Læsetid: 12 min.

Generation identitær – højrefløjens svar på Greenpeace er på vej til Danmark

Generation Identitær, en indvandringskritisk højrefløjsungdomsbevægelse – som har stået bag en række aktioner blandt andet mod redningsskibe på Middelhavet – er nu på vej til at blive etableret i Danmark
Demonstration for Generation Identitær på Brunnenstrasse i Berlin.

Demonstration for den identitære bevægelse på Brunnenstrasse i Berlin.

Hermann Bredehorst

18. august 2017

Om natten den 29. november 2016 kørte en gul kranvogn gennem museumskvarteret i Østrigs hovedstad, Wien.

Den drejede ind på en åben plads ved det kunsthistoriske museum og parkerede foran en 20 meter høj statue af kejserinden Maria Theresia. Et nationalt symbol fra 1888. En gruppe aktivister steg ud. På optagelserne fra aktionen kan man se statuens irrede kobber i lyset fra deres pandelamper.

To af aktivisterne tog deres klatreseler og reb og gik op i kranens arbejdskurv. Så hævede de sig omkring 18 meter op til statuens hoved, hvor den ene kravlede ud over krankurvens kant og over på statuens skuldre for til sidst at stå med en fod på hver side af statuens nakke og holde fast i hovedet. Den anden aktivist kastede et sammenfoldet stykke sort stof på to gange to meter over til ham. Han greb det og foldede det ud. Trak det så over hovedet på Maria Theresia. Det dækkede ansigtet bortset fra øjnene.

På pladsen 20 meter under kunne eventuelle forbipasserende se til, mens resten af statuen blev iklædt en sort burka.

Næste morgen klokken kvart over ni delte aktivisterne billeder af aktionen på Facebook.

»Hvis vi ikke gør noget, er dette vores fremtid,« skrev de.

Bevægelsen bag aktionen kalder sig selv Generation Identitær.

De seneste år har den stået bag en række lignende aktioner. Generation Identitær har blandt andet forsøgt at forhindre redningsskibe i Middelhavet i at redde flygtninge op af vandet, en aktion som over sommeren er blevet omtalt i en række danske og internationale medier og har givet bevægelsen dens tilnavn: højrefløjens Greenpeace.

Generation Identitær er ifølge eksperter del af »en ny højrefløj«. De er – ligesom den gamle yderste højrefløj – mod indvandring og islamisering, for kernefamilien og nationalstaten. Men i modsætning til de gamle bevægelser på den yderste højrefløj bruger Generation Identitær venstrefløjens aktivisme og den unge generations medier til at engagere unge indvandringskritikere.

»Den klassiske kronragede nynazist med Dr. Martins og bomberjakke er en uddøende race. I stedet har vi set den anden type af højreorienterede, som i udgangspunktet ikke er nynazistisk eller racistisk, men ekstremt kulturkonservativt og nationalistisk. Den identitære bevægelse er et eksempel på, at man på højrefløjen mimer venstrefløjen mere og mere i symbolik og ikke mindst aktionsformer. De har formentlig set, at hvis de skal have de unge med, så skal de gå den vej,« siger Lasse Lindekilde, som er lektor ved Institut for Statskundskab på Århus Universitet og medforfatter til bogen Politisk protest, aktivisme og sociale bevægelser.

Bevægelsen findes i otte europæiske lande. I juni i år begyndte den at etablere sig i Danmark.

Europa i krise

Den identitære bevægelse opstod i 2002 i Frankrig.

Den bestod af Bloc Identitaire, som var den egentlige bevægelse, og Génération Identitaire, som var bevægelsens ungdomsafdeling. I 2013 begyndte de identitære tanker at sprede sig til andre lande, ikke mindst med udgivelsen af bogen Generation Identitær – en krigserklæring mod 68’erne, som er blevet et manifest for bevægelsen.

Den indledes sådan her:

»Europa er i dyb krise. Krisen er mere alvorlig end delingen af Europa under Den Kolde Krig og ødelæggelsen af vores kontinent under begge verdenskrige. Krisen er fundamentalt anderledes end andre kriser i vores tid. Det er den europæiske ånds krise.«

Det er bekymringen hos Generation Identitær: den europæiske krise.

Og den bekymring har fået bevægelsens medlemmer i først og fremmest Østrig og Tyskland til at lave en række aktioner de seneste år: Ud over at pakke statuen af Maria Theresia ind i en burka har medlemmerne blokeret en vej til den franske by Calais for at forhindre migranter i at passere, de har afbrudt en teaterforestilling i Wien med råb og flyveblade under en teaterforestilling, hvor en del af skuespillerne var flygtninge, besat flere forskellige moskeer og som nævnt sendt et skib til Middelhavet for at bremse redningsskibe.

Officielt er Generation Identitær en ikkevoldelig bevægelse – og ligesom andre aktivistiske bevægelser er deres aktioner ifølge Lasse Lindekilde »inden for rammerne af den legale politiske protest«.

Men nogle af aktionerne har udviklet sig voldeligt, blandt andet modtog politiet otte anmeldelser om vold fra personer efter aktionen på teatret i Wien.

Det overrasker ikke Lasse Lindekilde.

»Det er ikke nyt, at man forsøger at afsværge sig den klassiske højreekstremisme og nynazisme og i stedet positionere sig med en kulturkritik. Det har der været mange eksempler på. Det interessante er, hvad der er retorik, og hvad der er virkelighed, og de identitære har været med i aktioner, som udviklede sig i voldelig retning. Og der er en genkendelig voldsforherligelse i noget af det, bevægelsen står for.«

I Danmark har der ikke været nogen aktioner endnu.

Men på de danske indentitæres side på Facebook ligger der en video, hvor man ser en aktivist gå rundt i en by i Danmark og fjerne klistermærker med teksten ’Refugees welcome’ og klistre bevægelsens egne klistermærker henover.

T-shirts og muleposer

På klistermærket er der en tegning af et kyssende par og teksten »Make Love & Defend Europe«.

Tegningen ligner et tryk af Roy Lichtenstein. Et lille stykke popart.

Det er en del af udvalget hos netbutikken Phalanx Europa, som er drevet af talsmanden for den østrigske Generation Identitær, Martin Sellner. Han designer selv T-shirts og hættetrøjer med påtrykte slogans som ’Lampedusa Coastguard’ eller ’Pro Border’. Man kan også købe klistermærker og musik for at støtte det identitære projekt.

I hjørnet af klistermærket er bevægelsens logo trykt. Det er en cirkel med det græske bogstav lambda i midten og samme symbol, som spartanerne bar på deres skjolde, da de med en hær på omkring 300 mænd kæmpede mod en invasion fra en langt større hær af persere omkring 480 f.v.t.

De identitære sælger T-shirts og muleposer med symbolet.

Historien om spartanernes kamp er gengivet i Frank Millers tegneserie og filmen 300 – og bliver ofte gengivet af bevægelsens talspersoner. De refererer også til den franske intellektuelle Renaud Camus, som brugte begrebet »den store udskiftning« om den udvikling, hvor Frankrigs oprindelige befolkning ifølge Camus vil blive udskiftet med immigranter, og de refererer til den franske forfatter Michel Houellebecq, der i romanen Underkastelse fra 2015 bruger begrebet »de identitære« om en gruppe, som gør oprør mod islamiseringen af Frankrig.

Generation Identitær er en blanding af universitære referencer og YouTube, Greenpeace og nationalisme, og selv om nogle vil opfatte det som studentikost, så er det måske det, de unge (på den yderste højrefløj) vil have.

»Det er en konservativ bevægelse, som ikke bare er fortidsvendt eller kulturkonserverende, men som er optaget af fremtiden. Hvordan mytologiske træk fra vores fortid kan give energi til at skabe en fremtid, og det er der noget ungdommeligt og vitalt i,« siger Johan Christian Nord, som er cand. mag. i tysk og religionsvidenskab, medlem af blandt andet Trykkefrihedsselskabet og har fulgt den identitære bevægelse.

»Jeg er 29 år og en del af en generation, som er vokset op med masse- og populærkulturen, og jeg opfatter den identitære bevægelses omfavnelse af den samtidige kultur som noget nyt og frugtbart på højrefløjsscenen.«

’Vi er Generation Identitær’

I 2013 udgav Generation Identitær et videomanifest. 2 minutter og 13 sekunder langt. Med korte udsagn fra unge franskmænd: »Vi er 25 procents arbejdsløshed«, »vi er generationen der risikerer at blive slået ihjel for at kigge på den forkerte på gaden«, »vi er Generation Identitær«.

De unge er filmet helt tæt på. I sort-hvid.

Ligesom andre af Generation Identitærs videoer er den langsom og æstetisk ligesom Danske Banks reklamer og sloganet »Gør det, du er bedst til.«

»Har du set den,« spørger Johan Christian Nord. »Det skal du gøre.«

»Den er flot og enkel og forklarer i kort form, hvad det vil sige at være den generation, som har fået at vide, at alt ville blive godt og så opleve, at murværket krakelerer. Samtidig er den et meget godt eksempel på, at man bruger samtidens mediemæssige muligheder, og endelig viser den også, hvem Generation Identitær er. Det er ikke indavlede skinheads, vel? Det er almindelige unge franskmænd.«

– Men der er andre videoer, hvor unge fra Generation Identitær træner kampsport og øver sig i at slås?

»Men man er da ikke en skinhead bare, fordi man træner kampsport. Hvis man bor i Lyon, så lever man op og ned af et stort antal sorte og arabere, som beviseligt har en kraftig overrepræsentation i kriminalitetsstatistikken. Det er meget fornuftigt for sådan en bevægelse at kunne slås.«

– Hvorfor er det fornuftigt at kunne slås? Bevægelsen er modstander af vold?

»Men man kan jo ikke kontrollere, om man på vej hjem fra et møde bliver angrebet af fremmede eller venstreekstremister. Så jeg finder det meget forståeligt, at man gerne vil kunne forsvare sig. Jeg kan ikke se, at det i sig selv er miskrediterende. Grundlæggende tænker jeg, de træner de kampsport, fordi de forventer, at opløsningen vil fortsætte, og at det derfor vil blive nødvendigt at kunne forsvare sig for at færdes i europæiske storbyer.«

Samvær for patrioter

I begyndelsen af august skrev initiativtagerne til en dansk del af den identitære bevægelsen et opslag på deres side på Facebook:

»Har du lyst til at blive aktiv?« stod der.

Alle interesserede skulle skrive til initiativtagerne. Ifølge opslaget var antallet af følgere og likes »vokset hurtigt« siden oprettelsen af siden i juni, og nu søgte gruppen flere, som havde lyst til at finde sammen om »alt fra socialt samvær for patrioter til læsegrupper og gadeaktivisme«.

»Har du lyst til at være en del af at få noget nyt op at stå og bruge din kreativitet til at arbejde for Europas overlevelse, så send os et par ord.«

Personerne bag siden på Facebook ønsker ikke at medvirke til denne artikel. De har heller ikke lyst til at fortælle hvorfor.

Anders Bruhn Nørring er 28 år og uddannet civilingeniør. Han er ikke selv en af initiativtagerne til den identitære bevægelse i Danmark, men kender personerne og har fulgt bevægelsen i Europa.

Derudover driver han netmedier friedanskere.net og er aktiv i foreningen For Frihed (tidligere Pegida), hvorigennem han har mødt talsmanden for Generation Identitær i Berlin, og for nylig lavede han en indsamling på Facebook for at få råd til at rejse til Middelhavet og følge aktionen Defence Europe.

Ifølge Anders Bruhn Nørring er den identitære bevægelse i Danmark et forsøg på at gøre op med den gamle yderste højrefløj.

»Men der er utrolig få unge på den nationalsindede fløj og mange ældre, så man har haft svært ved at finde nogen til at gå ud og lave noget aktivistisk,« siger han. 

»Generation Identitaire i Tyskland og Frankrig har vist vejen i forhold til at bruge noget aktivisme. Den gamle højrefløj var meget kedelig. Men på den nye højrefløj skal det være sjovt, man vil gerne have de unge med. Det skal være nogle fede aktioner, og det er også det, man har lavet i Tyskland og Frankrig. Udgangspunktet er sådan nogle oplysningsaktioner, hvor man får taget nogle billeder og får noget mediedækning. Og så er det ligesom det. Der har man ligesom taget ved lære af den modsatte fløj og overført deres form for aktivisme til eget regi,« siger han.

Højreorienterede humanister

Facebooksiden for de danske identitære blev oprettet starten af juni.

Senere samme måned var talsmanden for den identitære bevægelse i Berlin, Robert Timm, i Danmark for at holde en tale til et sommermødearrangement af den islamkritiske forening For Frihed. Blandt talerne var også Søren Krarup.

Her opfordrede Robert Timm de fremmødte til at gå i gang med at engagere unge i en dansk del af den identitære bevægelse.

»Vi har desperat brug for, at de yngre generationer vågner og ser, hvad min generation gør ved Europa,« sagde han blandt andet.

En af talerne på mødet var Johan Christian Nord.  

»Helt grundlæggende deler jeg analysen,« siger han.

»Det europæiske folk må tage sig gevaldigt sammen, hvis vi vil have en fremtid – eller rettere, hvis vi vil give vores børn en fremtid. For jeg tror, at Europa vil blive omskabt til noget ganske andet, som vi ikke har lyst til at være i, hvis vi lader masseindvandringen fortsætte.«

Ud over det aktivistiske og det æstetiske er det ifølge Johan Christian Nord et kendetegn ved Generation Identitær, at en stor del af talspersonerne og medlemmerne har en universitetsuddannelse eller er studerende.

»I nogle tilfælde er det endda folk, der læser humaniora. Mange er vant til at tænke, at man ikke kan være humanistisk uddannet og højreorienteret,« siger han.

Han deltager selv i den offentlige debat, men han kan godt lide, at nogen gør noget ud over »bare at skrive en aviskommentar«.

– Men når man stopper et redningsskib, så er risikoen, at nogen ikke bliver reddet?

»Klart. Det er et grusomt vilkår. Men det er blevet et vilkår, fordi vi har troet, at man kunne anvende de interne europæiske flygtningekonventioner på verdensplan, og fordi der er så mange mennesker i verden, der af forskellige grunde gerne vil ind på vores territorium, at vi ikke kan tage imod dem, hvis vi gerne vil opretholde freden og friheden i Europa – altså, hvis vi ønsker at bevare ejerskabet over vores territorium.«

– Så det gør det moralsk forsvarligt at stoppe redningsskibe?

»Jeg ved ikke, hvad moralsk betyder. Vi er vant til at tænke ud fra en eller anden universalistisk moral, og jeg tænker simpelthen i en konkret årsagslogik. Hvis det her bliver ved, så går vi til grunde. Det dér spørgsmål, om det er moralsk ... det ved jeg ikke. Er det moralsk at smadre min datters fremtid? Nej, det synes jeg ikke. For mig at se befinder vi os midt i overgangen til et nyt paradigme, hvor hovedsagen ikke længere vil være, hvad der er bedst for menneskeheden, men hvad der er bedst for os – altså hvor vi vil ophøre med at tage imod flere, fordi det vil blive en grusom skæbne både for os selv og dem, der kommer hertil, hvis vi fortsætter med det. Så er det moralsk forsvarligt? Ja, det er dét, men vel at mærke ud fra en anden moralforståelse end den, vi har været vant til.«

Moralsk forsvarlig aktivisme

På For Friheds sommermøde i Nordsjælland nævnte den tyske talsmand organisationen Greenpeace som inspiration.

Sammenligningen ligger ligefor. Men selv om aktionerne på Middelhavet minder om den 46 år gamle miljøorganisations aktioner mod boreplatforme eller coastere, er der store forskelle, siger Tine Hindkjær Madsen, som skriver ph.d. om aktivisme og moral.

»Sammenligningen med venstrefløjens aktivisme er interessant, men der stadig en relevant forskel på de forskellige aktivistiske grupper, man ikke bør negligere, nemlig, hvad er målet med deres aktivisme?«

Greenpeaces aktioner er et eksempel på aktivisme, som i dele af befolkningen er blevet opfattet som moralsk forsvarlig, selv om de har været ulovlige. Men ifølge Tine Hindkjær Madsen er flere af Greenpeaces aktioner kritisable, hvilket gør henvisningen til miljøaktivisterne yderligere problematisk.

»Den store politiske filosof John Rawls mente, at det kun kan forsvares at ty til civil ulydighed, når målet er at værne om vores basale frihedsrettigheder. Den amerikanske borgerrettighedsbevægelse levede op til dette krav, men det synes ikke at være tilfældet for hverken Greenpeaces eller de identitæres aktioner.«

Ifølge Tine Hindkjær Madsen vil det for eksempel være »meget svært« moralsk at forsvare aktioner på Middelhavet med det formål at stoppe ngo’ernes redningsskibe. 

»De identitære har mulighed for at udtrykke deres politiske holdninger på lovlig vis og uden direkte at skade andre mennesker. Så moralsk ville det klart være at foretrække i et demokratisk samfund, hvor man har stemmeret, ytringsfrihed og frihed til at afholde demonstrationer. Jeg er sikker på, at identitære mener, at deres mål er så vigtigt, at det er rigtigt at gøre. Men det betyder jo ikke, at det er rigtigt.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Solrart Sørensen

Så de mener der er en åndelig krise i Europa....hi hi. Mon den åndelige krise startede da man begyndte prædike alt det vrøvl der står i biblen...lol
- Så de er nogen "friske" højre orinterede fyre der vil erklære krig imod dem der vil sidde i rundkreds og diskutere tingene. ... ha ha de lyder som en kliche lol

Ryan Klitholm

Terroristerne og tosserne står virkelig i kø i populismens storhedstid.

Carsten Wienholtz, Hans Ingolfsdottir og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Det yderste højre skifter ham ca ligeså ofte som jeans-moden skifter. Og som altid stiller pressen op med mikrofoner. Som om der var noget nyt under solen.

Sidste sommer rendte Daniel Carlsen og hans nynazistiske tumper rundt og delte "asylspray" på dåse ud i jyske byers indkøbsgader. Det mente de selv var mægtig opfindsom aktivisme. Det var en opfordring til vold mod etniske mindretal - at sprøjte billig deodorant i øjnene på folk med brun hud - som de regnede med ville gå rent ind hos hr. og fru "Schmidt" og hjælpe Danskernes Parti i folketinget. Nu er partiet nedlagt.

Identitær, min bare... Nynazister i nye klæder.

Johanna Haas, Peter Andersen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Anders Reinholdt, Ryan Klitholm, Kasper Kjær, Johnny Winther Ronnenberg, Steffen Gliese, Trond Meiring og Hans Larsen anbefalede denne kommentar