Læsetid: 3 min.

Kan man give ’Skønheden og udyret’ et skud feministiske nutidsidealer?

Kan man give et gammelt – og gammeldags – eventyr som ’Skønheden og udyret’ en saltvandsindsprøjtning af progressive, feministiske værdier? Disney har gjort forsøget med en af filmbranchens mest prominente feminister i hovedrollen
31. marts 2017

Disneys tegnefilmsucces fra 1991 Skønheden og udyret er netop blevet genindspillet med levende skuespillere. Emma Watson spiller hovedrollen som den smukke Belle, der desværre bliver taget til fange af et udyr, som heldigvis viser sig at være en forhekset prins, der kan gøres menneskelig igen med kærlighed.

Ud over rollen som Hermione i Harry Potter-filmene er Emma Watson kendt for at være en af filmbranchens mest prominente feminister. Som goodwill-ambassadør for FN har hun holdt brandtaler, som er blevet delt og hørt vidt og bredt på internettet, og har været med til at gøre ligestillingsspørgsmål lidt mere mainstream.

Nu spiller Emma Watson så en kvinde, der overgiver sig til et udyr med et slot, som han spærrer hende inde på, og til sit eget spirende Stockholm-syndrom, der i kombination med et betragteligt frelserkompleks ender med at gøre de to til et lykkeligt rundt i balsal valsende par. Ikke umiddelbart en rolle, der får de feministiske pluspoint til at tikke ind på kontoen, men Emma Watson har været inde over manuskriptet for at tilføre det nogle feministiske dyder.

Belle fra Disneys ’Skønheden og udyret’ repræsenterer den intellektuelle elite, mens den afviste Gaston er et symbol på de hvide arbejdere, der bl.a. er tiltrukket af Front National.
Læs også

Spørgsmålet er, om det giver mening. Hvorfor man giver et gammelt folkeeventyr som Skønheden og udyret, hvor alle prøvelserne alligevel fører frem til en heteronormativ drøm af et ægteskab mellem en mand og en kvinde, et skud feministiske nutidsidealer? 

Feminismetjek

Med lidt god vilje kan man se den feministiske saltvandsindsprøjtning som et forsøg på at gøre ligestilling, flydende kønsroller og homoseksualitet spiselig for et konservativt publikum. Med lidt mindre god vilje kan man se det som et forsøg på at gøre et gammelt folkeeventyr om, at man kan tvinge nogen til at elske sig (man starter bare med at fængsle dem og giver dem så gradvist mere og mere frihed), spiseligt for en generation af feminister, der ellers hellere ville bruge deres penge på Beyoncé-koncerter.

Man kunne også betragte det som et misforstået hensyn til nutiden at presse dens idealer ned over en uhelbredeligt gammeldags historie.

Emma Watson forklarer i et stort interview med Derek Blasberg i Vanity Fair, hvordan hun har tilført sin rolle en ekstra portion intelligens og handlekraft. Belle er i Emma Watsons skikkelse ikke bare datter af en opfinder, hun kan også selv.

Belle (Emma Watson) danser med sit udyr (Dan Stevens) og Bill Condons ’Skønheden og udyret’.
Læs også

Hun opfinder en vaskemaskine, så hun i stedet kan bruge sin tid på at lære landsbyens små piger at læse. 2017-versionen af Skønheden og udyret adskiller sig også fra 1991-versionen ved at havenogle sorte skuespillere i birollerne og ved at vise nogle lidt mindre rigide kønsroller. Belles indbildske mandebøf af en bejler, Gaston, har f.eks.en kammerat ved navn LeFou, der fremstår mere direkte mandeglad og forelsket i Gaston end i tegnefilmsversionen.

Der er også tre sammenbidte soldater, der i en tre sekunder lang sekvens bliver helt glade og lettede af at blive tryllet om til drags. Emma Watson mente det så alvorligt, at hun  fik sin ven og feministiske mentor, forfatteren og aktivisten Gloria Steinem, til at give manuskriptet et feminismetjek. Den gik igennem.

Godt forsøg, men altså

Sådan spiller klaveret bare ikke. På netmediet Quartz fnyser skribenten Olivia Goldhill ikke decideret hånligt, men i hvert fald overordentligt skeptisk af Emma Watsons forsøg på at kurere Skønheden og udyret for historiens fundamentalt patriarkalske og heteronormative præmis.

Godt forsøgt, skriver Goldhill, men altså: Skønheden og udyret bliver ikke til en progressiv historie med et stærkt feministisk budskab af at tilføje hovedpersonen Belle en ekstra portion intelligens og handlekraft, inden hun overgiver sig og gør sin fangevogter til sin udkårne.

Det kan godt være, udyret har brug for Belles kærlighed for at blive et menneske igen, men det er stadig ham, der bestemmer over hendes adgang til verden. Det feministiske tryllestøv, Emma Watson har drysset ud over den nye version af Skønheden og udyret, har ikke helt de samme transformative kræfter, som Belles kærlighed har i filmen.

Selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig, men det er endnu ikke lykkedes at vride et feministisk budskab ud af historien om en gidseltagning, der ender i et lykkeligt ægteskab.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu