Læsetid: 3 min.

Thomas Mann er den tyske nations store digter – men ikke den fødte demokrat

Thomas Mann er en af de mest markante forfattere i det 20. århundrede. Han var skeptisk over for demokratiet, men endte med at tale for et europæisk Tyskland frem for et tysk Europa
Thomas Mann er en af de mest markante forfattere i det 20. århundrede. Han var skeptisk over for demokratiet, men endte med at tale for et europæisk Tyskland frem for et tysk Europa

Jesse Jacob/iBureauet

7. juli 2017

Der findes et foto af Thomas Mann, hvor han og hans åbne Mercedes i 1949 er foreviget foran Goethes såkaldte Gartenhaus, hans andet og sidste hjem i Weimar. Lige det motiv er alt andet end tilfældigt, for den arvemasse, der udgår fra Goethe, er massiv.

Thomas Mann ville være en ny tids Goethe forstået som nationens store digter, og det blev han også.

Goethe, og det gælder både hans liv og hans værker, havde en kolossal betydning for Mann. Døden i Venedig, Josef og hans brødre, Trolddomsbjerget, Doktor Faustus trækker alle på mesterens liv og værker, og hans Lotte i Weimar er en monumental hyldest til og intellektuel dialog med det store geni fra Weimar.

Thomas Mann selv er en af de største forfattere i det 20. århundrede, og i flere årtier har han været betragtet som nationens store digter, der har gennemlevet og -spillet de konflikter, der udspillede sig i samfundet. Mann er interessant som et prisme for, hvilke modsatrettede kræfter der regerer i det enkelte menneske og i samfundet som et hele – og for den indre udvikling Tyskland gennemlever som nation og i sameksistensen med andre nationer.

Mann var aldrig nogen utvetydig forsvarer af demokratiet. I en tilstand af rådvildhed havde han også oplevet udbruddet af Første Verdenskrig som en befrielse, og han lod sig rive med af nationalismens bølge.

Han så ikke umiddelbart demokratiet som den rette forløser af den ældgamle strid mellem humanisme og barbari, som også er en arv fra Goethe. Mann forsvarede derfor tysk kultur med dens rødder i det upolitiske, irrationelle, mystik, romantik og musik over for vestlig fornuft, demokrati og civilisation. Han fordømte desuden politiseringen af demokratiet og anså det for at lede til kynisme og anarki.

De nye fascistiske regimer i Europa tvang Mann til i løbet af 1920’erne og 1930’erne at tage stilling til fordel for demokratiet. Nu var, igen under indflydelse af Goethes humanisme, demokratiet totalitarismen moralsk overlegent i forhold til at forsvare humanismen og menneskets værdighed.

Så mens Thomas Mann primært i sit essayistiske forfatterskab ender som en fortaler for demokratiet som værn mod totalitarismen og barbariet, så er han fortsat i sine romaner draget af de menneskelige sindstilstande under fornuften og undersøger igen og igen de dunkle kræfter i menneskesjælen.

Hele hans forfatterskab er faktisk ét stort livtag og formidlingsforsøg mellem de sider i det enkelte menneskeliv og i samfundet som et hele. For de er aldrig en entydig modsætning. Det onde er ikke det godes modpol. Det onde er derimod en pervertering af det gode, ligesom fascismen også er en del af os alle, inklusive forfatteren selv. For Mann handler litteratur derfor om at beskrive og bearbejde det.

Mann vedbliver at være vedkommende for nutidige læsere. Han kan sagtens også læses ind i forhold til den nye balance mellem Tyskland og det øvrige Europa. Da Tysklands daværende udenrigsminister Hans Dietrich-Genscher i 1990 under forhandlingerne om den tyske genforening forsøgte at berolige stormagterne om tyskernes fredelige hensigter, citerede han netop fra Thomas Manns store roman Doktor Faustus fra 1947, at det handler om at skabe et europæisk Tyskland, ikke et tysk Europa. Sådan så Mann på den sag. I denne tid, hvor Tyskland kaldes for den nye leder af den frie verden, er der mere end nogensinde grund til at få læst sin Mann.

Anbefaling:

Thomas Mann: Doktor Faustus, 1947

Serie

Deutschstunde – vi giver jer Tyskland tilbage

Information tilbyder den definitive indføring i tysk kultur. Vi præsenterer de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører. Læs med og bliv dannet i tysk kultur.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Mihail Larsen
  • Olaf Tehrani
  • ingemaje lange
Maj-Britt Kent Hansen, Mihail Larsen, Olaf Tehrani og ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu