Læsetid: 2 min.

’Det bedste slogan for Aarhus er Aarhus’

20. januar 2017

I 2014 droppede Aarhus sit omstridte slogan ’Danish for progress’, efter at det var blevet hånet og latterliggjort i offentligheden. Men VisitAarhus bruger fortsat det engelske ‘with Aarhus’, når byen skal brande sig internationalt. Vi har spurgt direktør i VisitAarhus Peer H. Kristensen hvorfor – men allerførst lige et opklarende spørgsmål:

– Hvordan skal ’with Aarhus’ egentlig udtales?

»For det første er det vigtigt at sige, at det ikke noget slogan. Måden, vi bruger det på, er, når vi for eksempel står i USA og er ved at overbevise krydstogtrederier om, at de skal komme til Aarhus. Så står vi under det her logo: ’Cruise with Aarhus’, og så spørger de: hvad mener I med det? Og så kan vi fortælle, at Aarhus måske nok er en lille by, men fordi vi står sammen, så kan vi skabe det, der giver værdi for dig som gæst. Så ’with Aarhus’ har faktisk et stærkere pay offend ’Danish for progress’, som vi aldrig har brugt, fordi det simpelthen var for kompliceret at forklare i en turistmæssig kontekst«

– Men for lige at vende tilbage til udtalen: Skal man udtale ’US’ på engelsk eller på dansk?

»På engelsk: ‘with us’«

– Men så bliver Aarhus jo til ’Aarhås’, når man siger det højt?

»Nej, der siger vi Aarhus. Forstår du det?«

– Jaeh …

»Der er jo en grund til, at der i logoet er en farveforskel. Det er et ordspil.«

– Det er klart, men ... er det måske rimeligt at sige, at det er et slogan, der fungerer bedst på skrift?

»Det er det. Men som sagt: I vores verden er det slet ikke et slogan. Helt generelt har vi i visitAarhus altid sagt, at vi ikke tror på at have et slogan. Der er ikke andre byer end The Big Apple, som har haft held med det. Men selve logoet ’with Aarhus’ kan vi bruge til at fortælle en historie om turisme i Aarhus.«

– Hvorfor droppede I ’Danish for progress’?

»Det var jo en politisk beslutning. Vi blev spurgt, om det havde nogen betydning for os, hvis man fjernede det, og så svarede vi nej, tværtimod. Men det var vigtigt for os, at man holdt fast i ‘with Aarhus’.«

– Så i øjeblikket har Aarhus faktisk ikke noget slogan?

»Det er rigtigt. Vi arbejder med indhold, når vi fortæller om Aarhus. Vi tror på, at det bedste slogan for Aarhus er Aarhus og ikke så meget andet. Vi har så et kælenavn i Danmark, og det er ’Smilets by’ – men det bruger vi ikke internationalt.«

– Hvorfor ikke?

»Fordi det i en international kontekst er et negativt ladet ord. Hvis du googler ’City of smiles’, så finder du ud af hvorfor,« siger Peer H. Kristensen med henvisning til blandt andre en række thailandske byer, der som visuelt trækplaster har billeder af små thaipiger, der smiler til mænd.

Han mener desuden ikke, at ’Smilets by’ siger noget relevant om Aarhus.

»Generelt er jeg er ikke stor tilhænger af slogans overhovedet. I sidste ende er man det, folk oplever, og ikke noget som helst andet.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer