Læsetid: 9 min.

Netflix indtager filmkunstens hellige haller

Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?
Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?

Mia Mottelson

17. maj 2017

To af filmene i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes, Bong Joon-hos Okja og Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories, skiller sig på forhånd ud. De er nemlig begge produceret af streaminggiganten Netflix, der vil gøre dem tilgængelige for sine mere end 100 millioner abonnenter verden over straks efter verdenspremieren i Cannes.

Det har fået især de franske filmdistributører og biografejere til at protestere voldsomt, fordi de mener, at Netflix således underminerer alt, hvad filmfestivalen i Cannes står for – ja, de ser det som et angreb på selve filmkunstens og festivalens ethos.

Det lyder måske umiddelbart som en omgang branchefnidder, men man er nødt til at forstå, hvad det er, filmfestivalen i Cannes står for, og at verden omkring festivalen har forandret sig.

Festivalen, der begynder i dag og i år fylder 70, har alle dage været filmkunstens højborg, hvor man med næb og kløer har forsvaret verdensfilmen og kunstfilmen i alle dens forskellige afskygninger. I Cannes handler det også om de film, som skal vises i biografen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sten Victor

Heldigvis, er det både første og sidste og eneste gang, at en Netflix-film - uden biograf premiere - vil være finde i hovedkonkurrencen ved Cannes-festivalen.