Læsetid 4 min.

Må naturen iscenesættes?

BBC er flere gange blevet afsløret i at have manipuleret deres enestående naturdokumentarfilm, så de fremstår endnu vildere. David Attenborough afviser, at der er tale om snyd, men kritikere mener, at det er uærligt over for seerne. Her er fire sager – og BBC’s svar på kritikken
2. januar 2017

Den knap så vilde isbjørn

DR har flere gange sendt dokumentarserien Den Frosne Planet, hvor seerne følger en isbjørnemor. I en intim scene filmer kameraholdet helt inde i isbjørnens hule, hvor de nyfødte unger putter sig i moderens bløde pels. Scenen er klippet ind mellem optagelser af isbjørnen, der vandrer rundt på indlandsisen – men det var manipulation, indrømmede BBC i 2011 efter kritik fra britiske medier.

Scenen var optaget i en hollandsk zoologisk have, hvor BBC byggede en kunstig hule med falsk sne. Det var »for farligt« at optage scenen i virkeligheden, sagde BBC. David Attenborough, som lægger stemme til serien, afviste snyd:

»Spørgsmålet er, om du midt i den her scene, hvor vi prøver at illustrere, hvordan livet er midt om vinteren på Nordpolen, skal sige: ’Øh, i øvrigt, den her scene er filmet i en zoo’,« sagde Attenborough til The Daily Mirror.

»Det ødelægger nydelsen for seerne og den atmosfære, vi prøver at skabe. Det er ikke snyd, og vi prøver heller ikke at holde det hemmeligt,« fortsatte han med henvisning til, at det på en underside af BBC.com var oplyst, hvordan scenen var filmet.

»Men derfra og så til rent faktisk at sige det midt i sekvensen – jeg mener, hvor langt vil du tage det her?«

Den labre larve

Afsløringen af den hollandske isbjørn fik britiske medier til at grave videre i Den Frosne Planet, hvor det kom frem, at en scene med en frossen larve også var manipuleret.

»I skjul under stenen er larven i ly for vinden, men kulden penetrerer dybt ned i jorden. Snart stopper dens hjerte med at slå, den holder op med at trække vejret, og dens krop begynder at fryse til. Først dens tarme, så dens blod,« fortæller Attenborough i scenen, som også viser larven bevæge sig over jorden.

BBC er klar med Planet Earth II – opfølgeren til den 11 afsnit lange naturdokumentarserie fra 2006. De seks afsnit fortælles igen af David Attenborough
Læs også

Det var dog ikke filmet på Nordpolen, men i et kunstigt habitat, indrømmede BBC. To år senere, i 2013, forklarede naturfotograf Doug Allan, der i årevis var Attenboroughs yndlingsfotograf, at BBC stort set altid manipulerede med optagelser af dyr, der er »mindre end en babykanin«:

»Du kan ikke lave en film om mus ved at gå ud i skovbrynet og kigge på mus. Du er nødt til at placere dem på et nænsomt bygget sæt, hvor de føler sig trygge. Mange af de små dyr er filmet præcis på samme måde som den isbjørn,« sagde Doug Allan ifølge The Telegraph.

Allan tilføjede, at han »ikke havde et problem med tilgangen«, men syntes, at BBC skulle være mere åben om manipulationerne.

Den perfekte storm

I 2015 blev det afsløret, at en central scene i BBC’s Patagonien: Jordens hemmelige paradis var digitalt manipuleret. Forinden var scenen gået viralt på Facebook, og i skrivende stund har klippet opnået knap 43 mio. visninger og er blevet delt over 670.000 gange.

Scenen viser et vulkanudbrud, hvor den enorme askesky udvikler sig til det særlige vejrfænomen ’beskidt tordensky’. Himlen fortættes i dybe rosa farver, mens tordenskyen eksploderer i glitrende spindelvævslyn. Klippet er imidlertid lavet ved at splejse to forskellige optagelser af vulkanudbrud fra 2011 og 2015 sammen i én naturscene. Den digitale manipulation vakte forargelse, også internt på BBCs naturhistoriske afdeling:

»Hvis vi forfalsker én scene, hvem vil så tro på noget andet i programmet, eller for den sags skyld en hvilken som helst anden film, vi producerer,« sagde en anonym ansat ifølge The Guardian.

BBC svarede i en skriftlig kommentar, at det havde været »umuligt« at optage seancen med et enkelt kamera, hvorfor en digitalt splejset optagelse var nødvendig. Stationen anerkendte dog også, at »det skulle have fremgået klart«, hvilke teknikker der var blevet brugt i scenen.

Den kække leguan

BBC’s nye dokumentarserie Planet Earth II indeholder en scene, der på sociale medier omtales som det måske vildeste naturdokumentariske klip, der nogensinde er filmet. I scenen, der cinematografisk kunne være taget ud af en Indiana Jones-film, flygter en leguan fra en horde af morderiske slanger. Leguanen fanges i et kvælertag, men undslipper mirakuløst, springer over stok og sten fra slangernes sylespidse hugtænder og når til slut i sikkerhed. Men er det ægte?

I flere videoer på YouTube anklages BBC for at have brugt CGI, en forkortelse for Computer-Generated Imagery, til at forbedre scenen. Det er samme teknik, der skambruges i Hollywood-film til at lave alt fra computergenererede monstre til sceniske landskaber.

BBC afviser dog, der på nogen måde er pillet ved optagelserne, og har uploadet en ’sådan gjorde vi’-video, der beskriver, hvordan leguan-optagelserne kom i kassen. Over for Gizmodo.com forklarer BBC, at serien er blevet »et offer for sin egen succes«, fordi scenerne er så flotte, at det får seeren til at tænke, de må være forfalskede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Troels Holm
    Troels Holm
  • Brugerbillede for Kurt Loftkjær
    Kurt Loftkjær
Troels Holm og Kurt Loftkjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kurt Loftkjær
Kurt Loftkjær

Svaret er ja og nej.

Artiklen er interssant. Den er med til at tydeliggøre, hvad vi alle dybest set burde vide, men som de uopmærksomme overser, da såvel fiktions- som dokumentarfilm i dag kan præstere det mest utrolige pga. stadig bedre computermuligheder mhp. at skabe en anden digital virkelighed.

Når det går så galt, skyldes det måske, at overfladiskhed i stigende grad følger den generelle udvikling og udveksling af fakta og oplysning. Det er formentlig et resultat af de sociale mediers overfladiskehed og som har ført til det som til tider karakteriseres som det postfaktuelle samfund.

En anden årsag kan være, at de fleste i almindelighed acceptere iscenesættelse af naturen. Parker, idrætsanlæg og landbrug indgår med selvfølgelighed som en del af den uudtømmelige natur hos måske de fleste mennesker.

En uheldig følge af BBC's fantastiske og intense naturudsendelser, som jeg personligt finder glæde ved at se, er, at den for den mindre vidende efterlader et indtryk af en fantastisk, intakt og uudtømmelig natur lige uden for vores rækkevidde. Vi skal blot sætte os ind i et fly for se det samme. Udsendelserne fokuserer på det iøjnefaldende smukke i luften, i vandet og på jordens overflade.

Men naturen er utrolig meget større end den, som vi præsenteres for i BBC's fremstillinger. Baggrunden for den seværdige natur ser vi ikke. Den største biomasse ligger under jordens overflade og præsenteres generelt aldrig, da billeder er vanskelige at frembringe og måske ikke seværdige i en infotainment baseret virkelighed.

Hvis jeg skal være lidt kritisk over for artiklens præsentation, så vil jeg påpege, at opsætningen med fuldtdækkende foto som baggrund for hvid tekst, ikke er den mest ideelle, da teksten ikke er let at læse. Samtidig er opsætningen blot en anden form for iscenesættelse af naturen.

Leif Kajberg, Troels Holm og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar