Læsetid: 6 min.

Danskere i Hollywoodklæder

Hvordan bevarer man sit kunstneriske særpræg som dansk filminstruktør i den kommercielle amerikanske filmindustri? Er det overhovedet muligt? En række amerikanske produktioner med danskere ved roret kan ses på filmfestivalen i Toronto. Vor udsendte filmredaktør har set på, hvordan instruktørerne rent faktisk klarer sig
Michael Noer – manden bag den barske fængselsfilm ’R’ – har instrueret ’Papillon’, der lige nu vises på filmfestivalen i Toronto. Han fortæller, at det er hans fornemste opgave som instruktør på en stor amerikansk film at sørge for, at der er sammenhæng mellem metode, formidling og troværdighed.

Michael Noer – manden bag den barske fængselsfilm ’R’ – har instrueret ’Papillon’, der lige nu vises på filmfestivalen i Toronto. Han fortæller, at det er hans fornemste opgave som instruktør på en stor amerikansk film at sørge for, at der er sammenhæng mellem metode, formidling og troværdighed.

Rich Polk/Getty

15. september 2017

TORONTO – Den danske filminstruktør Nikolaj Arcel vidste godt, at han ikke var alene om at bestemme, hvordan hans biografaktuelle Stephen King-filmatisering, The Dark Tower, kom til at se ud. Det var en amerikansk produktion, bag filmen stod det store selskab Sony, og amerikanerne tænker ikke først og fremmest på kunst, men på at få bagdele i biografsæderne. Det overraskede ham dog alligevel, hvor langt nede ad rangstien, han befandt sig, da filmen skulle klippes færdig, og han lærte hurtigt at vælge sine slag med omhu.

»Jeg er måske nummer otte eller 12 i hierarkiet på denne film‚« sagde Arcel, da jeg for nylig interviewede ham.

»Jeg har været igennem en slags fødselsproces, fordi jeg har jo temperament, og jeg er vant til at få tingene, som jeg vil have det efter i så mange år at have lavet film i trygge Danmark.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu