
– Vil Playboys beslutning påvirke graden af nøgenhed i Euroman også?
»Jeg vil først slå fast, at jeg overhovedet ikke synes, man kan sammenligne Euroman og Playboy. Playboy har siden begyndelsen i 1953 haft det frække som sit hovedtema og har først senere udviklet sig til også at blive et seriøst magasin. Nøgenhed har aldrig været centralt for Euroman.«
– Men der har været tradition for ’smagfuldt afklædte’ kvinder i Euroman, og indtil 2016 var det faste format ’En kvinde vi kan li’ ofte ret nøgne kvinder. Er I løbet tør for kvinder, der vil smide klunset, eller er det en bevidst beslutning?
»Det er en bevidst beslutning. Der kommer hele tiden nye 19-20-årige modeller til, som gerne vil smide tøjet, så der er ikke mangel. Helt uafhængigt af Playboy tog vi, da jeg blev chefredaktør, den beslutning. Det er ikke for at lyde feministisk, men det gav ikke mening for os med en 19-årig pige uden tøj på, der udtalte sig om, at en mand skal holde døren for hende. Vi vil stadig gerne have kvinder – og gerne smukke kvinder – i bladet, men de må gerne være ældre, have en historie og noget på hjerte. Derfor har vi det seneste år haft kvinder over 40 – og også over 45.«
– Har Euroman en ’nøgenhedspolitik’?
»Ja. Nøgenhed i magasinet og på Euroman.dk skal altid bevæge sig inden for det æstetiske og smagfulde.«
– Hvad siger Playboys tilbagevenden til nøgenheden dig?
»Jeg ser det som desperation fra den unge Hefners side. Playboys problem er, at deres dna handler om nøgenhed og det frække, men når det er gratis på nettet, kan det være svært at sælge et printmagasin, hvilket deres konstante oplagsnedgang også viser. For Euroman er det helt anderledes. Vi ville miste forsvindende få læsere, hvis vi helt droppede at have kvinder i bladet i morgen.«
– Playboy fjerner også betegnelsen ’men’s entertainment’ fra forsiden, med henvisning til at kønsrollerne i samfundet er under forandring. Er tiden ved at løbe fra herremagasiner som sådan?
»Ja. Hvis man tænker på herremagasiner som Playboy, som spiller på lummerhed, så er tiden løbet fra dem. Men moderne herremagasiner, hvor man skaber et univers, hvor kvinder også er velkomne, som jeg synes, Euroman gør, det er tiden ikke løbet fra.«