Læsetid: 4 min.

Johan Sebastian Bach var harmoniens urfader

Bach var ikke en fornyer. Han var bare den største. Han afsluttede den epoke i musikhistorien, man kalder barokken, og hvilken gloriøs syntese af alt, hvad der var gået forud i europæisk musikkultur
Bach var ikke en fornyer. Han var bare den største. Han afsluttede den epoke i musikhistorien, man kalder barokken, og hvilken gloriøs syntese af alt, hvad der var gået forud i europæisk musikkultur

iBureauet/Rasmus Fly Filbert

15. juli 2017

Kort før Første Verdenskrig blev England beskrevet som landet uden musik – af en tysker.

Rigtigt var det jo, at briterne ikke havde fostret store komponister siden barokkens Henry Purcell, indtil Edward Elgar dukkede op, men forfatteren Otto A.H. Schmitz’ barske generalisering gjorde så meget mere ondt på briterne, fordi han kom fra landet med sin universelt kanoniserede musik.

Og også i dag er det vel en kendsgerning, at det ellers så diffuse begreb ’klassisk musik’ for det store flertal er ensbetydende med først og fremmest musik fra de ’tyske’ lande, som engang blev udgjort af et kludetæppe af store og små selvstændige stater samt det østrigske kejserrige.

Der er tale om en klassisk kanon, musik som tiden har udskilt fra et ocean af anden tonekunst. Som fagfolk har karakteriseret som mønstergyldig, historisk, forbilledlig, fuldkommen og af enestående skønhed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jan Weis
  • Olaf Tehrani
  • ulrik mortensen
  • Mihail Larsen
  • Erik Karlsen
Jan Weis, Olaf Tehrani, ulrik mortensen, Mihail Larsen og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Mondrup

"Bach var autodidakt, han lærte faget ved at spille og lytte til andres musik". J. S. Bach var hverken mere eller mindre autodidakt end (norderopæiske) komponister i den periode. Man uddannede sig til komponist i en mesterlærerelation til andre mestre inden for faget. Men det er rigtigt, at uddannelsen for en stor del bestod i at spille, lytte til og ikke mindst afskrive andres musik. J. S. Bach uddannede sine begavede sønner til komponister på denne måde. Mozart fik sin grundlæggende uddannelse af sin far.

Christian Mondrup

Der kunne også have været nævnt betydningsfulde tyske komponister fra tidligere perioder, som f.eks. Heinrich Schütz (1585-1672), https://da.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Schütz Blandt hans værker er et stort anlagt tysksproget requiem: "Musikalische Exequien" af samme tyngde som den samtidige italienske komponist Monteverdis "Mariavesper" og et sidestykke til Brahms' Requiem.

Blandt andre komponister fra det 20. århundrede kunne jeg nævne Hanns Eisler, der forenede avanceret kompositionsteknik som elev af Arnold Schönberg med det brechtske teaters målsætning og æstetik, se https://de.wikipedia.org/wiki/Hanns_Eisler

Michael Kongstad Nielsen

Bach har mine ører altid været noget af det kedeligste.
Mangler navnlig synkoper.
Og langvarighed og korthed.
Op og ned,
følelsesmæssig fylde, sagte mod.
Romantikken lå og ventede, men havde altid været der, blot uden Bach.

Michael Kongstad Nielsen

Blandt komponisterne synes jag, at Beethoven minder mig om N.F .S. Grundtvig, og Mozart om B.S. Ingemann.