Læsetid: 4 min.

Sort soul i Det Hvide Hus

Det er ikke bare musik. Det er ikke bare en rapper eller to i Det Hvide Hus. Når præsidenten groover til Drakes »Hotline Bling« eller slowdanser til Al Green med Michelle – når der festes til hiphop, r’n’b og soul i magtens centrum, så får det sorte Amerika eksistentielt og politisk liv
Ved festen i Det Hvide Hus 21. oktober 2016 optrådte bl.a. De La Soul. ’Sejren tilhørte hiphoppen – en kunstform født i et brændende Bronx og som nu stod fuldvoksen i Det Hvide Hus, ubrudt og uredigeret, har forfatteren Ta-Nehisi Coates skrevet om aftenen.

Ved festen i Det Hvide Hus 21. oktober 2016 optrådte bl.a. De La Soul. ’Sejren tilhørte hiphoppen – en kunstform født i et brændende Bronx og som nu stod fuldvoksen i Det Hvide Hus, ubrudt og uredigeret, har forfatteren Ta-Nehisi Coates skrevet om aftenen.

Ron Sachs

13. januar 2017

Fredag den 21. oktober 2016 – før nogen i denne verden anede, at Donald Trump ville blive USA’s næste præsident – holdt Obama’erne en kolossal afskedsfest i Det Hvide Hus, som på alle måder kan ses som symbol på den afgående præsidents betydning for populærkulturen.

Uanset hvad man kan sige af både godt og skidt om Barack Obamas konkrete politik og dens strukturelle indvirkning på sorte menneskers liv i USA, kan hans præsidentskabs symbolske betydning for ikke mindst sort kultur, musik og selvforståelse ikke overvurderes.

Festen, som var arrangeret af tv-stationen Black Entertainment Television og primært havde afroamerikanske gæster, har forfatteren og The Atlantic-skribenten Ta-Nehisi Coates beskrevet i det personlige og politiske essay My president was black.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu