Sikke en hjemkomst fra sommeren og fanfare for den kommende sæson: Berlingske Tidendes nyslåede kultur- og debatredaktør Anne Sophia Hermansen har ved at fyre forfatteren Anne Lise Marstrand Jørgensen som fast klummeskribent for avisen skruet bissen på og fjernet et urent og forstyrrende element fra sine debatmarker.
Hermansen udtaler, at hun har savnet bredde i Marstrand Jørgensens blogindlæg. Når man tænker på nogle af de øvrige bloggere på avisen og deres maniske besættelse af islam, så er det lidt svært at tage grunden for fyringen alvorligt.
Lad mig derfor roligt fastslå, at fyringen handler om noget helt andet, end at Marstrand Jørgensen mangler bredde. Det kunne handle om, at hun i det hele taget har skrevet om flygtninge og skrevet kritisk om den førte politik på det område.
Det kunne også handle om, at Marstrand Jørgensen skrev en kritisk kommentar til Eva Selsings klumme »Gør kunsten skøn igen«, også i Berlingske, hvor Selsing udfolder så komisk forældet et kunstsyn, at man – siger en gammel underviser i faget – har svært ved at forestille sig, at det kan være skrevet af en æstetikteoretiker.
Og endelig kunne det handle om, at Marstrand Jørgensen har ytret sig skeptisk om avisens samling af debat og kultur og tiltag med i højere grad at lade debattører end fagpersoner skrive anmeldelser.
Der er grund til at være skeptisk over for den forening af debat og kultur, men det må utvivlsomt ses som led i den af-autonomisering af kunsten, som sker i de her år under påvirkning af de sociale medier, hvor værkerne og debatten herom ikke bare bliver ligestillet, men også krydser ind i og påvirker hinanden.
Muligvis har Hermansen læst tiden rigtigt, og jeg vil gerne se samlingen af debat og kultur som et forsøg på at svare på en ændring i vilkårene for kunstproduktion og reception. Men jeg er oprigtigt bange for, at den uafhængige og autonome kunst bliver det største offer i den politisering af kunsten, som også ligger i Berlingskes nye linie. Ikke mindst i lyset af den ideologiske fyring af Marstrand Jørgensen.
Lige stærkt nok at sammenligne Berlingskes nye kultur- og debatredaktør, Anne Sophia Hermansen, med preussisk invadering og undertrykkelse af det danske sind fra 1864 til 1920. 'Frø af ugræs' er jo fra J. Ottesens digt "Det haver så nyligen regnet" (1880).
Hvis meningen er, at ugræsset er føget den meget længere vej fra Afrika og Mellemøsten, og Hermansen på Berlingskes vegne skal "slutte kreds om den fane vi har kær" og "de skal vide, de aldrig ser de sidste" osv., så må der være tale om overfortolkning og en dårlig metafor.
Jeg havde hellere set 'frø af ugræs' sammenlignet med EU´s indtrængen, men det står jo hverken Hermansen, Berlingske eller Information´s kulturredaktør for
http://www.ugle.dk/det_haver_saa_nyligen_regnet_2.html