Læsetid: 4 min.

Guldpalmevinder Ruben Östlund: ’Vores frygt for hinanden er blevet større’

Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Svenske Ruben Östlund har vundet årets guldpalme ved filmfestivalen i Cannes med sin film ’The Square’, der vittigt og næsten sociologisk udforsker sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller.

Svenske Ruben Östlund har vundet årets guldpalme ved filmfestivalen i Cannes med sin film ’The Square’, der vittigt og næsten sociologisk udforsker sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller.

Tor Birk Trads

30. maj 2017

CANNES – På et tidspunkt i den svenske filminstruktør Ruben Östlunds nyslåede Guldpalmevinder, The Square, fortæller hovedpersonen, museumskuratoren Christian (danske Claes Bang), sine to døtre om, hvor anderledes verden var dengang, deres bedstefar var dreng. Når han skulle ud at lege i Københavns gader, fik han blot et skilt med sit navn og sin adresse om halsen.

»Min far fortalte mig samme historie,« sagde Östlund om den idé, der blev til The Square, da jeg i sidste uge mødte ham på filmfestivalen i Cannes.

»Han voksede op i Stockholm i 1950’erne, og det var så indlysende, at man dengang så på andre voksne som nogen, der ville hjælpe ens børn, hvis de kom i vanskeligheder. I dag har vi en tendens til at se andre voksne som en trussel mod vores børn. Og det på trods af at samfundet er blevet mere sikkert. Vores frygt for hinanden er blevet større‚« siger han.

»Set i det lys og for at minde os om vores fælles ansvar i det offentlige rum og i samfundet generelt besluttede min producer, Kalle Boman, og jeg os for at skabe dette afmærkede, kvadratiske rum, titlens square, hvor vi skulle have en anden aftale om, hvordan vi skal opføre os.«

Det er et tema, instruktøren har beskæftiget sig med i alle sine film – De ufrivillige, Play og Force Majeure – og det er ikke svært at identificere sig selv med hans basalt set godhjertede, men forsigtige og forvirrede personer, der har det med at gøre det forkerte, når de prøver at gøre det rigtige, blandt andet fordi de ligger under for nogle forkrampede sociale normer.

To enkle regler

Samtidig med at han mindedes sin fars historier fra 1950’ernes Stockholm, havde Ruben Östlund handlingen fra en af sine tidligere film, Play, siddende i baghovedet, da han begyndte at skrive manuskriptet til The Square.

»Play var inspireret af historier om børn, der røvede andre børn i det centrale Göteborg, og man forstod, at disse røverier fandt sted i et indkøbscenter blandt mange andre mennesker, og de voksne blandede sig næsten aldrig, og børnene bad ikke om hjælp,« siger han.

Anne (Elisabeth Moss) og Christian (Claes Bang) diskuterer ubehagelige sandheder i Ruben Östlunds nye film, ’The Square’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Læs også

Sammen formede de to ideer sig til The Squares vittige og næsten sociologiske udforskning af sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller i et gennemreguleret og på mange måder frygtsomt samfund. Det smarte, stockholmske museum, Christian arbejder for i filmen, er i gang med at arrangere en udstilling, som centrerer sig omkring den afmærkede kvadrat og dens særlige spilleregler.

»Der er to enkle ting, der gør sig gældende i the square,« siger Östlund og forklarer:

»Hvis en eller anden står i kvadraten, er det min forpligtelse at henvende mig til denne person og spørge, ’hvorfor står du her? Hvordan kan jeg hjælpe dig?’ Og den anden ting er, at hvis man f.eks. har en masse bagage og er træt, kan man stille sin bagage i kvadraten, for i kvadraten stjæler vi ikke.«

»Det lyder måske utopisk, men ser man på et sted som en fodgængerovergang, så er den et meget klart eksempel på, hvordan vi har besluttet os for at ændre vores attitude, og hvordan vi definerer et rum. I en fodgængerovergang skal en bil være forsigtig i forhold til fodgængerne. Og selvfølgelig er det muligt at opbygge nye aftaler om, hvordan vi skal opføre os i det offentlige rum,« siger han.

Angreb på kunsten

Sideløbende med forberedelserne oplever hovedkarakteren Christian, at hans ellers så pæne og velordnede tilværelse falder fra hinanden, fordi han tager en forkert beslutning – han begår et socialt faux pas – og efterfølgende ikke vil tage ansvaret for det.

»Som alle os andre mødes Christian med de samme spørgsmål omkring at tage ansvar, vise tillid og selv være pålidelig og opføre sig som et moralsk individ,« skriver Ruben Östlund i The Squares pressemateriale.

»Og når han møder et dilemma, støder hans individuelle handlinger sammen med de moralske principper, han hylder. Christian er en omvandrende modsætning, ligesom mange af os andre er. Til slut i filmen må vi selv vurdere, om han har lært noget.«

At The Square foregår i kunstverdenen, er der flere gode grunde til – en af dem er instruktørens egne oplevelser med såkaldt ’kunst’ på museer for moderne kunst rundt om i verden.

»Idet jeg gerne ville tale om indholdet af The Square, lade personerne tale direkte om det, føltes det mindre konstrueret, hvis filmen foregik i kunstverdenen,« siger han.

»Og da jeg havde besluttet mig for at gøre det, og jeg rejste rundt til de forskellige moderne kunstmuseer, så jeg det samme på alle museerne. Der var neonskilte på væggen, nogle bunker grus på gulvet, og det provokerer eller påvirker ikke én, når man ser på det, eller rejser spørgsmål. Så jeg tænkte ved mig selv, at selvfølgelig er jeg nødt til at angribe dette ritual og denne konvention, der gentages over hele verden.«

’The Square’ har dansk premiere senere på året

Mere fra Cannes på Twitter: @monggaard 

www.festival-cannes.fr

Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer