Læsetid 2 min.

Liederfyrsten Schubert var stadig teenager, da de første genistreger kom dumpende

Hos Schubert vælder melodier af højeste kvalitet frem, helt spontant, som insekter der lægger æg, i tusindvis, i millionvis
Hos Schubert vælder melodier af højeste kvalitet frem, helt spontant, som insekter der lægger æg, i tusindvis, i millionvis
iBureauet/Rasmus Fly Filbert
13. juli 2017

»Hvem formår at lave noget mere efter Beethoven?« sagde den unge Schubert til en skolekammerat.

Det gjorde han i høj grad selv. Schubert kom hurtigt og temmelig mirakuløst til at komponere lieder, en genre som ingen – heller ikke Beethoven – har kunnet bringe op på et tilsvarende niveau. Cyklussen Winterreise er kulminationen i dette fabelagtige skaberværk.

En lied er en klaverledsaget sang til et digt på tysk. Der findes 634 overleverede lieder fra Schuberts hånd, den tidligste fra da han var 12, den sidste fra kort før han døde som 31-årig. Han blev allerede dengang lovprist som liederfyrsten, men sandheden var, at Schubert allerede fra sin forbløffende produktive barndom og ungdom demonstrerede en enorm alsidighed.

Blandt de mere bemærkelsesværdige værker er strygekvartetten ’Døden og pigen’, messen i Es-dur, de tre sidste klaversonater, symfonien i h-mol ’Den ufuldendte’ og den romantiske opera Fierrabras.

Schuberts liedkunst er vokal kammermusik, for han skabte et ligeværdigt og dynamisk forhold mellem sangstemmen og klaveret. Sangeren kan udtrykke det lyriske jeg, og over for det indtager klaveret forskellige modsvar eller holdninger.

Man kan undertiden få det indtryk, at der står to personer tæt ved hinanden, så selvstændigt optræder klaveret, som i den elskede serenade ’Ständchen’ fra cyklussen Schwanengesang. Eller i ’Pause’ fra cyklussen Die schöne Müllerin, hvor sanger og klaver skiftevis mødes og skilles, med hver sin musik i opgivelsens stund og sammen i de nostalgiske tilbageblik.

De første genistreger kom dumpende, da han var 17-18 år, ’Gretchen am Spinnrade’ og ’Erlkönig’, begge til digte af Goethe. Sangene handler om mennesker i krise, og det er især klaveret, der fremmaner det musikalske psykodrama. Spinderokkens kværnen i det fortabte unge pigesind og hestens hidsige galop under elverkongens lokkende fangerarme om det døende barn.

Schuberts mest fremtrædende talent var muligvis det melodiske, som var langt større end Beethovens. Hos Schubert vælder melodier af højeste kvalitet frem, helt spontant, som insekter der lægger æg, i tusindvis, i millionvis. De bare kommer. Ofte er det lange melodier, som har svært ved at gøre sig færdig, gentager sig med små forandringer igen og igen.

Dette mægtige melodiske åndedræt er uløseligt forbundet med et andet hyppigt forekommende træk ved Schubert. Det er undertiden, som om man træder ind i andre tidsrum i hans musik. At tidsfornemmelsen opleves statisk eller cirkulær i stedet for lineær. Her spiller rytmen en væsentlig rolle, for med dens opdelinger, forandringer, skift og uligheder udfolder den sig i tiden.

Rytmen og dens artikulation er derfor også et uhyre stærkt, men desværre ofte mindre fokuseret udtryksmiddel, når Schuberts musik opføres. Og et tredje særpræg ved Schubert er hans mirakuløse harmoniske fantasi. Hvis man lytter til ‘Impromptu’ i Ges-dur, vil man forstå, hvad der er på spil.

Anbefaling:

Winterreise, 1828

Deutschstunde – vi giver jer Tyskland tilbage

Der er valg i Tyskland til september. Men noget langt større er ikke på valg, nemlig den store tyske kulturhistorie. Information tilbyder hen over sommeren den definitive indføring i tysk kultur. Vi præsenterer de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører. Hvis du følger med, er du dannet i tysk kultur, når sommeren er forbi.

Seneste artikler

  • Fritz Lang begavede verden med en række stærke og stemningsfulde fortællinger

    5. august 2017
    Desperate mennesker er der mange af i Fritz Langs ekspressionistiske mesterværker, der graver dybt i folkesjælen i mellemkrigstidens Tyskland
  • Tom Tykwer: Skæbnefortælleren

    5. august 2017
    Tom Tykwer (f. 1965) er en af moderne tysk films store skikkelser. Han fører arven fra en anden tysk mester, F.W. Murnau, videre ved at på én gang lege med filmsproget og skildre en genkendelig virkelighed og komplekse personer
  • Reitz gav tyskerne deres historie tilbage

    5. august 2017
    Med ’Heimat’ revolutionerede Edgar Reitz først tv-serien og gav tyskerne en fortælling med de helt store historiske linjer til at spejle sig i. Siden genopfandt han filmen for at bryde med den amerikanske filmæstetik
Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Mihail Larsen
    Mihail Larsen
  • Brugerbillede for Hans Aagaard
    Hans Aagaard
Mihail Larsen og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Chr. Mondrup
Chr. Mondrup

I samme periode havde flere tysksprogede komponister deres virke i Danmark, hvor de bidrog til den kunstneriske udvikling af den danske "Lied". Mest kendt er nok Weyse, der i sin ungdom indvandrede fra Hamborgs holstenske tvillingby Altona. Også den tyskfødte Kuhlau, der komponerede musikken til festspillet "Elverhøj" har skrevet lieder. Sidst, og ikke mindst vil jeg nævne den danskfødte, men tysksprogede komponist Georg Gerson, der desværre er lidet kendt i dag. Han var samtidig med Schubert og er nok den danske komponist, hvis lieder kommer tættest på Schuberts, om end de næppe helt når hans mesterskab. Et eksempel på en rigtig fin Lied af Gerson er "Adelaide" til tekst af Friedrich von Matthesson, komponeret 1812, 2 år før Schubert skrev sin sang til samme tekst og ca. 20 efter Beethovens "Adelaide". Se
http://imslp.org/wiki/Adelaide,_G.64_(Gerson,_Georg)

Hans Larsen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Chr. Mondrup
Chr. Mondrup

Linket i ovenstående omfatter hele linjen, inkl. parentesen. Prøv evt med dette forkortede link http://goo.gl/VePAeL

Gersons symfoni (der er kun én) er indspillet af Concerto Copenhagen, dirigeret af Lars Ulrik Mortensen. Noderne er frit tilgængelige her http://goo.gl/YL6PZz hvor man også kan lytte til indspilningen.