Læsetid: 6 min.

’Festen’ og ’Adéles liv’ har forandret verden. Og de er begge vist på Cannes

Adèles liv er en uforglemmelig, følelsesmæssig rutsjebanetur, der indfølt minder én om, hvordan det var at være ung og usikker og møde det, man troede, var den store, evige kærlighed, for så at miste den igen.

Adèles liv er en uforglemmelig, følelsesmæssig rutsjebanetur, der indfølt minder én om, hvordan det var at være ung og usikker og møde det, man troede, var den store, evige kærlighed, for så at miste den igen.

Camera Film

19. maj 2017

Filmfestivalen i Cannes kan i år fejre sin 70-årsfødselsdag og dermed se tilbage på verdenspremieren på lanceringen af mange fremragende og banebrydende film, som har understreget, at festivalen er filmkunstens og kunstfilmens fremmeste skueplads. Informations filmredaktør, Christian Monggaard, der er i Cannes for 19. gang, fortæller her om sine syv favoritter.

Festen og Idioterne (1998)

Det var mit første år i Cannes, og jeg blev blæst bagover af Thomas Vinterberg og Lars von Triers dogmefilm. Festen, der siden rejste verden rundt og gjorde Vinterberg til en stjerne, var og er et stærkt familiedrama fuld af store følelser og ubekvemme hemmeligheder. Og Anthony Dod Mantles pågående kamera, der frit bevæger sig rundt blandt skuespillerne, gør kun det hele mere intenst og uforudsigeligt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu