Læsetid: 8 min.

I sjette klasse bruger 65 procent Snapchat og én procent DR

I løbet af det kommende halvandet år skal politikerne forhandle en ny medieaftale på plads. Som en del af forberedelserne til de politiske forhandlinger tog kulturminister Mette Bock (LA) i denne uge ud i landet for at spørge danskerne, hvilke medier de gerne vil have i fremtiden. Men ministeren bør ifølge flere eksperter også spørge, hvilke medier danskerne har brug for som borgere i et demokrati
Kulturminister Mette Bock (LA) indledte mandag, hvad hun kalder en ’generationsrejse’ rundt i landet for at tale med befolkningen om deres ønsker til, brug af og holdninger til fremtidens danske medieindhold. Første stop var hos sjetteklasserne på Fællesskolen Hammelev Sct. Severin i Haderslev.

Kulturminister Mette Bock (LA) indledte mandag, hvad hun kalder en ’generationsrejse’ rundt i landet for at tale med befolkningen om deres ønsker til, brug af og holdninger til fremtidens danske medieindhold. Første stop var hos sjetteklasserne på Fællesskolen Hammelev Sct. Severin i Haderslev.

Tycho Gregers

15. juni 2017

Christian fra sjette klasse kan godt lide at se ting på Youtube. Især challenges.

Han står i et klasselokale på skolen Hammelev Sct. Severin i Haderslev. I en lyseblå skjorte og helt nyklippet. Foran ham sidder omkring 80 skolekammerater fra sjette klasse i en hestesko og lytter.  

»En challenge er noget, hvor man får en rigtig dum idé, og så siger man, at det skal man gøre.«

Midt i hesteskoen sidder kulturminister Mette Bock (LA), som er kommet til Haderslev for at høre ham og de andre elever fortælle om deres medievaner. 

»Det kan for eksempel være sådan noget her med en mand, der hopper ned i en kaktus.«

Christian vender sig om mod et lærred. I et kort klip fra Youtube ser man en ung mand i røde badeshorts og bar mave stille sig op på en bil. Han tager et kort tilløb. Hopper så direkte fra motorhjelmen ned i en to meter høj kaktus og ligger helt stille.

Mette Bock følger med.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Jacobsen

Underligt at drage TV2 ind i billedet da kanalen kun kan ses af en del af befolkningen efter den er blevet en betalingskanal der som minimum kræver en tv pakke til flere hundrede kroner om måneden.

Mads Jakobsen

Artikel synes at opstille en deling mellem dumme videoer på youtube på den ene side og relevant og vigtig information fra DR på den anden.

Men grunden til at folk ikke gider at se DR er jo netop at deres "nyheder" ikke føles relevante og vigtige. For deres nyheder er produktet af de dagsordner som forskellige fraktioner i over-Danmark ønsker fremmet. Interesseorganisationerne lægger materialet til rette, andre organisationer med andre interesser laver modkampagner og vupti! Et fem minutters indslag om skat på el-biler eller grænsekontrol.

Hvis en sag ikke har en presseafdeling på hver side der kan stille sound-bites til rådighed, så kan DR jo ikke finde ud af hvor den bløde middelvej ligger, og hvad skal de så gøre? Hvordan skal de kunne synkronisere konformitet uden professionelle parter der aktivt arbejder med på at det er det vi skal have?

Folk zapper væk fra DR ligesom de zapper væk fra reklamer. Fordi der er hvad DR er.