Læsetid 4 min.

Politikerne glemmer de korte børneben

Københavns Kommunes beslutning om at fjerne støtten til Anemoneteatret og Zangenbergs Teater – og teatrenes 50.000 tilskuere i Indre By – må gerne blive til en historie om at turde fejle. Og om at turde tage en ny og bedre beslutning
Zangenbergs Teater og Anemoneteatret kæmper for at overleve, efter at Københavns Kommune har fjernet teatrets støtte. Her er det Henrik Zangenberg, der forsvarer sig i ’Kong Gulerod og Tudeprinsessen’ på Zangenbergs Teater.

Zangenbergs Teater og Anemoneteatret kæmper for at overleve, efter at Københavns Kommune har fjernet teatrets støtte. Her er det Henrik Zangenberg, der forsvarer sig i ’Kong Gulerod og Tudeprinsessen’ på Zangenbergs Teater.

Bjarne Stæhr
19. januar 2017

Teatrets fødekæde er ret enkel: uden børneteater, intet voksenteater. Uden scener til børneteater, intet publikum til børneteater. Alligevel kan 2017 blive året, hvor det bliver svært for de mindste børn at komme til at se børneteater i København.

I sommer afgjorde politikerne i Københavns Kommune nemlig, at de to stationære børneteatre i København K – Anemoneteatret og Zangenbergs Teater – skulle have fjernet deres status som ’lille storbyteater’ og dermed støtten her fra nytår.

Begge børneteatre ligger tæt på Nørreport Station og dermed ideelt for vuggestuer og børnehaver – og bedsteforældre – der med overskuelig logistik kan fragte de korte børneben i teatret.

Teater med madpakker

Begge teatre er indrettet på børnenes præmisser – med børnebænke og kurve til flyverdragterne. På Anemoneteatret er der en rigtig café, og på Zangenbergs Teater er der borde, hvor man gerne må spise madpakker.

Det vigtigste er imidlertid, at begge teatre præsenterer teater af høj kvalitet. Begge teatre skaber mindst en egenproduktion om året, og derudover lægger de hus til børneteatre uden egen scene. Blandt Anemoneteatrets gengangergæster er Teater Hund og Meridiano, og på Zangenbergs Teater er Teater My og Teatret st.tv. faste gæster.

Københavns Kommune tog beslutningen om at fjerne tilskuddet til de to teatre, så der kunne blive plads til nye teatre i ’lille storbyteater’-ordningen for 2017-20.

Voksenteatret Sydhavn Teater fik således yderst velfortjent en lille storby-plads, og voksenteatret Teaterøen fik oplagt penge til at teatralisere Refshaleøen. Til gengæld virkede det mystisk, at børneteatret Teater Hund fik tildelt plads i Nordvest, hvor teatret nu er tvangsplaceret hos biblioteket på Rentemestervej – langt fra tog og metro, men ikke langt fra børneteatret Batida.

På Valdemarsgade på Vesterbro ligger Teater Zeppelin, og på Øresundsvej på Amager ligger ZeBU – begge teatre er yderst veldrevne, men præsenterer hovedsageligt teater for skolebørn. Tilbage i København K ligger nu kun Det Lille Teater i Lavendelstræde, som skaber eminent teater for de allermindste, men som kun har begrænset mulighed for at huse gæstespil.

Anemoneteatret og Zangenbergs Teater leder med lys og lygte efter fonde – og ny forståelse hos Københavns Kommune – efter at støtten til disse to børneteatre ophørte 1. januar. Her er det Maria la Cour i ’Lyset og Lykkens Edderkop’ på Anemoneteatret.

Sara Skytte

Halvhjertet ønske

Politisk er der tilsyneladende et ønske om, at både Anemoneteatret og Zangenbergs Teater fortsat skal rumme børneteater. Særligt Anemoneteatrets bygning i Suhmsgade - lige ud mod den nyanlagte legeplads på Hauser Plads - er noteret som oplagt til fortsat at huse børneteater. Men ønsket virker halvhjertet, fordi der ikke følger penge med.

Anemoneteatret fik tidligere 2,9 mio. kr. i årlig støtte fra kommunen. I øjeblikket forsøger teatret at skaffe sig en ny, basal fondsstøtte. Under navnet ’Anemones Teaterhave’ gennemfører workshoplederen Mette Andrée undervisningsforløb i partnerskab med Sølvgades Skole og outreachprojekter for førskolegrupper i københavnske daginstitutioner.

Desuden er teatrets prøvelokaler netop solgt, og administrationen er skåret ind til benet. Samtidig er et generationsskifte ved at ske, for teatrets entusiastiske stiftere og ledere siden 1984, Albert Nielsen og Lisbet Lipschitz, har nu overladt den daglige ledelse til teaterchef Sidsel Ramdal.

Albert Nielsen er holdt op, også som skuespiller, og den kunstneriske leder Lisbet Lipschitz overgår til at være instruktør – og skal nu udpege et fremtidigt dramaturgiat fra sommeren 2017. På den måde håber Anemoneteatret at kunne undgå at skuffe det publikum, som plejer at købe omkring 30.000 billetter om året.

Zangenbergs Teater har omkring 20.000 tilskuere hvert år. Teatret blev stiftet i 1969, og i dag ledes teatret af en trio bestående af kunstnerisk leder og skuespiller Henrik Zangenberg, administrator Thea Kulavig og lysdesigner Morten Lyster.

Teatret fundraiser i øjeblikket på et tre-årigt hjerteblodsprojekt med temaet ’at turde fejle’. Eller som Zangenberg-folkene selv formulerer det: »Fejl er udgangspunkt for al udvikling«. Zangenbergs stampublikum har udtrykt stor kampgejst, og flere hjælper med at fundraise.

Desuden samarbejder teatret med projektstøttede teatre som Teater Minsk. Teatret har dog brug for en fast driftstøtte, hvis det realistisk skal kunne drives videre. Frem til 1. januar 2017 har teatret modtaget 2,6 mio. kr i årlig støtte. Men forårssæsonen 2017 betales af teatrets egenkapital, der dermed spises op.

Plaster på såret

Københavnerpolitikerne har haft stort held med at få børnefamilierne til at blive i byen. Også derfor virker det underligt, at politikerne nu skærer ned på kulturen til børnefamilierne.

I 00’erne var der planer om, at København skulle oprette en national børneteaterscene. Altså et hus midt i byen, hvor turnerende børneteatre kunne vise deres forestillinger. Dengang havde Statsensemblet for Børneteater, Corona la Balance, store drømme om et hus i Gothersgade. Desværre blev planerne skudt ned. Plastret på såret blev ZeBU, der præsterer vidunderforestillinger på stribe, men på Amager.

Det kan godt være, at politikerne ønsker sig en anden geografisk spredning af børneteatrene i København. Det ændrer bare ikke ved det faktum, at børneflokke med korte ben skal kunne komme i teatret i København med offentlig transport på en overskuelig måde – ikke bare fra Indre Nørrebro, men også fra Køge og Holte og Roskilde. Og gerne også fra Amsterdam og Shanghai.

Dansk børneteater ligger i toppen af verdensranglisten. Også derfor er det uklogt at fjerne to børneteatre fem minutter fra Nørreport Station.

Nu er det 2017. Siden sommerferien har Anemoneteatret og Zangenbergs Teater knoklet med at efterleve politikernes fremtidsidealer for teaterdrift. Nu er det tid til, at Københavns Kommune finder midler til at fortsætte disse to teatre.

Politikerne kan vel begynde med at læse beskrivelsen til teaterprojektet ’At turde fejle’.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
Niels Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu