Læsetid 9 min.

Er tyskerne ved at stjæle vores jul?

Med bratwurst og glühwein har det tyske julemarkedskoncept indtaget København – og nu er det gået for vidt, mener politikere og Københavns Handelstandsforening. Kampen om julen handler om økonomi og turisme, men taler også ind i en samtidsfrygt for, at vi er ved at miste vores danske værdier
Indre Bys handelstandsforening og flere københavnske politikere synes, at der er kommet for meget tysk islæt over julemarkederne i København.

Indre Bys handelstandsforening og flere københavnske politikere synes, at der er kommet for meget tysk islæt over julemarkederne i København.

Sille Veilmark

15. december 2016

De tyske julemarkeder, kendt for deres Weißwürstchen und Rostbratwurst, Fleischspieße mit barbecue oder salza sauce, ofte skyllet ned med Glühwein mit amaretto, hvor man kan købe Perlkönig Schmuckmanufaktur og alpehuer, har indtaget København.

På Axeltorv syder Holzkohlegrillen med Currywurst og sender krydrede røgsignaler ind over pladsen, hvor børnene leger på julefuttoget eller den glitrende karrusel. Også Nyhavn, Kongens Nytorv og Højbro Plads huser i år julemarkeder, hvor varesortimentet og det tyske udtryk er stort set identisk.

Men selv om boderne er velbesøgte, og særligt turisterne synes glade for de nye markeder, er den tyske kultureksport gået for vidt. Det mener Indre Bys handelstandsforening, der efterspørger jul med et mere dansk islæt.

»Når vi får julemarkeder på besøg, ser vi gerne, at de understøtter oplevelsen af københavnsk jul. Der er ingen tvivl om, at tyskerne er virkelig dygtige til at holde jul, men det har taget overhånd med alle de markeder. Vi skal jo også have lov at holde jul på vores måde,« siger Maria Auchenberg, sekretariatsleder for KBH K ­– Commerce & Culture, en sammenslutning af 250 forretningsdrivende.

KBH K står for juleudsmykningen i Indre By og lægger ifølge Maria Auchenberg vægt på at »fastholde danske og københavnske traditioner for julen«.

Som et modsvar til de tyske markeder søgte KBH K allerede i januar tilladelse til at afholde julemarked på Nytorv, hvor der i julen 2015 var opstillet et omdiskuteret 38 meter højt pariserhjul. Nytorv julemarked handler i år om genbrugsmaterialer under temaet ’Remake Christmas’, og Auchenberg omtaler det som »vores kamp for julen«.

Hun mener dog stadig, de tyske julemarkeder fylder for meget i bybilledet.

»Der må gerne være glühwein og tyske pølser, hvis det så bare er på Højbro Plads. Men det er jo det samme varesortiment, man kan finde på alle markederne. Der er ingen variation i produkterne og ingen forbindelse til det, vi forbinder med dansk jul,« mener hun.

Tryllekunstner og eventarrangør Michael Deutsch, der står for Deutsch Julemarked på Højbro Plads, afviser imidlertid kritikken.

»Der er ikke et eneste tysk julemarked i København – de er danske med tysk inspiration. Når folk bliver forvirrede og tror, det er tysk, er det fordi, boderne kommer fra Tyskland, fordi der ikke findes nogen danske producenter. Men der er kun fire tyske stande på markedet. De andre er fra Serbien, Sverige, Norge, Frankrig og Danmark. Så hvis det er noget, er det et internationalt julemarked.«

Generiske alpehytter

Kritikken møder dog opbakning i Københavns Borgerrepræsentation, hvor både De Konservative, Socialdemokratiet og Enhedslisten er skeptiske over for antallet af tyske julemarkeder.

»Det har taget overhånd. Sidste år var der et stort pariserhjul ved julemarkedet på Nytorv, der lyste i alle regnbuens farver, og i år er det næsten ikke til at komme frem på Kongens Nytorv for alle de alpehytter, man har presset ind på pladsen. Det er et udtryk for en tivolisering af vores gamle, fine by,« mener Jakob Næsager (K), der får opbakning fra miljø- og teknikborgmester Morten Kabell (EL).

»Jeg synes, tyske julemarkeder er rigtigt hyggelige ... i Hamborg og i Wien. At de fylder så meget i København, er et godt udtryk for, at det ikke er borgmesterens smag, der bestemmer, hvordan byen ser ud,« siger Kabell. Han mener, det tyske koncept i for høj grad ligner det, man kan finde i andre storbyer i de her år.

»Julemarkederne fortæller en generisk historie, du kan finde hvor som helst i Europa. Det er også de samme ting, de sælger, som alle andre steder. Man har bare hentet en standardløsning ned fra hylden og ikke overvejet, hvad der er specielt ved den by, man er i, altså København.«

– Men hvordan skulle man give julemarkederne et ’københavnsk’ udtryk?

»Måske ved at alle folk ikke taler tysk, og at skiltene ikke er på tysk. Ritt Bjerregaard sagde engang, at ’historisk, socialt og kulturelt er Danmark en del af det nordtyske sletteland’ – men måske er vi også kommet lidt videre end det. Jeg er stor tilhænger af, at vi har gode forbindelser til Tyskland, men derfor behøver vi jo ikke at overtage alle deres traditioner,« siger Morten Kabell.

Også Jakob Hougaard fra Socialdemokratiet er klar til at »tage en debat om, hvorvidt julemarkederne er noget, man forbinder med dansk jul, eller om det er blevet for tysk«.

Konkret overvejer Morten Kabell og Jakob Næsager, om man politisk skal beslutte at rykke nogle af julemarkederne ud i brokvartererne eller til forstæder som Vanløse for at tage noget af trykket fra Indre By.

Det var ellers Borgerrepræsentationen, der i 2015 besluttede at udstede flere tilladelser til julemarkeder i centrum, fordi man ønskede at bruge byens åbne pladser mere aktivt uden for sommermånederne.

Ambitionen er at skabe »en levende by med et med et mangfoldigt udtryk i videst mulig omfang«, forklarer chef for Københavns Center for Byliv, Mikkel Halby Mindegaard. Foreløbig har det dog hovedsageligt været tyske koncepter, der har søgt om tilladelse til at etablere julemarkeder.

Sille Veilmark

Julehjerter i brand

De tyske julemarkeder stammer oprindeligt fra 1500-tallets Dresden og Nürnberg, men voksede i det 20. århundrede til at blive Tysklands største turistattraktion med over 160 millioner besøgende til landets 2.500 julemarkeder.

Siden 1980’erne har driftige tyske købmænd forsøgt at eksportere julemarkederne til udlandet, siden årtusindskiftet med stor succes, og ifølge NBC News bidrog de med omtrent 35 milliarder kroner til den tyske økonomi i 2012.

Når de tyske julemarkeder vinder frem også i København, skyldes det, at de danske operatører kan trække på erfaringer og velafprøvede koncepter fra et stort handelsnetværk, der leverer produkter til lignende markeder over hele Europa.

Markederne i København synes da også velbesøgte, men de deler vandene også blandt borgerne. Da Center for Byliv sidste år lavede en undersøgelse af julemarkederne, var omtrent halvdelen af de, der havde besøgt et af de tyske julemarkeder, kritiske.

»Ekstrem kitsch a la østrigsk bjælkehytte som intet har med københavnsk jul at gøre. Det er pinligt og skæmmer de bedste torve i Indre By,« lyder et af klagepunkterne i undersøgelsen, som Information har fået udleveret.

Andre roser dog markederne for, at de »gør København til en vinterby – ikke bare en julegaveby«. Flere efterspørger »specialiteter af københavnsk/dansk/skandinavisk oprindelse«, frem for de mange udenlandske produkter, der er til salg i boderne. En borger svarer ganske kort: »FOR TYSK«.

Reaktionen på de tyske julemarkeder handler delvist om kvaliteten af de enkelte varer. Men det er også et udtryk for, at mange danskere føler, de er ved at miste grebet om deres egen kultur og traditioner. Det mener Caroline Nyvang, cand.mag. i historie og forsker i danske ritualer, skikke og traditioner ved Dansk Folkemindesamling på Det Kongelige Bibliotek.

»Alle undersøgelser viser, at julen par excellence er den højtid, danskerne sætter højest – også højere end vores egne fødselsdage. Vi er meget konservative om julens traditioner, og flere globaliseringsforskere peger på, at vi netop i disse år er i et særligt alarmberedskab. Vi bliver mere nationalistiske og beskyttende over for vores traditioner i takt med, at verden bliver mere globalt orienteret,« siger hun.

Juletræet på Egedalsvænge

Som eksempel peger Caroline Nyvang på den meget omtalte sag i 2012, hvor Egedalsvænge Boligforening i Kokkedal besluttede ikke at opsætte et juletræ i gården. I år har flere medier dækket historien om Nørrebrogades lokaludvalg, der er blevet kritiseret for ikke at ville finansiere juledekorationerne på den lange handelsgade.

Alle sagerne har rod i den samme grundfølelse, mener Caroline Nyvang.

»Det handler ikke om julepynt eller tyske pølser for kritikerne. Det handler om, hvem der får lov til at bemægtige sig det offentlige rum,« siger hun.

»Jeg tror ikke, man havde set så voldsomme reaktioner for 30 år siden, at danskere vikariøst brokker sig over beslutninger om julepynt og boder, de ikke selv har anpart i. Det er fordi, mange lige nu føler, de skal være særligt på vagt over for danske værdier. Det kan du også se i debatten om den Danmarkskanon, vi lige har fået. Uanset om det er en reel frygt eller ej, er det noget, der ligger mange på sinde.«

Sille Veilmark

Hvad er dansk jul egentlig?

Men danskernes frygt er helt ubegrundet, hvis man spørger Henrik Mortensen. Han er arrangør for julemarkedet på Kongens Nytorv, der er udsmykket med store hvide guirlander og huser boder med glühwein og bratwurst, men også danske klassikere som æbleskiver og ristede mandler, foruden thai-mad, fish’n’chips og en polsk slagter, en bod med svensk skind og en engelsk kæde, der lever af at sælger kemiske varmepuder på julemarkeder over hele verden.

»Hvad er dansk jul i grunden? Alting udvikler og blander sig i den her multikulturelle verden, så jeg forstår ikke, hvorfor man har så meget fokus på det danske. Vi taler så meget om integration, og så er det vigtigt, at vi er åbne over for udlandet. Hvad er der egentlig specielt dansk, tysk eller engelsk ved julen efterhånden?« spørger Henrik Mortensen.

En hel del, mener Steffen Arndal, lektor emeritus i tysk ved Syddansk Universitet. I det omfang de tyske julemarkeder egentlig er tyske, ser han dem som en forsvar mod det, han ser som den virkelige trussel mod dansk jul.

»Jeg hilser Glühwein og Bratwurst velkommen, for den tyske juletradition er både festlig og grundlaget for dansk jul og kultur som sådan. Oprindeligt var julen i Skandinavien et stort ædegilde i november, alt det med juletræet og så videre er noget, vi har importeret fra lidt mere fremtrædende civilisationer af protestantisk art, i høj grad fra Tyskland og til Danmark. Da juletræet kom til Danmark i 1800-tallet, tænkte mange danskere nok, det var åndssvagt med et træ i stuen. Men det bandt jo an.«

»Forhåbentlig kan de tyske markeder være en modvægt til det, jeg anser som det største irritationsmoment ved den moderne jul: amerikaniseringen. Se på allehelgenesdag, hvor man begynder med de tåbelige græskar. I vores kirke er der sågar nogle, der har lagt græskar ved våbenhuset,« siger Steffen Arndal.

»I vores dage er der en tyrkertro på, at al udvikling er positiv og bør fremmes. Man kunne også kalde det afvikling.«

Geopolitisk jul

Men selv om julen opleves som en stokkonservativ dansk tradition, er den i høj grad produktet af kultureksport og store politiske skred i dansk historie, forklarer mindeforsker Caroline Nyvang.

»Juletræet er ganske rigtigt tysk – men efter 1864 kan man se, hvordan danskerne får meget travlt med at ’fordanske’ træet, iklæde det flagrænker med Dannebrog og militaristiske symboler som trommen og sablen,« siger hun.

Op mod det 20. århundrede søger danskerne derfor inspiration i den engelske og amerikanske jul. Den danske gårdnisse, som oprindeligt var udtænkt af driftige danske købmænd og afleverede julegaver til børn, blev således erstattet af den amerikanske julemand. Da Anden Verdenskrig brød ud, orienterede danskerne sig pludselig mod Sverige, hvor vi har hentet luciaoptoget og julebukken af halm, forklarer Nyvang.

»Der er en klar tretrinsmodel i den danske jul, fra Tyskland mod USA og så Sverige. Vi har altid fordansket udenlandske traditioner, så måske skal vi heller ikke være så bange for de tyske julemarkeder,« siger hun.

Da Information slår et smut forbi det tyske julemarked på Højbro Plads er frygten for tyskernes kommen da også stærkt overdreven. Tre veninder tager en pause fra julehandlen i glühweinboden, som »er helt okay, for der er jo rom i«.

»Det er da et hyggeligt vandhul. Hvis jeg skal sige noget kritisk, er det, at der står ’Christmas Market’ og sådan noget alle vegne. Enten lad være med at skrive noget, eller skriv det på dansk,« siger Christina Benne og luner fingrene om sin kop.

»Det behøver ikke være engelsk eller tysk det hele. Altså vi kan da godt bestille glühwein på tysk, men markedet kunne godt have noget mere dansk over sig ... Hvor man tænker: ’Det er vores, det her’.«

Sille Veilmark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, især allehelgensdag og vallentinesdag, amerikanske så det basker, men ikke nok med det, det er katolske helligdage, så vi med smart markedsføring og kommercialisering labber i os.

Jeg spørger bare, siden hvornår er Danmark blevet et katolsk land? Men generelt vil mennesket ledes rundt ved næsen!

Mit problem er ikke tysk, amerikansk, eller gud ved hvad, men hele kommercialiseringen, designet til at få folk til at bruge flere og flere penge, og dermed resourcer i en snart resourceknap verden!

Dana Hansen, Kim Strøh, Anne Eriksen, Poul Anker Sørensen, Flemming Berger, Arne Lund, Christel Gruner-Olesen, Jørn Andersen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Jens Iver Christiansen

Kan ikke se problemet. Vi taler en nordtysk dialekt, vort longehus kommer fra et nordtysk fyrstehus og hele det danske julemåltid på nær ris a la mande kan genfindes hver dag på enhver midteuropæisk restaurant, juletræet er en tysk tradition.Det hele går jo bare op i en højere helhed med det tyske julemarked.

Thomas Larsen, Benny Jensen, Britt Kristensen, Dana Hansen, morten andersen, Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen, Arne Lund, Thomas Holm og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Troels Rasmussen

En person fra KBH K ­– Commerce & Culture, som arrangerer et julemarked under temaet Remake Christmas, plæderer for at julen skal være dansk. Det må være at fastholde den danske tradition om at bruge engelske gloser i stedet for danske.

Selvom jeg ikke er vild med idéen om julemarkeder, hvis kopier man kan finde rundt om i det europæiske land, så er synes jeg godt om, at der er tale om påvirkning fra et andet land end USA.

Benny Jensen, Erik Karlsen, Glenn Lynge Andersen, morten andersen, Flemming Berger, Arne Lund, Hans Holmegaard, Hans Larsen, Jørn Andersen, Steffen Gliese og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Julemanden er en hollandsk opfindelse, der via USA blev til en dansk tradition. Ligesom kaffedrikning er en arabisk skik, som via italienerne vandt indpas i Europa og i dag er så dansk, som noget næsten kan blive. Går vi de danske værdier efter i sømmene, vil vi se, at de ikke er så danske, at det gør noget.

De tre piger i artiklen har derimod fattet det: "Glühwein er okay, for der er jo rom i".

Benny Jensen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Rikke Weng-Ludvigsen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar

Jeg vi nu mere mene at det er amerikanske kommercielle indkøbsdage/traditioner der er ved at indtage Danmark, uanset om det er black friday, halloween, valentines day eller what ever, you name it, så handler det kun om konsum, forbrug og om at få penge ud af folk. Der er ikke meget "hygge" eller medmenneskeligt over disse nye tendenser, som nærmest udradere eller overskygger vores oprindelige traditioner, så som f.eks. fastelavn. Men de er drevet frem af stærke kommercielle kræfter, i form af kapitalstærke supermarkedskæder der griber en hver chance for udvanding bare for, at kunne sælge mere, "koste" hvad det vil.

June Pedersen, Britt Kristensen, Dana Hansen, Tommy Gundestrup Schou, Kim Strøh, morten andersen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Christel Gruner-Olesen, Jørn Andersen, Rolf Hansen, Gert Romme og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Britta B. Hansen

Tja, det er bare ærgerligt, at Danmark ikke har en tradition for julemarkeder! Det er dejligt, at de er kommet til København, de fleste er meget hyggelige med et blandet tilbud af danske og udenlandske varer. Boderne er udsmykket på fantasifuld vis, og der sælges dansk gløgg ved siden af Glühwein.

Der er nogle, der har ondt et vist sted over, at de ikke selv kom op med en lignende idé. Én af de store forskelle mellem et julemarked og almindelige forretninger er at det er et sted, folk kan mødes.

Julemarkederne er en stor attraktion - både for herboende og besøgende!

morten andersen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Christel Gruner-Olesen, Peter Hansen, Jens Thaarup Nyberg og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Aber, hallo!
Er denne artikel en ekstra postfaktuel julekalender?

Benny Jensen, Flemming Berger, Christel Gruner-Olesen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Rolf Andersen og Britta B. Hansen anbefalede denne kommentar

Undskyld jeg siger det, men der er simpelthen for mange mennesker i det her land med alt for lidt at gå op i, skal vi nu til at være bange for en pølse! Hvornår er vi blevet så små?

Britta B. Hansen, Dana Hansen, Vivi Rindom, morten andersen, Jens Wolff, Niels Nielsen, Rolf Andersen og Tue Romanow anbefalede denne kommentar

Jeg er ikke enig, Niels Nielsen, de importerede værdier er igennem tiden blevet danske ved en tilpasning. Faktum er jo i øvrigt, at dansk jul i praksis består af traditioner, der afviger fra familie til familie og konstant udvikles indenfor den ramme.
Tysk julemarked har vi, fordi der er en niche: vi har IKKE haft noget tilsvarende. Personligt synes jeg heller ikke, vi er gået glip af noget - og derudover er det vist kun et fænomen i de store byer. Jeg tror heller ikke, det overlever: her har vi i to somre haft et internationalt marked på besøg, og allerede i år var folk utilfredse med de høje priser og den manglende udvikling i forhold til sidste år.

Og så er der jo det, man må anholde: nej, den danske julemand stammer ikke fra Holland og er ikke kommet hertil via Coca-Cola - enhver, der kender Peters Jul, ved, at han allerede optræder dér - og sikkert før.

Kim Strøh, Flemming Berger og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Det reelle kulturtab er udtrykt ved at man ikke længere automatisk holder til højre på fortovet eller kan synge "I Østen stiger solen op".
I en globaliseret verden skal man hegne sig ind a la Nordkorea for at bevare en uforandret kultur. Dansk kultur er dynamisk og meget er sket i de foreløbigt 46 år jeg har observeret den.

Med venlig hilsen
Lennart

Britta B. Hansen, Karsten Aaen, Tino Rozzo, Niels Nielsen, Jens Thaarup Nyberg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Hvis de borgerlige urskovspolitikere vedbliver med at undergrave Danmark og de danske fællesskab- og velfærdsværdier for at efterligne den tyske konkurrence forsikringsmodel, hvor millioner af tyskere lever under fattigdomsgrænsen som working-poor slaver uden håb er der sådan set slet ingen grund længere at opretholde nationalstaten Danmark, hvis rolle så er udtjent.

...Så kan Danmark lige så godt indgå som en delstat i Bundes Republik Deutschland ved navn Nordschleswig. Tænk på den enorme offentlige besparelser og effektivitets gevinster det vil betyde - Og tysk, det kan vi jo alle sammen. Ikke.

...For slet ikke at snakke om, hvilken betydning det vil få for etableringen af Fermann forbindelsen og tog til tiden, hvis DSB bliver til DB og deres effektive ICE4 Siemens togsæt.

Folketinget vedtager en ytringsfrihedsbegrænsning for bestemte personer.
Fortsæt med en handelsfrihedsbegrænsning for bestemte handlende - med risiko for illegal bratwurst handel og bandekrige.
Den er glemt i Danmarkskanonen. Revider denne og brug danskhedskøllen.

Flagrænker, er det noget, der er lavet af en rænkesmed?
Faber skrev vist "Højt fra træets osv." mange år før 64. Jeg tror Henrik fenriks tromme havde noget med treeårskrigen at gøre.

Henrik L Nielsen

Ville det ikke være bedre om disse politikere og handelsstandsforeningen indså at de danske værdier konstant ændrer sig og altid har været under indflydelse af det udefrakommende?
Vores "danske" jul er gennemført tysk allerede.

Jens Thaarup Nyberg

Steffen Gliese
15. december, 2016 - 13:38
Jo, julemanden, skt. niklaus, søfolkenes helgen, var den, der bragte de hollandske børn gaver, når søfolkene vendte hjem, med de rare sager fra fjerne egne.

Jens Thaarup Nyberg

Søren Jensen
15. december, 2016 - 13:26
Hvis ellers pølserne holder standarden, siden midtfirserne, så er der ikke noget at være bange for - tværtimod.

Hvorfor skal politikker bestemme hvad jeg har lyst til at besøge ? Der er jo rigtig mange der besøge de fantastiske jule markeder der er i København. Hvis den "kære Jacob" synes at det er for meget kan han jo holde sig væk. Så er der jo mere plads til os der elsker disse markeder og gerne vil besøge dem flere gang her i december

Britta B. Hansen, morten andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Glühwein SMAGER godt og man bli'r sgu MÆT af sådan en Bratwurst med Senf.
Ganz fantastisch!
Hellere lidt tysk imperialisme end alt det amerikanske lort, som fylder det hele resten af året.

Britta B. Hansen, Henrik L Nielsen, morten andersen, Karsten Aaen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Ikke en kat - og da slet ikke vogterne af de danske værdier DF - har jamret over, at vi solgte den "danske" importerede jul til Disney og al Hollywoods candy floss. Nu kommer tyskerne så og giver lidt konkurrence, og så piver folk. Er det ene bedre/værre end det andet?
Hvad med selv at finde på i stedet for altid at læne sig op ad de store.

Britta B. Hansen, Henrik L Nielsen, Kim Strøh, morten andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Tysk angreb på den danske jul står skam ikke alene. I et halvt århundred har Danmark været invaderet af den tyske schlager, i år tier er den ene bierfest efter den anden skudt op af jorden landet over og har fortrængt den danske hygge kultur, ligesom den danske vestkyst fra syd til nord er invaderet af tyskere bevæbnet med grønne gummistøvler, gult regntøj og Sgt. Pauli matros kasket.

...Tyskheden tramper rundt overalt i det danske værdi- og kulturlandskab, samt svindler politik på Christiansborg - Det må snarest bringes til ophør. Luk grænsen sofort.

Start med at lukke af for alle de dræbende amerikanske produkter, deres cola, hormon, genmanipulerede produkter og hvad de ellers vil proppe i hovedet på os. Det vil hjælpe på klimaet og økonomien. Så hellere handle med vores naboer, lokal økonomi er nu bedre.

Der vel kun nogen der tager noget fra nogen hvis man selv vil.

...Som delstat Nordschleswig slipper vi desuden for den kommende autobahn maut når turen går syd på og som en bonus er der billige øl til alle og ikke kun til trailer folket, som køber øl på palle hos Fleggaard og Calle - Hvad venter vi dog på? Nordschleswig nu.

...Og så kan alle fabrikanter stemple "Made in Germany" på deres produkter med vækst til følge. LEGO "Made in Germany" - Nååå, så lokker det lidt hva?

Det handler jo ikke om, at der er noget galt med de tyske julemarkeder, endsige om at fælle dom over hvad der er bedst eller værst, tysk eller amerikansk kulturimport. Det drejer sig om at udvikle noget der har noget særegent lokalt over sig, i stedet for blot at hente færdige koncepter udefra. Danske traditioner er ofte hentet udefra, men får med tiden som regel et umiskendeligt dansk præg. Dette findes da også allerede når, det gælder julemarkeder. Tivolis julemarked er således en succesfuld knopskydning på havens verdensberømte tradition for at pakke folkelig underholdning ind i en eksklusiv overdådighed af pynt og belysning. Og i Odense har man H.C. Andersen Julemarkedet - et blandt mange andre forsøg på at drage fordel af det berømte bysbarn - men ikke desto mindre derigennem særegent typisk for Odense. Begge steder besøges i øvrigt også af tyske turister, der gerne vil opleve noget andet, end deres egne julemarkeder.

Jørgen Mathiasen

Noget, der skal gøre det ud for en dansk version af julen, hedder 'Remake Christmas', og at der findes et adjektiv som "vikariøst" på dansk er nyt for mig - og Nudansk Ordbog. Hvor mon det kan være kommet fra?

Samtlige juletraditioner fra min barndom kan genfindes i de tyske juletraditioner, og jeg regner med, at det også er herfra, traditionerne er kommet.
En nedre grænse for alt det vrøvl, danskere kan finde på, når de skal tale om deres identitet, er der åbenbart ikke.

Maj-Britt Kent Hansen, Britta B. Hansen, Karsten Aaen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Men Herman dog - lukke grænsen sofort! det går sq ikke, for hvor skal sønderjyder så købe de dåseøl de i dag henter nede hos Poetz i Harrislee? Vil du måske betale alm. dansk pris i din lokale Netto?

Hvis man virkelig ville bekymre sig om udvanding af de "danske" værdier så er der nogle rigtig vigtige emner man kunne fokusere på:

at den journalistiske dybde er ved at blive så flad i Danmark, at der oftest ikke længere kan ses forskel på Ekstrabladet og Information.
Måske lige bortset fra lix tallene.

...Arne Lund, jeg siger bare Gitte Henning - I øvrigt, hvis Danmark bliver til Nordschleswig er der billig øl til alle. Også i den lokale Netto, som så nok opkøbes af Lidl. Tænk sikke en miljø gevinst det vil give når det halve land ikke længere behøver valfarte til mutter Poetz i Harrislee længere for at nå målet ;-)

...Men når alt det så er sagt, så er de danske jule traditioner barberet væk af spare hensyn. I provinsbyen, hvor jeg bor pyntede kommunen hele byen op til jul. Nu er det kun gågaden der nyder pynt. Sikkert betalt af handelstandsforeningen. Alt andet er sparet væk.

...Politikerne har reduceret Danmark til robuste besparelser og digitalisering - Medmenneskelighed? Ha ha ha. Vi bliver alle afrettet til kolde konkurrence robotter, hvor selv mindre afvigelser ender med stigmatisering.

Christian de Thurah

Problemet er vel, at lokalpolitikernes og handelsstanden ikke ved, hvad de vil. Man vil have gang i den (og omsætning), og når man så får gang i den (og omsætning), er det også galt. Så skal karrypølsen forvises til Vanløse - det skal nok hjælpe.

"Kampen om julen handler om økonomi og turisme, men taler også ind i en samtidsfrygt for, at vi er ved at miste vores danske værdier"

Ordene (Kampen om julen handler om økonomi og turisme) gør at ordene (er ved at miste vores danske værdier) minder om at sidde på røven på vejen, mens man stadig snakker om, at man "er ved" at ryge af vognen.

Undskyld, men den danske jul er altså ikke specielt dansk! Juletræet kommer fra Tyskland! Adventskransen kommer også fra Tyskland! Julebukken og Lucia-traditionen kommer fra Sverige!

Danskerne har altid, efter nogle år, taget udenlandske traditioner til sig og efterhånden tilført dem
noget, der er dansk f.eks. så lægger man i DK mere vægt på at hygge sig sammen med familien, når man til Halloween udhuler græskar sammen.....

Mon ikke også det går sådan med de her julemarkeder om et par år eller tre...

Danskere har gennem de seneste halve snes år strammet kvælertaget på dansk sprog og kultur og faren kommer hverken fra migranter eller Tyskland men fra USA-fikserede danske højrefløjspolitikere.

Når en borgerlig regering befaler, at danske uddannelsesinstitutioner med gamle lokale danske navne skal omdøbes til University College og når politiets indsatsstyrker skal hedde taskforces så er kimen til effektiv afvikling af dansk sprog og kultur lagt. Oven i disse tiltag har højrefløjen travlt med at lave lister over "værdifulde" danske dyder. Idiotisk!

Som flere bemærker, har det liberale Danmark ubekymret taget amerikanske mærkedage til sig, og samtidigt holdt udsalg af gamle danske mærkedage. Der foregår tillige en massiv aflivning af fejlfrie danske ord og begreber, til fordel for amerikanske ord. Jeg mener USA-manien er hovedansvarlig for udviklingen, og det er højrefløjen der løber stærkest for at blive 100% amerikaniseret.

Nej, jeg er ikke nationalist, kun en ganske almindelig kritisk fodformet dansker. Not happy, så ingen high five over amerikaniseringen herfra ;-)

Herman - For at blive i sporet....hvis Sønderjylland fusionerede med Schleswig - Var det ikke salig PH, der engang mente, at Danmark blot var en elskværdig udgave af Preussen, De grinede vi meget ad den gang, men om det holder i dag, tjah, de ved jeg sq ikke.
Tyskerne har jo ingen Inger Støjberg, Kjærsgård eller Martin Henrikzen - i hvert fald ikke på valgte poster, hvor de har indflydelse. Og jeg kan da ikke lade være med at misunde tyskerne deres Angela Merkel, der dog i mangt og meget forstår at opføre sig nogenlunde hæderligt, selv om der også er områder (Hartz IV m.v.) hvor hun er strid. Men hun er dog hverken autoritær, skør eller lusket som Lars Løkke.
Nå, det her er vist langt fra spækjulen... så jeg er løbet.

Maj-Britt Kent Hansen

Jeg læser gamle aviser i dag og er nu nået til denne artikel, hvor det mest aparte da er brugen af "vikariøst", som Jørgen Mathiasen også noterer den 16. december.

Selv er jeg ikke stødt på et eneste julemarked her i København. Og om slige er gode eller dårlige optager mig heller ikke.