Læsetid 3 min.

Instruktøren bag ’En fremmed flytter ind’: Det ’mind blowing’ er, at det hele er rigtigt

Den premiereaktuelle danske dokumentarfilm ’En fremmed flytter ind’ eksperimenterer med filmgenrer, når den virkelige kærlighedshistorie om en fusker bliver blandet med fiktiv iscenesættelse, og når filmens instruktør, Nicole N. Horanyi, afbryder de medvirkende med spørgsmål. Vi har spurgt, hvordan hun og holdet har skruet den sindige konstruktion sammen
Den premiereaktuelle danske dokumentarfilm ’En fremmed flytter ind’ eksperimenterer med filmgenrer, når den virkelige kærlighedshistorie om en fusker bliver blandet med fiktiv iscenesættelse, og når filmens instruktør, Nicole N. Horanyi, afbryder de medvirkende med spørgsmål. Vi har spurgt, hvordan hun og holdet har skruet den sindige konstruktion sammen
Sofia Busk
14. september 2017

– Hvordan kan det være, at du har valgt at filmatisere en historie, som allerede er kendt igennem  Krister Moltzens radiodokumentar for podcastkollektivet Third Ear? 

»Det er en vild historie, og jeg blev vild med Amanda, efter jeg havde lyttet til podcasten. Så jeg mødtes med hende, og det blev det springende punkt. Jeg fik bekræftet, at hun er en meget usædvanlig kvinde med en meget usædvanlig historie. Og jeg ville gerne forstå hende endnu bedre, og hvordan hun kunne blive forført. Det, der slog mig, da jeg hørte podcasten, var: kunne det være mig, der var blevet forført og snydt?«

– Er det også filmens tema? Hvad synes du, filmen handler om?

»Filmen handler om at blive forført. Jeg var interesseret i at finde ud af, hvorfor og hvordan man bliver det. Det var også derfor, vi rekonstruerede scenerne. Vi ville vise, hvordan Amanda skridt for skridt blev forført. Det er også en utrolig relevant historie, fordi vi i udgangspunktet er tillidsfulde over for andre mennesker – både i virkeligheden og på de sociale medier – og derfor siger filmen også noget om den tid, vi lever i. Det berettiger, at vi har lavet filmen.«

– Hvordan fandt du frem til den hybride form, hvor du veksler mellem virkelighed og fiktion?

»Det var noget Krister Moltzen, der er medforfatter, og jeg udviklede hen ad vejen. Vi skrev et udførligt manuskript, men vi holdt også nogle døre åbne. Vi var ikke sikre på, at det ville fungere at sætte amatører ind i en fiktionaliseret ramme og bede dem om at genskabe historien. Vi frygtede, at de ville spille dårligt, og det ville fungere dårligt med en skuespiller i stedet for historiens mandlige hovedperson, Casper. Derfor sørgede vi for, at vi havde nogle andre muligheder, hvis rekonstruktionen ikke fungerede. Eksempelvis at vi kunne bruge interview endnu mere. Men rekonstruktionen er endt med at fylde langt mere, end vi havde regnet med. I klipningen fravalgte vi en del voiceover til fordel for rekonstruktion, fordi Amanda og skuespiller Esben Dalgaard Andersen, der spiller Casper, leverede enormt troværdige præstationer.«

’En fremmed flytter ind’ er en mesterlig filmversion af Third Ears radiofoniske mesterværk, som lykkes med at gøre historien om den enlige mor fra Hvidovre og millionærarvingen med den brændende jord under sig interessant i et nyt format
Læs også

– Du optræder også i filmen, fordi du stiller spørgsmål til de medvirkende – også foran kameraet. Hvorfor har du valgt at gøre det sådan?

»Det er blandt andet for at minde publikum om, at det er en virkelig historie og den virkelige Amanda. Vi var ikke interesseret i at lave en fiktionsfilm, for det mind blowing er, at det hele er rigtigt. Derfor introducerer vi fra starten metalaget, hvor jeg stiller spørgsmål. Det minder publikum om, at det er en virkelig historie. Jeg stiller også de spørgsmål, som man som publikum brænder inde med, når man ser filmen. Eksempelvis da Amanda konfronterer Casper med, at han er en anden end den, han giver sig ud for. Her spørger hun ikke: ’Hvem er du så?’. Hun har været udsat for et traume og fået tæppet revet væk under sig, men det ændrer ikke ved, at man som publikum har det brændende spørgsmål: hvorfor spørger du ikke, hvem han er?«

– Hvordan har samarbejdet med Krister Moltzen, som har været med til at skrive manuskriptet, været?

»Det har været enormt lærerigt. Jeg er ikke vant til at interviewe, men det er Krister Moltzen, og jeg har lært meget af ham. Han var god til at få Amanda til at gå tilbage i tiden og tale i nutid. Det brugte vi rigtig meget i filmen, og det var meget lærerigt. Jeg hader interview i dokumentarer, jeg synes, det er enormt kedeligt at kigge på, men her gav det mening.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for ulrik mortensen
    ulrik mortensen
ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu