Interview
Læsetid: 5 min.

Den fedeste robot skulle lave kage, skyde med laser og hoppe sindssygt højt

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Jakob Dall

Kultur
10. marts 2017

Hvad er teknologi egentlig, og hvor meget fylder det i hverdagen, når man er 11 og 12 år gammel? Information har talt med 5. U på Skolen i Sydhavnen.

Jonathan Haslev-Hansen, 11 år

»På internettet ser jeg mange DIY's (gør det selv, red.). For eksempel med én, der laver en kæmpe Snickers-bar. Eller en kæmpe vingummihånd.

Det gode ved internettet er, at det er uendeligt. Du kan nærmest finde alt, for eksempel … hvis du vil vide noget om vandmeloner. Men det dårlige er jo så, at man kan finde dårlige videoer ligesom nøgenbilleder.

Teknologi er også robotter, og det er ret sejt. Den fedeste robot skulle kunne lave kage, skyde med laser, kunne hoppe sindssygt højt oooog... Ja, så bare lave flere kager.«

Jakob Dall

Marcus Eisenhardt, 12 år

»Når jeg kommer hjem sådan omkring kl. 17, så åbner jeg min computer, og så spiller jeg lidt Counterstrike eller Minecraft til kl. 20.

Vi holder bordskik, når vi spiser, men så går jeg bare sådan lige tilbage igen, hvis jeg må, og så spiller jeg lidt mere. Vi har alt muligt teknologi derhjemme bortset fra virtual reality, som vi har ovre i klubben. Det har jeg sgu ikke råd til.

Jeg tror klart, at det bliver en del af skoler og sådan i fremtiden, f.eks. når man skal til køreprøve eller hoppe i faldskærm. Så kan man prøve det med virtual reality først.«

Jakob Dall

Isabella Noer, 11 år

»Jeg må ikke være på sociale medier endnu, siger mine forældre. Jeg har kun spurgt én gang, og så sagde de nej.

Der er ellers ret mange i klassen, der er på sociale medier, især Snapchat og Instagram. Men jeg føler mig ikke udenfor. Og så vigtigt er teknologi faktisk heller ikke for mig i det hele taget. Jeg tror f.eks. ikke, at det ville gøre så meget, hvis jeg ikke havde telefonen i en hel uge.«

Jakob Dall

Konrad Hansen, 11 år

»Teknologi, så tænker jeg på fremtid. Der er jo mange, der siger, at i fremtiden kommer vi til at bruge flyvende biler og sådan noget. Elbiler og alt muligt.

Jeg synes, at det kunne være fedt med flere elbiler, tror jeg, for de forurener jo ikke lige så meget. Men teknologi er ikke altid godt. Nu er der også global opvarmning. Det er jo fordi, at vi laver strøm med atomkraft, så på den måde er det dårligt. Det hører man meget om.«

Jakob Dall

Sofia Colville-Ebeling, 12 år

»Jeg har fem ting, jeg hader i verden. Det lyder måske lidt underligt, men det er vaccinationer, plastichandsker, floorball og røget fisk. Og så robotter. Jeg hader robotter, fordi de er uhyggelige. Og ulækre, fordi man kan forestille sig, at de kan være onde.

Det gør mig ikke bange, at vi får støvsugerrobotter. Men hvis vi får robotter som f.eks. selvkørende biler til at gøre alt for os, så bliver vi mega dovne. Det ender med, at teknologien ligesom overtager jorden på en måde.

Man tænker nok, at det er smart med al den teknologi. Men det er skidt, hvis vi bliver mere dovne, laver mindre og dør tidligere.«

Jakob Dall

Ingvar Kristensen, 11 år

»Jeg er flyttet til Danmark fra Norge. Jeg tror at børns forhold til teknologi her og der er ret meget det samme. Måske spiller danske børn lidt mere computer.

Jeg synes ikke, at jeg spiller for meget, men det synes min mor nogle gange. Så siger hun ’nu er det nok, gå ned og læs en bog’. Men det er sjovere at spille spil.

Jeg synes faktisk også, jeg lærer lidt af at spille spil, for jeg bliver bedre til computer. Min mor er ret meget på facebook. Det er nok lidt ligesom at spille – bare for voksne.«

Jakob Dall

Milas Skov, 11 år

»Selvfølgelig er der en grund til, at der er aldersbegrænsning på sociale medier. Hvis man er 11 og går på Facebook, hvor man skal være 13, ser man måske nogle ting, der sårer én rigtig meget. Man skal vente lidt, til man er gammel nok. Man kan tage lidt mere hårde ord, når man er ældre.

