Læsetid: 2 min.

’Selv temaet til Angry Birds kan spilles af et symfoniorkester’

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med ’Troldspejlet’ det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Manden bag ’Troldspejlet’, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte
27. januar 2017

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med Troldspejlet det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Hr. Troldspejlet, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte

– Hvorfor hører den her slags musik til i DR's koncertsal?

»Spilmusikken er sandsynligvis der, hvor den symfoniske musik bruges mest eksperimenterende i vores århundrede. Sidste århundrede var det filmmusikken, og i dette århundrede er det computerspilmusikken. Her kan komponister prøve nye ting af, fordi spillene kræver så meget af musikken, da den skal levere en virkelig stor del af stemningen og atmosfæren. Der findes fantastisk traditionel symfonisk spilmusik, men også meget, der eksperimenterer med form og stil.«

– Men er computerspilsmusik ikke den der enerverende baggrundsmelodi, man slår fra, fordi den gør én bims?

»Det er der nogen, der siger. Jeg har nu aldrig selv slået den fra. Selv den allermest primitive computerspilsmusik fra slutningen af 1980’erne viser sig at være skrevet af komponister, der virkelig kunne deres kram. Temaet til Super Mario af Koji Kondo virker enerverende lige i starten, men faktisk er det en meget nøje tilrettelagt række af musikstykker, som hver især passer til de forskellige situationer i spillet.«

– Er der noget computerspilsmusik, som ikke egner sig til at blive spillet af et symfoniorkester?

»Ja, der er nogle spil, som har noget skrækkelig musik. Men selv temaerne til Tetris og Angry Birds kan faktisk spilles af symfoniorkestre, det har jeg selv hørt. Men selvfølgelig skal temaerne i udgangspunktet være gode.«

– Hvad med Pac-Man?

»Det har jeg ikke lyst til at høre. Men det er også fordi, jeg synes, det hører hjemme på arkademaskinen. Så Pac-Man er blevet forbigået i denne her omgang. Ej vent, jeg vil faktisk godt høre det, men jeg vil ikke anbefale det til opførsel.«

– Er der et tema, som du glæder dig særligt til?
»Der er lavet en suite over Koji Kondos musik fra Legend of Zelda, som jeg synes, er virkelig smuk. Og her i morges hørte jeg orkestrets prøve på Assasin’s Creed, skrevet af Brian Tyler, som skriver forrygende musik. Det er måske ikke så originalt, men man bliver væltet omkuld.«

– Men er det god musik, eller er det fordi, et symfoniorkester kan få alting til at lyde godt?
»Jeg har altid elsket filmmusik, og det er der også mange musikkendere, der siger, er noget skidt. Så det er meget muligt, at en del af den her musik appelerer til min dårlige smag, men den tror jeg ikke,  jeg er alene om.«

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu