Interview
Læsetid: 4 min.

Et hus, der forandrer

’Det er en vild udfordring,’ fortæller den erfarne musikkritiker Tom R. Schulz, der nu arbejder for at trække folk uden interesse for klassisk musik til Hamburgs nye filharmoniske musikmekka
Det nye hus har allerede ændret byen. Den måde, byen ser ud, og den måde man kan se byen. I løbet af de første uger har vi haft 650.000 mennesker igennem huset. Nogle er bare kommet for at opleve arkitekturen og den nye udsigt over havn og by, men rigtig mange andre er kommet for at høre musikken.

Det nye hus har allerede ændret byen. Den måde, byen ser ud, og den måde man kan se byen. I løbet af de første uger har vi haft 650.000 mennesker igennem huset. Nogle er bare kommet for at opleve arkitekturen og den nye udsigt over havn og by, men rigtig mange andre er kommet for at høre musikken.

Maxim Schulz

Kultur
10. februar 2017

»Lige nu sidder jeg i Hamborg Havn og kigger ud over byen fra en helt ny vinkel. Mit kontor ligger på 10. etage i den nye Elbphilharmonie bygget oven på et gigantisk, gammelt pakhus helt ud til vandet, som vi netop har indviet med tre ugers åbningsfestival.«

»Jeg har været musikkritiker i næsten 30 år og de seneste seks arbejdet som anmelder på Hamburger Abendblatt. Men da jeg fik den her mulighed for at være med til at præge byens store nye koncertsal som kommunikationsmedarbejder og være med til at skabe et musikmekka, der er åbent overfor alle byens borgere og ikke kun dem, der i forvejen elsker klassisk musik, var det for stor en mulighed, for vild en udfordring. Jeg kunne ikke sige nej.«

»Jeg er født i Baden Baden, er opvokset i Berlin og har arbejdet nogle år i München, men jeg har boet det meste af mit voksne liv her i Hamborg. Det er en grøn by og en by, der er defineret af floden og havnen.«

»Jeg elsker Elben og jeg elsker at se de her gigantiske containerskibe hver dag laste og losse containere i et konstant flow af bevægelse ligesom floden, der konstant flyder forbi. Men selvom det er en energisk havneby – Europas næststørste efter Rotterdam–er det også en fredelig by, hvor folk er venligere og mere imødekommende end i så mange andre storbyer.«

»Det nye hus har allerede ændret byen. Den måde, byen ser ud, og den måde man kan se byen. I løbet af de første uger har vi haft 650.000 mennesker igennem huset. Nogle er bare kommet for at opleve arkitekturen og den nye udsigt over havn og by, men rigtig mange andre er kommet for at høre musikken.«

Tom R. Schulz viser rundt i Hamborg

Rundvisning

SpiseDer Etrusker er en hyggelig italiensk restaurant drevet af den samme familie i 45 år. Der er ingen fine fornemmelser, bare god mad og vin, mange lokale, og rare tjenere.

Drikke: Tag kaffe på Café Lindtner hvor interøret er gammeldags og kagerne skønne. Gå videre til Golem ved Elben om aftenen og få sofistikerede drinks og god musik.

TænkeDeichtorhallen er et kompleks af to gamle markedshaller – den ene dedikeret til fotografi og den anden til moderne kunst. Indtil 1. maj kan man se udstillingen ‘Elbphilharmonie revisited’ om det nye koncerthus.

Danse: På øverste etage af Europas største bunker fra 2. Verdenskrig ligger Uebel & Gefährlich og her skal man danse, hvis man er til elektronisk musik. Ellers kan man gå tre etager ned til det klassiske spillested Resonanzraum, der huser ensemblet Resonanz og en rigtig god bar.

Drive: Hamburg er ud over Elben velsignet med den noget mindre flod Alster, der midt i byen udvider sig til sø-agtige dimensioner. Den er god at gå, løbe og cykle rundt om. Eller bare ligge ved.

Yderpunkterne

Oplev: Den gamle tunnel under Elben som tidligere blev brugt af arbejderne på skibsværtet. Efter 20 minutter gang når man den sydlige side af floden og får et anderledes kig på byen.

Undgå: Det er svært at sige, men måske er man bedst tjent med at undgå musical-teatrene.

»De tre ugers åbningsfestival har budt på både Wiener Philharmonikerne, Chicago Philharmonic og det legendariske 80’er-punkband Einstürzende Neubauten. Og selvom de fleste af vores koncerter er klassiske, er ideen også at give plads til jazz, rock, folk og elektronisk musik for at trække forskellige mennesker til huset. Det afgørende er, at musikken har en akustisk base, for det dét, det nye koncerthus er bygget til.«

»Akustikken er fænomenal og i den store koncertsal sidder folk rundt om orkesteret, hvilket giver en helt ny musikoplevelse for publikum. Før kunne man opleve folk sidde og hoste under en koncert, men i den nye sal er der næsten altid fuldkommen stille selv under stykker i pianissimo. Indretningen afslører hosterne, så ingen hoster.«

Hele indretningen er velgennemtænkt. Håndværket overalt er fortryllende udført helt ned til det mindste dørhåndtag og bygningen står som et skulpturelt kunstværk med sin enkle æstetik. Når man opholder sig i bygningen kan man mærke, at arkitekterne Herzog & de Meuron er radikale. De har tænkt over hver en detalje, hvert et arkitektonisk problem, og de er blevet ved med at tænke ind til de fandt en formidabel løsning.«

»Men bygningen har så også været 15 år undervejs fra den allerførste skitse i 2001, som det færdige hus faktisk ligner i forbløffende grad. Bygningsarbejdet begyndte i 2007 og blev mere end 7 år forsinket, så måske er forventningens glæde årsagen til, at hamburgerne har taget huset så hurtigt til sig.«

»Her i februar har vi for eksempel festivalen Concerts for Hamburg med introduktionskoncerter af en times varighed to gange dagligt. Vi havde 60.000 billetter til salg og de forsvandt på få dage, så nu er vores største problem, at vi ikke har kapacitet til at lave så mange koncerter, som folk er interesserede i at høre. Koncertbilletterne blev solgt helt ned til seks Euro og vi har forsøgt at sælge dem steder, hvor vi kunne møde mennesker, der måske umiddelbart ville have afskrevet sådan et koncerthus et elitært palads.«

»Det er der heldigvis noget, der tyder på, at det ikke bliver.«

iVerden februar 2017

I denne udgave af iVerden rejser vi til Asien. Tag med, når vi besøger det vilde punkmiljø i Japans tredjestørste by Osaka og et afsidesliggende øsamfund glemt af centralregeringen i Filippinerne. Kom med ind i det imponerende nye musikmekka Elbphilmarmonie i Hamborg og ud i den egyptiske ørken efter nye arkæologiske fund. Vi har også mødt et par, der har brugt to måneder på at komme gennem Pyrenæerne fra Atlanterhavet til Middelhavet – til fods.

Andre artikler i dette tillæg

  • Asiatiske spændinger

    10. februar 2017
    Mens vi har fået øjnene op for indisk, kinesisk og japansk litteratur, kniber det stadig med danske oversættelser fra de sydøstasiatiske øriger. Vi har fundet otte nyere romaner fra Asiens fastland og nærliggende øer
  • Fra Moses på bjerget til pensionisten på Caminoen

    10. februar 2017
    Vandrestavens ypperste formål er at give sin bruger balance. At fordele vægten på tre eller fire punkter frem for at nøjes med føddernes to er i et kuperet terræn er alfa og omega, hvis man vil holde sig på benene
  • Med droner og bare næver

    10. februar 2017
    Nildeltaet byder stadig på overraskelser for arkæologer fra hele verden – og både klassiske og moderne metoder tages i brug i jagten på faraoernes hemmeligheder i et land, der er som støvsuget for vestlige turister
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her