulle se på nogle nye lokaler til et Barrel Room, de ville lave,« siger han.

»De tog mig altså med igennem det her postindustrielle landskab, som der er derude, og viste mig til sidst vestsiden af øen, hvor man kan stå ude ved vandet og se ind på København. Og her fik jeg så visionen om at skabe et refugium (haven på engelsk, red.), hvor folk kunne mødes og skabe sammen.«

Koncert i æblehaven

Venskaberne imellem Aaron Dessner, Claus Meyer og Mikkel Borg Bjergsø er opstået i forbindelse med de mange koncerter, som The National igennem årene har spillet i Danmark.

Han fortæller, at Mikkel Borg Bjergsø og Jacob Alsing i tidens løb ofte har hængt ud med bandet, hvor alle medlemmer interesserer sig for øl. Og han fortæller, at han mødte Claus Meyer, fordi han begyndte at interessere sig for det nye nordiske køkken:

»Jeg begyndte at gøre noget ud af at invitere bandet og crewet med på NOMA, og efterhånden lærte jeg Claus Meyer at kende,« fortæller han.

Venskabet udviklede sig derfra, men en afgørende episode for dem – som også synes at pege frem imod Haven og det refugium, som det gerne skal komme til at udgøre – var, da Claus Meyer skrev et brev på dansk og sendte det til Aaron Dessners kone, Stine. Med brevet inviterede Claus Meyer The National til at spille en koncert på Apple Flower Festival på Lilleø, hvor han har en frugtplantage.

»Apple Flower Festival lå dagen efter, at vi havde headlinet Primavera-festivalen i Barcelona, så det var dybest set lidt presset for os. Men det var en af de ting, hvor vi bare kunne mærke, at vi var nødt til at gøre det,« siger han og fortæller, at det var en helt speciel oplevelse at spille der.

»Det var meget småt, det var mest bare familie og venner, der var der. Så det kunne noget helt andet end de helt store festivaler. Noget af den stemning vil vi gerne overføre til Haven. Det skal være en kunstnerisk smeltedigel, men det skal også bare være rart at være der.«

Kunstnerisk legeplads

Aaron Dessner ønsker for sin del af skabe et »modstykke til alle de kommercielle trends i musikindustrien, og han vil gerne skabe »en alternativ, bæredygtig musikindustri, der er baseret på samarbejdet imellem musikere.«

Men projektet er for Aaron Dessner også baseret på et ønske om at påvirke verden i relation til den politiske virkelighed. Ikke mindst i kølvandet på det amerikanske præsidentvalg, som gjorde ham deprimeret.

»Jeg vil ikke ligefrem kalde festivalen et utopia. Men der er noget med denne slags samlinger, hvor mennesker deler meget forskellige former for kultur: Som når man samler et punkband fra Japan, en visuel kunstner fra Island og en rapper fra Chicago foran et publikum fra Danmark. Jeg tænker, at det fremmer kulturelt samarbejde og en gensidig kulturel forståelse og åbenhed,« siger han.

»Det er selvfølgelig ikke noget, vi har opfundet, men jeg føler, at vi slutter os til en bevægelse, der arbejder med at nedbryde kulturelle grænser.«

Festivalen ’Haven’ afholdes første gang den 11.-12. august 2017

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anker Nielsen
  • Pernille Elholm
Anker Nielsen og Pernille Elholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu