Læsetid: 2 min.

’Mange af de unge skal skubbes i Operaen’

9. december 2016

En tur i Operaen koster det samme som »snold og en tur i biffen«, og maden er bedre end »makrelsalat og lunkne pilsnere på Roskilde Festival«, skriver Det Kongelige Teater for at lokke unge i Operaen. Men det friskfyr-agtige sprog er ifølge nogle Information-læsere at tale ned til de unge. Det Kgl. Teaters presseansvarlig Claus Kjær giver svar på tiltale:

– I tilbyder »meet and greets med de sejeste sangere«, og at man kan »hænge ud i foyeren« og »få øl for en stor guldmønt«, bare man »passer på den kinesiske granit«, for »det tager så hulens lang tid at polere op igen«. Skriver I det, fordi I tænker, at det er sådan, de 15-30 årige snakker med hinanden?

»... Det er et godt spørgsmål. Men nej, det tror jeg egentlig ikke, de gør. ’Ung i Operaen’ er nok endt som en karikatur af, hvad jeg tænker om unge mennesker. Jeg er 45 år og har ikke de store forudstæninger for at vide, hvad de unge menneskers dialog om opera er. Det var et forsøg på at være sjov og bruge nogle metaforer for at ramme et andet publikum end det, vi normalt kommunikerer til.«

­– Hvordan er det så gået?

»Fuldstændig fantastisk! Jeg skal ikke kunne sige, om det er, fordi vi har talt på den rigtige måde eller ned til de unge. Men vi havde fuldstændig udsolgt til første forestilling, og den anden er også meget tæt på udsolgt. Tilbagemeldingerne fra de unge er overvældende – så vi er enormt glade.«

- Information-læser Johan Klint Sandberg har kritiseret jeres sprog i et læserbrev. Han kalder det »latterligt, at man bliver ved med at omtale klassisk musik og ungdom som to diamentrale modsætninger«. Han mener, I fastholder et narrativ om, »at unge mennesker slet ikke er operagængere«. Hvad svarer du til det?

»Jeg sad ved siden af Johan, hvis mor er teaterchef, til en af forestillingerne, og jeg oplevede ham som en garvet kulturbruger, der måske ikke er udtryk for den helt almindelige teatergænger. Mange af de unge, jeg har interviewet til ’Ung i Operaen’, har givet udtryk for, at de nok skal skubbes lidt. Flere af dem har fordomme om Operaen, som gudskelov bliver afkræftet, når først de sidder i salen.«

– Hvad sker der med Ung i Operaen fremadrettet?

»Vi har to forestillinger tilbage i februar og april, Opera2Go og Rejsen til Reims, som er lidt anderledes operaoplevelser. Dem er vi spændt på, om de også tager godt imod. Derefter skal vi evaluere på forløbet – og vi skal da helt sikkert også kigge på sproget; om det er noget, vi skal justere fremadrettet.«

Claus Kjær er PR og presseansvarlig for Operaen. Han har skrevet teksterne til 'Ung i Operaen'-kampagnen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu