Læsetid: 2 min.

Herta Müller viser os diktaturets grammatik

Herta Müllers sprogkunst viser, hvordan fornyelserne af det tyske sprog og den tyske litteratur ofte kommer fra de marginaliserede. Og hun skriver om evigt aktuelle emner
Herta Müllers sprogkunst viser, hvordan fornyelserne af det tyske sprog og den tyske litteratur ofte kommer fra de marginaliserede. Og hun skriver om evigt aktuelle emner

Jesse Jacob/iBureauet

7. juli 2017

Se, i streng forstand er Herta Müller ikke tysk tysker, men hun skal alligevel indlemmes her, for hun stammer fra det tyske mindretal i Rumænien og skriver det smukkeste tysk. Med Tysklands turbulente historie og skiftende grænsedragning er den erfaring, hun beskriver i sine romaner af grundlæggende hjemløshed, diktaturets knægtelse af det enkelte individ og sprogkritisk omgang med modersmålet i høj grad tyske grunderfaringer.

Herta Müllers tilhørsforhold er betinget af en flerdobbelt minoritets- og oppositionsfølelse. Hun bevæger sig nomadisk mellem to sprog, det tyske og det rumænske, for at skabe et helt nyt sprog. Hun blev født i 1953 i Nitzkydorf nær Timisoara.

Det tyske mindretal i Rumænien var efter Anden Verdenskrig truet på sin identitet, fordi det havde været på tyskernes side i krigen. På grund af en fordelagtig økonomisk aftale med Vesttyskland, blev visse rettigheder for det tyske mindretal imidlertid sikret i Rumænien, sådan at de kunne opretholde tysk kultur og sprog.

Herta Müllers far havde været i Waffen-SS, ligesom en onkel havde været landsbyens nazistiske chefideolog, og der herskede i familien en enorm fortrængning af de nazistiske forbrydelser.

Herta Müller kom allerede tidligt til at stå i opposition både til den fortrængningskultur og til kulturen hos det tyske mindretal. Hun havde lært sig rumænsk, og allerede med sin første bog blev hun en minoritet i sin egen etniske minoritet. Den fordoblede hun, da hun siden førte kritikken af landsbyens bornerte kultur videre til en kritik af den totalitære rumænske stat.

Diktaturer og totalitære stater grunder deres magt på entydighed, hvorimod det tvetydige opfattes som subversivt. Hvor magtens sprog forlanger entydighed, stræber Herta Müller mod flertydighed. Hun skaber et excentrisk sprog, hvor hun lader sit tyske sprog besætte af det rumænske metaforsprog for derved at skabe en forskel fra det højtyske. Hun lever i det rumænske kulturområde som en undertrykt i det tyske sprog, men i praksis befrugter hun sit tyske hovedsprog med det rumænske sprog.

Ræven var allerede dengang jægeren fra 1992 er en nøgleroman for det, Herta Müller også gør i sine øvrige romaner og i sit essayistiske forfatterskab, nemlig at beskrive livet i et diktatur, samtidig med at hun udvikler en poetik for sprogarbejdet.

Udgangspunktet er, at diktaturet ikke bare sætter grænser for det enkelte menneske, men også lægger sproget i lænker. Alle mennesker i et diktatur er ramt heraf. Identitet er ikke et personligt anliggende, men en kollektiv tilstand. Overvågning og intimidering gennemsyrer alt og rækker langt ind i de personlige liv, i parforhold og venskaber, ja i tilliden til medmennesket.

Grænsen mellem det private og det offentlige findes stort set ikke, det gælder også sproget. I diktaturet findes der ikke et personligt sprog, kun et statsligt, som også bemægtiger sig den enkeltes krop.

Det bemærkelsesværdige er, at de vigtigste fornyelser af sproget og litteraturen ofte kommer fra dissidenterne og dem, der lever i udkanten af den store kultur og hovedsproget. Og det gælder i høj grad for Herta Müllers bearbejdning af det tyske sprog.

Anbefaling:

Herta Müller: Ræven var allerede dengang jægeren, 1992

Serie

Deutschstunde – vi giver jer Tyskland tilbage

Information tilbyder den definitive indføring i tysk kultur. Vi præsenterer de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører. Læs med og bliv dannet i tysk kultur.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu