Læsetid: 10 min.

Alex Blumberg vil skabe verdens største podcastmedie, og han er godt på vej

For tre år siden sagde den amerikanske podcaststjerne Alex Blumberg sit job op på radioprogrammet Planet Money. Han ville ikke længere interviewe andre mennesker om deres succesfulde virksomheder, han ville skabe sin egen. Ambitionen med hans hjertebarn Gimlet Media er, at den skal blive for radiofortællinger, hvad HBO er for streaming: en gigant. Information mødte ham til en snak om at lave gode radiofortællinger – og om at lære at tjene penge på dem uden at sælge ud
Alex Blumberg er glad for den konkurrence, der er kommet på markedet for podcasts: ’Hver gang der kommer et stort hit, også selv om det ikke kommer fra mit firma, så kommer det os alle til gode,’ siger han. For eksempel da ’Serial’ kom. ’Den fik millioner af lyttere til at høre podcasts, og da de var færdige med den, spurgte de sig selv: ’Hvad skal vi nu lytte til?’

Alex Blumberg er glad for den konkurrence, der er kommet på markedet for podcasts: ’Hver gang der kommer et stort hit, også selv om det ikke kommer fra mit firma, så kommer det os alle til gode,’ siger han. For eksempel da ’Serial’ kom. ’Den fik millioner af lyttere til at høre podcasts, og da de var færdige med den, spurgte de sig selv: ’Hvad skal vi nu lytte til?’

Sille Veilmark

29. september 2017

»Skal du møde nogen med penge?« bliver Alex Blumberg spurgt af sin kone i det første afsnit af podcasten StartUp.

Det skal han. Den amerikanske podcastvært er netop på vej ud af døren for at overtale en hovedrig venturekapitalist til at investere i sin vision om at starte et nyt podcastmedie, da han bliver stoppet af sin bedre halvdel. Hun har set noget, han ikke selv kan se. Noget, han ikke har blik for: hans påklædning.

»De er fine,« siger hun om hans sko på en måde, så man godt ved, at de er alt andet end fine. »Men der er nok en større chance for, at nogen vil give dig penge, hvis du ikke har løbesko på.«

De små pinlige detaljer møder de store økonomiske dramaer i Alex Blumbergs ikoniske PR-stunt af en podcastserie, StartUp fra 2014, der gav lytterne fuld adgang til de mange succeser og fiaskoer, som følger med at starte en ny virksomhed. Det var meta med meta på: en podcast om at starte et podcastfirma – hvem gad dog lytte til det?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu