Læsetid: 7 min.

Det uskønne i hendes værkers skønhed

Kirsten Thorups 50 år lange og 20 bøger store forfatterskab artikulerer disharmonisk erfaring gennem former, der suverænt trodser æstetiske normer
Kirsten Thorup har i flere af sine værker forfulgt princippet om, at vi alle har et interessant liv, når det bliver fortalt til andre.

Kirsten Thorup har i flere af sine værker forfulgt princippet om, at vi alle har et interessant liv, når det bliver fortalt til andre.

Ulrik Hasemann

11. marts 2017

Det er i disse forårsdage et halvt århundrede siden, at Kirsten Thorup (født 1942 og for nylig fyldt 75) trådte frem som forfatter, hvilket skete med en lille digtsamling med den åbent paradoksale titel Indeni – udenfor.

I den anledning skal her stilles skarpt på et træk, der helt fra begyndelsen har kendetegnet hendes digtning, de sammenlagt tyve udgivelser, nemlig det uskønne i hendes værkers skønhed, den tilsyneladende konflikt mellem på den ene side en maksimal æstetisk tydelighed og på den anden side en mærkelig ’mudret’ form, skabt på suveræn ligegladhed med gældende litterære normer.

En kritikerkollega, Lars Bukdahl, talte i sin anmeldelse af Thorups seneste bog (i Weekendavisen 15.4.2016) om det »koksede« i fortællemåde og komposition, og man kunne fortsætte i samme skure og kalde hendes foretrukne metode kejtet, klodset, klumpedumpeagtig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer