Læsetid: 3 min.

Tom Tykwer: Skæbnefortælleren

Tom Tykwer (f. 1965) er en af moderne tysk films store skikkelser. Han fører arven fra en anden tysk mester, F.W. Murnau, videre ved at på én gang lege med filmsproget og skildre en genkendelig virkelighed og komplekse personer
Tom Tykwer (f. 1965) er en af moderne tysk films store skikkelser. Han fører arven fra en anden tysk mester, F.W. Murnau, videre ved at på én gang lege med filmsproget og skildre en genkendelig virkelighed og komplekse personer
5. august 2017

Det var med den visuelt og narrativt opfindsomme Lola (1998), at Tom Tykwer brød igennem internationalt som instruktør og samtidig markerede sig som en af sin generations mest interessante stemmer – og en af spydspidserne i ny, tysk film.

På det tidspunkt havde han allerede lavet to film, Die tödliche Maria (1993) og Vintersoverne (1997), og siden har han lavet en broget række film i både ind- og udland, hvoraf Krigeren og kejserinden (2000), Heaven (2002) og Parfumen – historien om en morder (2006) er blandt de mest vellykkede.

Tykwer laver skæbnefortællinger om mennesker, ofte stille eksistenser, der er fanget i et liv, de ikke bryder sig om, eller et system, de ikke har tillid til, og som forsøger at bryde fri. Hans personer accepterer ikke de begrænsninger, de stilles overfor – den skæbne, der er dem tiltænkt – og det gør Tykwer heller ikke selv som billedmager og historiefortæller.

Han følger sjældent den slagne vej – hans film springer i tid, og billederne er ladede, nærmest besjælede – og han er mere interesseret i at lave film, der er subjektive oplevelser, end bare at fortælle en historie fra start til slut.

Et af hans store forbilleder er landsmanden og stumfilmmesteren F.W. Murnau, der i sit store mesterværk, Sunrise (1927), brød en masse regler uden at miste grebet om den følelsesmæssige dybde.

Jeg talte med Tykwer, da Krigeren og kejserinden havde dansk premiere, og da formulerede han en art poetik for sit arbejde:

»Den repræsenterer ideen om, at en film på én gang kan føles som en drøm, skildre en virkelighed, som vi alle kan relatere til, overskride en masse grænser, når det kommer til filmsproget, og stadig fremstille troværdige og komplekse personer og i høj grad lade skuespillerne udforske menneskelig adfærd.«

Handlinger har konsekvenser

I takt med at Tom Tykwers ambitioner er vokset – hans film er med tiden blevet større, dyrere og engelsksprogede – synes han også at have mistet lidt af det, der gør ham så spændende og særegen som instruktør.

Men han sætter alligevel sit tydelige fingeraftryk på selv de dårligste af sine film, som f.eks. spændingsfilmen The International (2009), der kun reddes fra at være helt forglemmelig, fordi den forsøger at være en tykwer’sk skæbnefortælling, hvor stemning og billeder betyder mere end handlingen.

Mange brød sig ikke om den vildtvoksende Cloud Atlas (2012), som han instruerede sammen med Wachowski-søstrene, og filmen er da også en udfordrende oplevelse. Men den er samtidig et godt eksempel på, hvad det er, Tykwer kan og vil, når han virkelig folder sig ud og maler med mange farver på det store lærred.

Cloud Atlas foregår i fortiden, nutiden og en fjern fremtid og handler om, hvordan individers handlinger, gode som onde, har konsekvenser for andre mennesker, ikke mindst dem af ens eget kød og blod. Det er et tema, der ligger som en rød tråd gennem hans værk.

I de senere år har Tykwer blandt andet lavet A Hologram for the King (2016) og instrueret afsnit af Netflix-serien Sense8 (2015-18), og lige nu arbejder han på en anden tv-serie, den kriminalistiske Babylon Berlin, der foregår i 1929 i den livlige tyske hovedstad.

Det bliver spændende at se ham vende tilbage til Tyskland og den kulturelt, politisk og socialt idealistiske Weimarrepublik – som også F.W. Murnau var en del af – lige inden Hitler kom til magten, og det hele gik i sig selv igen.

Anbefaling: Krigeren og kejserinden

Serie

Deutschstunde – vi giver jer Tyskland tilbage

Information tilbyder den definitive indføring i tysk kultur. Vi præsenterer de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører. Læs med og bliv dannet i tysk kultur.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu