Musik på hjernen: Derfor danser vi til Pharrell og græder til sangene fra Titanic

Tag på rejse gennem hjernefolder og frontallapper og se, hvad der sker i hjernen, når vi hører musik
Erik Pontoppidan
21. april 2017

Musik er en vej til at påvirke og harmonere menneskers følelser, så vi alle græder til lyden af sørgelig musik, når vi sidder på kirkebænkene til en begravelse. Eller når vi sammen jubler til sejrssange på fodboldstadioner.

Det er musiker og hjerneforsker Peter Vuusts foretrukne teori, som han underbygger og udfolder i sin nye bog ’Musik på hjernen’.

Nu tager han Information med på en rejse gennem hjernefolder og frontallapper og fortæller, hvad der sker i hjernen, når vi hører musik.

Følg med og forstå musikkens indryk i din hjerne: Hvorfor du automatisk vil danse til Pharrell og græde til sangene fra Titanic. Og hvordan Tina Dickow med musikalsk ynde har snydt sine lyttere.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
    Poul Solrart Sørensen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
Poul Solrart Sørensen og Niels Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Anders  Barfod
Anders Barfod

Jeg er ikke en A4=432Hz new age konspiratoriker (findes uanede mängder at det på nettet), men synes at det er intressant att den pitch for A4 hvor min stemme ligger mest let og roligt på tonerne i vores 12-TET system er omkring A4=432Hz hvor mine register skifte ligger helt let og elegant. Verdi rekomenderede denne stämning for A i 1880s. Vi snyder os selv for en mere varieret musikoplevelse ved at stemme alt i 12-TET og ved pitch A4 fra 440Hz till 443Hz. opera lyder skingert ved 443Hz.. sänk til 435Hz og de store dramatiske stemmer kan åbne op og få fylde...

Brugerbillede for Marianne Madsen
Marianne Madsen

Hårene rejser sig ikke på hovedet, når jeg hører Wagners symfonier af gode grunde: han har kun skrevet en enkelt som ganske ung, og den spilles aldrig. Det gør de derimod, når jeg læser henvisningen til artiklen på forsiden af Information. Er det Rasmus Svaneborg eller Peter Vust der er musikalsk analfabet? Marianne Madsen

Brugerbillede for Tom W. Petersen
Tom W. Petersen

Jeg formoder, at Metz krøller tæerne. Men hvem ellers?
Uvidenheden om den "klassiske musik" marcherer.
Omsorgen for den er på nedtur. Radiounderholdningsorkestret er fjernet fra DR og må klare sig, som det kan. Og står det til kulturafviklingsministeren og Dansk Folkeparti, kommer snart turen til Sjællands Symfoniorkester, som også er Tivolis med rødder tilbage til Georg Carstensen og H.C.Lumbye. Angiveligt for at styrke landsdelsorkestrene med de midler, der ellers tilfaldt Sjællands Symfoniorkester. At dette orkester netop er et landsdelsorkester - for Sjælland - gør argumentet totalt absurd.
Men hvem i Folketinget står op imod disse foragtelige planer?
Man kan give sin underskrift mod nedlæggelse af Sjællands Symfoniorkester her: https://www.wechange.dk/indsamling/bevar-copenhagen-phil-hele-sjaellands...
Endelig til Marianne Madsen: Det er Vust, der skriver "Wagners symfonier" i sin artikel.