Læsetid: 1 min.

Seks grunde til at Svend Asmusssen blev en jazzlegende

Det var Svend Asmussen, der blev sendt bud efter, når nogle af verdens bedste musikere havde brug for en jazzviolinist. Her er nogle af de dyder, han besad, som gjorde ham til en af jazzens største
I løbet af sin lange karriere spillede Svend Asmussen med de bedste. Blandt andet med jazzmusikeren Nat King Cole.

I løbet af sin lange karriere spillede Svend Asmussen med de bedste. Blandt andet med jazzmusikeren Nat King Cole.

Polfoto

Kultur
8. februar 2017

Hans swing kom indefra

Asmussens violinspil er legendarisk, fordi han beherskede tone, strøg, teknik, melodi fuldstændigt – og forstod at swing kommer indefra. Han benyttede aldrig billige virkemidler, som ellers falder nemt i den liga, og når han spillede ’indsmigrende’ var det med et stænk ironi.

Spillede med de bedste

Selv var han både stolt og benovet over at Duke Ellington og Benny Goodman kaldte ham til koncerter og indspilninger. Og Asmussens status satte ham også herhjemme i stand til at engagere de bedste musikere i sine forskellige grupper gennem alle årene, fra 1960’erne: NHØP, Kenny Drew, Ed Thigpen, Ulf Wakenius, Mads Vinding, Jacob Fischer, Jesper Lundgaard, Aage Tanggaard m.fl.

Han var en slidsom perfektionist

Svend Asmussens perfektionisme kunne drive musikere til vanvid med uendelige prøver, indtil guitaristen Jacob Fischer i 1990’erne befriede ham for den ved at sige: ’Jamen Svend, vi kan det jo godt. Vi behøver ikke alle de prøver.’ »Tænk, hvor har jeg dog spildt andres og min egen tid i så mange år,« reflekterede Asmussen senere.

En seriøs showmand

Som showmand var Asmussens timing tæt og munter, men intet var overladt til tilfældighederne. Han sled med sine vitser, og publikum elskede dem som nye. Hver gang.

Han var udholdende

Sidste gang Asmussen spillede i Danmark, var sommeren 2008 i den jazzvenlige Peugeot-sal i Taastrup, hvor den 92-årige violinist med smil og buk modtog meget lang stående applaus. I Florida, Saratoga, hvor han boede halvdelen af året, spillede han af og til med lokale, især pianisten Dick Hyman.

... og havde en bred smag

Svend Asmussens karriere havde kurver, der spændte over dansejazz, show, revy, underholdning, kirkemusik, elektronisk beatmusik, tilbage til rendyrket jazz. Og de er interessante – ikke mindst, fordi Asmussen i 1943 og under stor opstandelse gik så langt som til at erklære ’Jazzen for død’… 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her