Læsetid: 7 min.

Informations filmredaktør: Sådan bliver Oscarstatuetterne fordelt

Det er så nemt – og ofte også berettiget – at brokke sig over de film og præstationer, der bliver nomineret til de gyldne Oscarstatuetter. Det er der dog ingen grund til i år. Det er et endog meget stærkt felt i stort set alle de store kategorier. Alligevel er der flere oplagte favoritter og ’sikre’ vindere. Og så er der hele to danske vinderchancer. Her kommer Informations filmredaktør med sine sædvanlige – og korrekte, naturligvis – forudsigelser
La la Land er årets Oscar-darling.

La la Land er årets Oscar-darling.

Dale Robinette

25. februar 2017

Bedste Film

Vi kan lige så godt tage det største først. Med hele 14 nomineringer i alt er Damien Chazelles La La Land årets Oscardarling, og den fører da også an i det ni titler store Bedste Film-felt, hvor ingen af de øvrige nominerede for alvor synes at kunne true den på én gang opløftende og melankolske musical.

Bevares, der er tale om gode, ja, fremragende film over hele linjen – måske lige på nær Mel Gibsons flotte, men voldsforherligende film om pacifisme, Hacksaw Ridge – og de har alle hjerte og sjæl og serverer så at sige politisk-humanistiske budskaber, hvad enten de så handler om verden, USA eller helt almindelige menneskers skæbne.

Meget betimeligt situationen i USA taget i betragtning. Og jeg vil bestemt ikke brokke mig, hvis enten Denis Villeneuves betagende science fiction-fabel Arrival, Barry Jenkins’ sitrende Moonlight eller Kenneth Lonergans bevægende sorgdrama Manchester by the Sea vinder. Men som film betragtet er La La Land så virtuost, smukt og originalt et værk, at det bliver – og bør blive – dén, der vinder. Det mener bookmakerne i øvrigt også.

Vinder: La La Land
Bør vinde: La La Land

La La Land er årets Oscardarling med 14 nomineringer i alt, herunder som Bedste Film.

Dale Robinette

Bedste Instruktion

Jeg er principielt modstander af, at Oscar for Bedste Film og Bedste Instruktør går til forskellige film og mennesker – den første går til producenterne, den anden til instruktøren. Hvis en film er den bedste, er det så ikke også den, der er bedst instrueret? Det synes jeg, og deraf følger, at Damien Chazelle også vinder i instruktørkategorien.

Det 32-årige vidunderbarn, der for et par år siden brød igennem med jazzfilmen Whiplash, maler med den brede pensel og alle palettens farver på det helt store lærred i La La Land, og han både revser og hylder det Hollywood og Los Angeles, han nu er en del af, og som Oscaruddelingen er en fejring af.

Samtidig får Chazelle med musik, sang, dans, humor og drama fortalt en rørende og overraskende historie om, hvor svært det kan være at forene drømme med den store kærlighed. Denis Villeneuve, Barry Jenkins, Mel Gibson og Kenneth Lonergan må i år nøjes med at være nominerede.

Vinder: Damien Chazelle
Bør vinde: Damien Chazelle

Damien Chazelle brød igennem med jazzfilmen ’Whiplash’.

Nordisk Film

Bedste Kvindelige Hovedrolle

Igen et meget stærkt felt, hvor der ingen grund ville være til at skabe sig, skulle hvilken som helst af de prægtige kvinder vinde: Ruth Negga i Loving, Emma Stone i La La Land, Isabelle Huppert i Elle, Natalie Portman i Jackie og Meryl Streep i Florence Foster Jenkins. Og det ville da være fantastisk, hvis Streep, den mest Oscarnominerede skuespiller nogensinde, vandt for sin titelrollepræstation i den svært underholdende Florence Foster Jenkins og på den måde tangerede Katharine Hepburns Oscar-rekord.

Men, men, men ... det er hendes yngre kollega, Natalie Portman, der bør vinde for at spille en anden virkelig person, nemlig Jackie Kennedy, i Pablo Larrains Jackie.

Det er en på mange måder speciel film, der fortæller om Jackie i timerne og dagene efter, at hendes mand, præsident John F. Kennedy (spillet i glimt af danske Caspar Phillipson), blev myrdet i Dallas i 1963, og hvordan hun midt i tragedien kæmpede for at bevare mytologien omkring sin mand og på den måde være med til at sikre hans eftermæle.

Portman er utrolig i rollen som den unge, sørgende kvinde, der ikke kan tillade sig at give sig sorgen i vold, og som hele tiden må spille en rolle og tænke på andre end sig selv, selv om hun er på sammenbruddets rand.

Det er svært at yde hendes præstation fuld retfærdighed på så lidt plads, men den er noget af det stærkeste og mest bevægende, jeg længe har set. Det skal dog lige tilføjes, at altid gode Emma Stone er bookmakernes – og flere Oscareksperters – favorit til at vinde.

Vinder: Emma Stone
Bør vinde: Natalie Portman

Natalie Portman er utrolig i rollen som den unge, sørgende kvinde, der ikke kan tillade sig at give sig sorgen i vold

Scanbox

Bedste Mandlige Hovedrolle

Ligesom med Bedste Film og Bedste Instruktion synes der ikke at være megen tvivl i denne kategori. Og det er der faktisk heller ikke nogen grund til. Viggo Mortensen er god som overbeskyttende far i Matt Ross’ tankevækkende og morsomme Captain Fantastic, og Denzel Washington leverer en af sine bedste præstationer som en lidt bitter og uforsonlig mand i sin egen Fences.

Men det er Casey Affleck, der vinder Oscar for rollen som Lee Chandler i Manchester by the Sea. Jeg vil ikke afsløre for meget, men man oplever både et før og et efter i Lees liv, og Affleck får med afdæmpet, virkningsfuldt spil vakt et menneske ramt af sorg og skyld til live.

Det er umuligt ikke at blive berørt af filmen og Afflecks spil, blandt meget andet fordi man kan genkende sig selv i Lee og hans kamp for overlevelse.

Vinder: Casey Affleck
Bør vinde: Casey Affleck

Casey Affleck får med afdæmpet, virkningsfuldt spil vakt et menneske ramt af sorg og skyld til live

United International Pictures

Bedste Kvindelige Birolle

Skal man tro bookmakerne – og det skal man ikke altid, selv om de ofte har fingeren solidt placeret på pulsen – så er Viola Davis storfavorit til at vinde en Oscar i denne kategori for sin rolle i Denzel Washingtons Fences. Og hendes præstation er da også den mest bemærkelsesværdige i et felt, der tæller Nicole Kidman (Lion), Octavia Spencer (Hidden Figures), Michelle Williams (Manchester by the Sea) og Naomie Harris (Moonlight).

Det er ikke, fordi de øvrige skuespillere ikke gør det godt – det gør de bestemt – men Davis er den, der har mest at arbejde med i rollen som kone til en meget dominerende mand (Denzel Washington selv), der ikke er tilfreds med sit liv og hele tiden taler om det.

Det er på sin vis en utaknemmelig rolle for Davis, der ikke har mange replikker sammenlignet med Washington, men det er i høj grad hende, der er filmens følelsesmæssige omdrejningspunkt, og det opnår hun med et minimum af mimik og gestik og et par meget udtryksfulde øjne.

Vinder: Viola Davis
Bør vinde: Viola Davis

Viola Davis er storfavorit til at vinde en Oscar for sin rolle i Denzel Washingtons ’Fences’.

United International Pictures

Bedste Mandlige Birolle

Jeff Bridges er herligt gnaven og grovkornet som US Marshall i David Mackenzies skarpe, kritiske USA-portræt Hell or High Water, og Dev Patel gør en rørende figur i Garth Jennings’ Lion, et virkelighedsbaseret drama om en ung mand, der forsøger at finde den familie, han som lille dreng blev revet bort fra (det er i øvrigt mere en hovedrolle end en birolle, så nomineringen er lidt mærkelig).

Skuespillerne fra ’Moonlight’ vandt en Golden Globe i kategorien ’Årets film’ tidligere i år. Mon ikke også de skal en tur på scenen ved årets Oscar-uddeling?
Læs også

Men det er nu Mahershala Ali, der gør størst indtryk i rollen som pusheren Juan, der i Moonlight tager sig af den unge hovedperson, Chiron, hvis mor er for skæv til selv at gøre det. I løbet af få scener opstår der en sjælden fortrolighed og ømhed mellem Juan og Chiron, hvilket blandt andet har med den karismatiske Alis nærvær at gøre.

Ali, der også er kendt for rollen som lobbyisten Remy Danton i House of Cards, har i det hele taget gjort sig positivt bemærket i de senere år, ikke mindst som gangsteren Cornell Stokes alias Cottonmouth i superhelteserien Luke Cage. Det vil være fortjent, hvis han kan krone værket med en Oscar.

Vinder: Mahershala Ali
Bør vinde: Mahershala Ali

Mahershala Ali har gjort sig positivt bemærket i de senere år, og det er fortjent, hvis han får en Oscar for sin rolle i ’Moonlight’.

Bedste Udenlandske Film

Nu bliver det lidt mere tricky. Personligt så jeg gerne Martin Zandvliets Under sandet vinde. Ikke kun af patriotiske årsager, men også fordi det er den bedste film i et felt, der omfatter den iranske The Salesman, den svenske En mand der hedder Ove, den australske Tanna og den tyske Min far Toni Erdmann.

Der er dog desværre ikke den store sandsynlighed for, at Danmark får overrakt endnu en Oscar i denne kategori. Indtil for ganske nylig var favoritten Maren Ades komedie, Min far Toni Erdmann, der siden premieren på filmfestivalen i Cannes sidste år har begejstret både publikum og kritikere verden over.

Men i de seneste uger synes Asghar Farhadis The Salesman at have taget føringen af det, der ligner rent politiske årsager: Farhadi har valgt at boykotte Oscaruddelingen på grund af præsident Donald Trumps indrejseforbud for borgere fra syv muslimske lande, og han har fået støtte og opbakning fra store dele af verdensfilmsamfundet.

En Oscar til The Salesman er med andre ord en sympatierklæring – som jeg fuldt og helt kan tilslutte mig, og som siger lidt om, hvor politisk selve prisfesten kan gå hen og blive. Men det er langtfra den bedste af de fem nominerede film – eller af Farhadis egne film – hvorfor det filmkunstnerisk vil se lidt mærkeligt ud.

Vinder: The Salesman
Bør vinde: Under sandet

’Under Sandet’ er den bedste film i feltet, men får alligevel næppe en Oscar.

Nordisk Film
Bedste kortfilm

Til sidst lige et par ord om Aske Bangs kortfilm, Silent Nights (Snart er det jul), der også er nomineret til en Oscar. Jeg har ikke set de andre fire nominerede i kategorien, så jeg ved ikke, om den har en chance for at vinde.

Men det er en god film, og den er produceret af Kim Magnusson, der før har vundet Oscars for sine kortfilm, og som har været nomineret temmelig mange gange, så måske har den unge, danske instruktør oddsene med sig.

Se alle de nominerede på oscars.org.

Oscaruddelingen sendes direkte på TV 2 natten til mandag.

I kommentarsporet herunder kan man se Christian Monggaards bud på vindere i alle kategorier

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Monggaard

Bedste Film: La La Land

Bedste Instruktion: Damien Chazelle

Bedste Kvindelige Hovedrolle: Emma Stone

Bedste Mandlige Hovedrolle: Casey Affleck

Bedste Kvindelige Birolle: Viola Davis

Bedste Mandlige Birolle: Mahershala Ali

Bedste Udenlandske Film: The Salesman

Bedste Originale Manuskript: Manchester by the Sea

Bedste Adaptation: Arrival

Bedste Fotografi: La La Land

Bedste Klip: La La Land

Bedste Animationsfilm: Moana

Bedste Musik: La La Land

Bedste Sang: ’City of Stars’, La La Land

Bedste Kostumer: Jackie

Bedste Makeup+Hår: En mand der hedder Ove

Bedste Production Design: La La Land

Bedste Kortfilm: Silent Nights

Bedste Animerede Kortfilm: Piper

Bedste Korte Dokumentarfilm: Joe’s Violin

Bedste Dokumentarfilm: O.J.: Made in America

Bedste Lydmix: La La Land

Bedste Lydklip: La La Land

Bedste Visuelle Effekter: Doctor Strange

Torben Lindegaard, ulrik mortensen, Henrik Brøndum og Espen Fyhrie anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Bedste Film: La La Land
- det er bedste skud happy-and-nice living uden at forholde sig til verdens realiteter...

Henrik Brøndum

Dejligt at se redaktionen er med i kommentarfeltet. Jeg har opfordret Hollywood inklusive Meryl Streep og Academy Award kommiteen til at flytte festen til et land, der accepterer alle nomineredes tilstedeværelse - endnu uden svar - var det en sag redaktionen ville forfølge?

Torben Lindegaard

@Christian Monggaard

Du skriver, at Hacksaw Ridge er voldsforherligende.
Det afhænger vist af øjnene, der ser.
Jeg blev i hvert fald overbevist om, at det var slet ikke noget for mig - krig altså.