Klumme
Læsetid: 1 min.

Den europæiske roman

Kultur
19. august 2017

Kan I huske dengang, den daværende permanente sekretær for Det svenske Akademis Nobelkomité Horace Engdahl lagde sig ud med hele den angelsaksiske verden og forklarede, hvorfor ingen amerikansk forfatter i så mange år havde modtaget nobelprisen i litteratur?

Han sagde, at USA er for isoleret, de amerikanske forfattere ved ikke nok om verden og de deltager ikke rigtig i den store dialog om litteratur. Og han sluttede sin bredside med at sige, at det stadig er Europa, som er hjertet i den litterære verden.

Det var noget af et bombastisk og uheldigt udsagn, og Horace Engdahl har uden tvivl siden fortrudt udtalelsen. Men måske forstår vi tydeligere den principielle konflikt mellem den angelsaksiske verden og det kontinentale Europa, hvis vi tager afsæt i modtagelsen af ungarske Péter Nádas’ store romanværk Parallelle historier.

Vi interviewer forfatteren i dagens tillæg og anmelder hans roman. Storheden af Nádas’ roman og den ufattelige skønhed i hans sprog hersker der ingen tvivl om i de store amerikanske, britiske og europæiske aviser. Men når det kommer til selve den komplekse form, romanen er fortalt i, er anmelderne uenige.

Parallelle historier er kaotisk. Den traditionelle forestilling om en hoved- og sidehandling er her sprængt i stumper og stykker. Persongalleriet er uoverskueligt og bevæger sig springvist rundt i vores centraleuropæiske erfaringsrum. Relationerne mellem personer er uklar, perspektivet på de enkelte personer skifter undervejs, og i det hele taget er romanen et mylder.

Netop den formmæssige radikalitet har den angelsaksiske kritik bebrejdet forfatteren, hvorimod der har været en langt større lydhørhed for romanen i lande som Tyskland, Frankrig, i Centraleuropa og nu også i Danmark.

Så måske var Horace Engdahl inde på en vigtig forskel mellem USA og Europa. Måske er den europæiske roman mere kompleks og sammensat, fordi historiens rødder her er længere og erfaringsrummet større. Og måske er vi bare bedre i stand til at læse en roman, som bevidst undviger et plot og er lige så mangfoldig som mennesket og verden.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her