Læsetid: 7 min.

Chefredaktør: ’For os er der ingen modsætning mellem kommunalvalg og Instagram’

Ungdomsmagasiner stormer frem på nettet. På blot et halvt år er der blevet lanceret fire nye magasiner, der alle henvender sig til unge: FORMAT, SEIN, Koncentrat og Broadly. De prøver alle at få fat på de unge, flygtige læsere, som modsat deres forældre hverken ser tv, læser printavis eller hører radio. Information har spurgt magasinernes chefredaktører om, hvad deres mission og eksistensberettigelse er
’Vi er tvunget til at finde alternative løsninger for at blive en succes,’ siger Benjamin Kürstein, der er chefredaktør for det nystartede ungdomsmedie FORMAT.

’Vi er tvunget til at finde alternative løsninger for at blive en succes,’ siger Benjamin Kürstein, der er chefredaktør for det nystartede ungdomsmedie FORMAT.

FORMAT

29. september 2017

Benjamin Kürstein, chefredaktør, FORMAT

FORMAT gik i luften den 24. august og er en del af JP/Politikens Hus. Format er stadig under udvikling.

– Hvad er FORMAT’s målgruppe?

»Vi er til for den generation, der er vokset op med internettet, og vi fokuserer især på de unge voksne mellem 20 og 30 år. Internetgenerationen har på mange måder vendt de etablerede nyhedsmedier ryggen, og det er den udfordring, vi forsøger at finde svar på.«

– Formuler med én sætning, hvad I vil.

»Vi vil formatere journalistikken til den tid, vi lever i.«

– Hvorfor er der brug for FORMAT?

»Først og fremmest fordi der ikke findes et dansk nyhedsmedie, der tager den målgruppe, vi henvender os til, alvorligt. Der bliver lavet masser af fremragende journalistik i Danmark, men den når sjældent ud til de 20-30-årige.«

– Hvad kan jeres medie, som andre medier ikke kan?

»Jeg tror, der er to-tre ting, der afgør, om vi bliver en succes: Først og fremmest at vi kan identificere de historier, målgruppen finder relevante, og fortælle dem i en form, der opleves som naturlig og troværdig. Og så skal vores indhold ud og leve på de platforme, vores brugere alligevel bruger meget af deres tid på. For os er der ingen modsætning mellem kommunalvalg og Instagram, og vi kan også sagtens vælge at lave historier, der kun udkommer på for eksempel Facebook. Det er indholdet, der er det vigtige.«

– Hvilke overvejelser har I haft om, at FORMAT dukker op i en tid, hvor mediebranchen har det svært med faldende annonce- og abonnementsindtægter?

»Der findes ikke nogen nemme svar på de strukturelle udfordringer, mediebranchen har, og de er naturligvis også en del af vores virkelighed. Men jeg tror, at vi har den store fordel, at vi er født digitale og på sin vis har pistolen for panden hver dag, fordi vi ikke har en gammel printavis eller tv-kanal, der finansierer gildet. Vi er med andre ord tvunget til at finde alternative løsninger for at blive en succes.«

– Er I ikke netop finansieret af JP/Politikens Hus, der næppe ville sætte et nyt medie i søen, hvis de ikke regnede med, at de kunne tjene penge på det?

»Jo, det er rigtigt. Vi fik en kapitalindsprøjtning fra JP/Politikens Hus, da vi startede op. Men vi har ikke en indtægt fra en gammel printavis, så hvis vi ikke formår at skabe en forretning ud af det her projekt, så lukker vi.«

Lene Munk, redaktør, Broadly Danmark & VICE Magazine

Broadly Danmark gik i luften den 21. august og er den danske udgave af en eksisterende kanal hos det amerikanske medie VICE Media. 

– Hvad er Broadlys målgruppe?

»Som en del af VICE er vores målgruppe 18-34-årige unge, og vi har et særligt fokus på kvinders interesser og på emner, der omhandler LGBTQ-personer. Men vi håber da, at alle vil læse med.«

– Formuler med én sætning, hvad I vil.

»Vi har selv længe savnet et medie henvendt til kvinder, som tager kvinder alvorligt og viser, hvor forskellige kvinder er, så det medie tilstræber vi at lave.«

Broadly

– Der findes allerede medier henvendt til kvinder. Både Friktion, Kvinfos webmedie og internationale medier. Hvorfor skal vi have endnu et?

»Jeg tror, det betyder meget, at man som dansk kvinde får de danske perspektiver, og at det er på dansk. Der er masser af forhold for kvinder i Danmark, som fortjener fokus, men som ikke bliver dækket i internationale medier. Både Friktion og Kvinfos webmedie er nicheprægede og handler stort set kun om ligestilling og feminisme. På Broadly skriver vi også om alt muligt andet. Vi er et feministisk medie, men ikke et medie om feminisme.«

– Hvorfor er der brug for Broadly?

»Vi ser en tendens til, at medier med kvinder som målgruppe i høj grad behandler kvinder som forbrugere og portrætterer dem som glansbilleder, men dårligt formidler, hvordan det er at være en ung kvinde i Danmark. Vi vil dække politik, kultur, krop, sex, teknologi, you name it, med fokus på alle slags kvinder. Vi ved, at LGBTQ-personer af alle køn savner genkendelse og repræsentation i det danske medielandskab, og vi vil gerne være med til at sikre, at deres udfordringer og liv dækkes grundigt og fordomsfrit.«

– Hvad kan jeres medie, som andre medier ikke kan?

»VICE, som Broadly jo er en del af, formår at producere indhold, som danske unge gider bruge – vi havde mere end 720.000 danske læsere i august. Vi når en målgruppe, som andre ikke når. Det gør vi, fordi VICE’s fundament er, at vi ikke kan lade være – vi udspringer ikke af et behov for at fange de unge, men af en vanvittig lyst til at lave indhold, som vi selv vil have.«

– Hvilke overvejelser har I haft om, at Broadly dukker op i en tid, hvor mediebranchen har det svært med faldende annonce- og abonnementsindtægter?

»VICE har tilpasset sin forretningsmodel den digitale virkelighed, så vi er uafhængige af begge dele. VICE er vokset i Danmark, og det åbnede døren for Broadly.«

Sara Mering, chefredaktør, SEIN

SEIN gik i luften den 1. september og er stadig i betaversion. 

– Hvad er SEIN’s målgruppe?

»Målgruppen er 15-25, men på redaktionen er den yngste lige nu 15 og den ældste 27. SEIN er skabt af os, der savnede vores eget ungdomsmedie. Og det føles derfor også lidt underligt for os at kalde det en målgruppe.«

– Formuler med én sætning, hvad I vil.

»Skabe et fællesskab og et webmagasin, hvor man som ung kan genkende sig selv og inspirere hinanden.«

Privatfoto

– Hvorfor er der brug for SEIN?

»SEIN startede ud fra vores eget behov. Vi manglede et sted i de danske medier, hvor man kunne genkende sig selv. Et sted, hvor man ikke hele tiden havde det lidt, som om man ikke var ung på den rigtige måde. For det kan godt føles sådan, når de fleste ungdomsmedier ikke er skrevet af folk, der egentlig ved, hvordan det er at være ung lige nu.«

»Der er brug for et frirum. Et sted uden konkurrence, og hvor det ikke handler om at være perfekt eller have det rigtige svar.«

»Der er brug for et fællesskab. Og et sted, hvor man ikke hele tiden skal føle, at man skal passe ind. Nogle gange er det vigtigere, at man som ung kan få lov til ikke at skulle definere sig selv som én person. Én type. Men derimod bare have lov til at skifte ud og ændre mening.«

»Og til sidst er der brug for et sted, hvor det er fedt at være kreativ. Et samlested for alle de projekter, der ligger gemt i folks skrivebordsskuffer og computermapper.«

– Hvad kan jeres medie, som andre medier ikke kan?

»SEIN er for unge af unge. SEIN er vores. Vi skaber SEIN, vi fylder SEIN med vores kreativitet, bekymringer og spørgsmål, og så mødes vi gennem SEIN i den virkelige verden.«

– Hvilke overvejelser har I haft om, at SEIN dukker op i en tid, hvor mediebranchen har det svært med faldende annonce- og abonnementsindtægter?

»Vores håb for SEIN er, at det kan blive bæredygtigt. Vi skal ikke tjene penge på SEIN. Lige nu er vi bare gået i gang, fordi vi ikke kunne vente længere.«

Sven Johannesen, chefredaktør, Koncentrat

Koncentrat gik i luften den 22. maj og er stadig i betaversion.

– Hvad er Koncentrats målgruppe?

»Vores målgruppe er i første omgang landets største skoleklasser, hvor vi prøver at henvende os til alle elever. Ikke kun dem fra hjem med klaver og ferier til New York.«

– Formuler med én sætning, hvad I vil.

»Vi vil hjælpe unge til at blive kritiske og kvikke mediebrugere, og helst uden at de falder i søvn, og vi bliver heller ikke decideret sure, hvis de af og til er underholdt undervejs.« 

Privatfoto

– Hvorfor er der brug for Koncentrat?

»Der findes en del medier med artikler, der dækker mindre dele eller den nyeste udvikling af konkrete sager, men ikke så mange, der forsøger at samle op og præsentere et emne i en artikel eller to, så de unge ikke skal læse 17 artikler for at være med.«

– Hvad kan jeres medie, som andre medier ikke kan?

»Vi arbejder på at lave artikler, der ikke er indforståede, men som i stedet giver en simpel introduktion til alt fra menstruation og hacking til finansloven. På sigt vil vores artikler også være didaktiserede, så lærere kan bruge dem direkte i undervisningen.«

– Hvilke overvejelser har I haft om, at Koncentrat dukker op i en tid, hvor mediebranchen har det svært?

»Rygtet om mediernes snarlige død er stærkt overdrevet. Det er klart, at man som nyt medie skal kæmpe hårdt fra skærm til skærm for at kunne få det til at løbe rundt. Det gør det heller ikke lettere, at vi har valgt at være fuldstændig fri for annoncer og advertorials. Men vores forundersøgelser og vores tætte samarbejde med lærere og elever på skoler landet over viser os, at der klart er behov for et medie som Koncentrat. Og vi har en, synes vi selv, ret realistisk plan om på sigt at være abonnementsfinansieret.«

- Hvordan vil I sikre jer, at I er et medie for landets unge og ikke for landets folkeskolelærere?

»Vi arbejder på at udvikle et univers, hvor unge med tekst og video på skift forholder sig til de emner, vi behandler journalistisk. Det kan f.eks. være Mohammad fra Herning, der fortæller om, at han selv har oplevet at blive hacket, som skal supplere vores overbliksartikel om hacking. Vi håber, at det kan få eleverne til at bruge vores side  også uden for skoletiden.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu