Læsetid: 4 min.

Goodiepal fucker med systemerne og genopfinder den danske protopunk

Det er ikke specielt overraskende, at den dansk-færøske elektroniske komponist Goodiepal udgiver en punkplade. For Goodiepal er med sin systemkritik-i-praksis en af de mest ægte punkkunstnere på den danske scene. Til gengæld er det en glædelig overraskelse, at han med gruppen GP&PLS leverer en opdateret version af dansksproget punk
Goodiepal (her med sit løbehjul) er med sin systemkritik-i-praksis en af de mest ægte punkkunstnere på den danske scene.

Goodiepal (her med sit løbehjul) er med sin systemkritik-i-praksis en af de mest ægte punkkunstnere på den danske scene.

Joachim Adrian

Kultur
7. april 2017

Der var dengang, hvor Goodiepal i hemmelighed lavede musikdemoer på disketter som en form for oprør, fordi den Steiner-skole, som han senere blev smidt ud fra, da han legede med sprængstoffer, ikke ville tillade elektronik.

Så var der dengang, hvor Goodiepal lagde sit hævekort og sin PIN-kode ind i coveret til pladen Mort Aux Vaches Extra Exstra – Route 66 Experimentet fortsat, som han solgte for 19,50 kroner, og hvor han lovede at fylde kontoen op med penge fra sine hackeraktiviteter. Ligesom han lagde en blankocheck ind i coveret til Mort Aux Vaches Extra Exstra – Route 66 Experimentet Cyberpapegøjen skudt, som gav den heldige køber mulighed for at hæve de 200.000 kroner, der stod på den konto, som blankochecken henviste til.

Og ja, så var der dengang, hvor Goodiepal sammen med DJ Hvad og Poul Erik Vejgaard stjal en lydeffektmaskine fra den elektroniske linje på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, hvor han selv tidligere havde været leder.

Når man tager højde for bare nogle få af de mange Goodiepal-historier, som findes derude, så er det ikke specielt overraskende, at han nu udgiver en punkplade. For Goodiepal er med sin systemkritik-i-praksis en af de mest ægte punkkunstnere på den danske scene.

Hvad der til gengæld er en glædelig overraskelse er, at Goodiepals nye punkgruppe GP&PLS, hvilket står for Goodiepal & Pals, på Pro Monarkistisk Extratone lykkes med at levere en opdateret avantgardistisk version af den danske protopunk. Hvor de graver ned i musikhistorien og råber »fuck, yes« tilbage til protopunkbands som det legendariske Aarhus-orkester Lost Kids. Mens de råber og skriger og angriber stort set alle de systemer, der er til at få øje på i det politiske landskab i dag. Det er klogt, og det er sjovt, og måske er det endda en lille smule genialt. Ikke fordi det er så overraskende altså, men fordi det bare er ret fremragende og fucked.

Ødelæg racisterne

Hver dag modtager jeg et sted imellem 10 og 20 e-mail med pressemateriale fra forskellige pladeselskaber og promotere. Da jeg skal prøve at finde ud af, hvad der er på spil med GP&PLS, må jeg til gengæld selv skrive en mail til Parl Kristian Bjørn Vester, manden bag aliasset Goodiepal.

Goodiepal fortæller, at GP&PLS er et nyt band, og at de er »underground«, inden han henviser til deres »menneske-press kit«, Nynne (teaterinstruktør Nynne Roberta Pedersen). Det er en bedre løsning, mener han, for der er »for meget formel nu til dags«.

Nynne fortæller, at de i bandet alle er i familie. Selv om den udtalelse vist grundlæggende udfordrer familiebegrebet, samtidig med at det hele ikke bliver meget mindre forvirrende:

»Nynne, Sif og Ezra er søskende og deres fætter er Oliver, Olivers søster på hans mors side er Sara, hvis onkel er Lars. Lars 0g Pardis er ekskærester, og Lars’ nye kone er mor til Fie, Fies storebror er Daniel. Daniel og Goodiepal var kærester, da de begge var meget unge.«

Så langt, så godt. Jeg tror, at alle de her mennesker er med i GP&PLS. Måske er der også flere. Under alle omstændigheder lyder Pro Monarkistisk Extratone som et pluralistisk punkkollektiv, hvor alle har en stemme. Eller måske skulle man sige flere stemmer, for der bliver vrænget og spillet roller til den store guldhornsomsmeltede medalje.

Er der én ting, som dog står helt klart, så er det, at Goodiepal og Pals vil ødelægge systemerne. På »Destroy System«, som er en larmende råbekors-svada, siger Goodiepal på et tidspunkt:

»Verden er fuld af nederen systemer, de systemer er helt konkrete, de bliver nødt til at blive nedbrudt, sådan at vi kan bevæge os hen imod international og global love (altså kærlighed, red.). Hvis vi ikke får brudt disse systemer ned, så ender vi med en global udslettelse af den menneskelige race præcis ligesom de foregående racer. Vi må starte med at,« slutter han og lægger op til smash for råbekoret, der råber:

»Ødelæg’ racisterne, ødelæg’ fascisterne, ødelæg’ Inger Støjberg, ødelæg’ Lars Løkke, ødelæg’ Anders Samuelsen, ødelææææææg.«

’Børnehave har ikke pølsemad’

I modsætning til den oprindelige danske protopunk er Pro Monarkistisk Extratone meget velspillet, selv om det er smadret. Og så er den altså meget baseret på elektroniske, syntetiske lyde. Sandsynligvis med Goodiepal som troldmanden ved knapperne.

Vokalerne og den underfundige, kronisk ironiske humor binder til gengæld an til noget helt klassisk punk’et. Det er en blanding af kampråb og samfundskritisk vrængen. Som så nogle gange bliver elektronisk manipuleret.

Numrene »Drama Drama« og »Panik Panik« er konceptuel call and response-punk, hvor Goodiepal & Pals med tykt ironisk stemmeføring råber sætninger, som lyder, som om de er hentet fra avisoverskrifter eller refererer til den offentlige samtale:

»Drama, drama/ mand sidder med printer i s-toget … drama, drama/ piger med tørklæde vander plante … børnehave har ikke pølsemad.«

Det handler meget om danskernes forhold til udlandet. Til fremmede sprog og kulturer. Og der er klare referencer til flygtningekrisen og til tilspidsende europæiske og danske grænser. Ligesom  Goodiepal også på et tidspunkt siger, at de i bandet er imod hemmelige tvangsudvisninger.

Pro Monarkistisk Extratone repræsenterer en ret vild måde at være eksplicit politisk på. Og det virker. Det sparker røv og er musikalsk og sjovt og mærkeligt og kunstnerisk. Og selv om jeg selvfølgelig ikke er interesseret i at komme med udtalelser, som skaber nye hierarkier, så føler jeg mig tvunget til at sige, at Goodiepal og hans venner fremstår særligt vigtige for den danske avantgarde-musik.

GP&PLS: ’Pro Monarkistisk Extratone’ (hvemsomhelst)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

olivier goulin

Denne klode ville være en hel del fattigere uden Goodiepal

/O