Hvis jeg blev mobbet på nettet, ville jeg nok sige det til mine forældre. Og hvis de ikke kunne finde ud af det, ville de tage min telefon og skrive til den person, at han skulle tale pænt.

Hvis nogen skriver ’fuck dig’ til en anden på nettet, så gemmer de sig jo bare bag en telefon, det er åndssvagt.«

Jakob Dall

Angelina Borda, 11 år

»Mine forældre siger, at man skal passe på, hvad andre skriver til én af dårlige kommentarer på internettet. De siger også, at jeg skal være sød mod andre, og at jeg skal have private profiler. Det er godt, synes jeg, at fremmede ikke kan se, hvad jeg laver. Kun mine venner.

Det er også ret vigtigt at tænke over sine venners privatliv. Man skal spørge, om det er okay med dem, at man lægger et billede op på Instagram af dem. Om de synes, at det er et okay billede, eller om de synes, det er grimt.«

Jakob Dall

Rudy Holm, 11 år

»iPad og Playstation kan godt være ret vigtigt for mig, vil jeg sige. Når jeg er ovre i klubben spiller jeg ok meget.

På PlayStation derhjemme har vi headsets, så kan man snakke med sine venner, når vi spiller. Det er lidt ligesom, at hvis man lukkede øjnene, så ville det være som at der sad en ved siden af en, som om man ikke var alene.

Jeg laver også andre ting, meeen. Det er meget computer. Jeg kan godt lide skydespil, men også sådan nogle spil, hvor man skal bygge noget op selv.«

Jakob Dall

Martha Birkkjær, 11 år

»Der er forskel på, hvordan drengene og pigerne i klassen bruger teknologi. Drengene spiller meget skydespil, sådan noget lidt voldeligt noget.

Der er vist ikke rigtig nogle af pigerne, der spiller sådan noget. Men min lillebror gør, og nogle gange kunne jeg også godt have lyst til det. Men jeg kan bedst lide Musically. Det er sådan noget, hvor man hører musik og laver effekter og fagter. Det er ligesom Instagram, fordi man får følgere og kommentarer.

Jeg har faktisk også Instagram, men jeg kan ikke huske min kode, så … Så jeg bruger det ikke så meget.«

Jakob Dall

Teknologi og kultur

Ved at vende blikket mod kulturen og kunsten forsøger vi i dette tillæg at forstå de udfordringer og muligheder, der opstår i forbindelse med tidens teknologiske fremskridt. Vi lader den amerikanske romanforfatter Jonathan Safran Foer skrive essay om teknologiens påvirkning af vores liv. Vi spørger den italienske stjerneforsker og Google-rådgiver Luciano Floridi, hvordan vi tøjler algoritmernes stigende magt. Vi genbesøger computerspiluniverset Second Life, konsulterer filmhistoriens blik på kunstig intelligens og anbefaler dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX’s mest teknologibegejstrede og -forskrækkede film. Og vi besøger en 5. klasse på en dansk folkeskole for at høre, hvordan teknologien påvirker børnenes liv. 

Andre artikler i dette tillæg

  • Det handler om at tabe, når bamsehelikopteren kæmper mod babydukken med dinohovedet

    10. marts 2017
    Seks dildoer og en tom servietæske er ingredienser i den antiteknologiske dille Hebocon, der handler om kampe mellem hjemmelavede robotter bygget med forhåndenværende skrammel af folk uden særlig teknologisk kunnen. Egentlig skal man forsøge at vinde, men der er mest prestige i at tabe
  • I maskinernes vold

    10. marts 2017
    I kunsthallen DIAS på Vallensbæk S-togsstation sættes menneske og maskine stævne med nye digitale kunstværker, der undersøger teknologiens centrale plads i vores liv
  • Minecraft er som narko for dit barn. Men det er LEGO altså også

    10. marts 2017
    Det er meget populært i den teknologikritiske mediedækning at sammenligne børns teknologibrug med stofmisbrug. Det er til gengæld meget begrænset, hvad man kan bruge det til
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her