Læsetid 3 min.

Sådan får man 7,5 ECTS-point i Beyoncé

Københavns Universitet lancerer dette semester et kursus i Beyoncé. Og ja, man kan sagtens fylde 12 ugers forelæsninger med analyser af popkulturens kejserinde. Hun rejser både spørgsmål om race, sort feminisme og kvindelig agens. Smuglæs her fire cases fra studiet i Queen B’s værker, som lektor Erik Steinskog og hans 75 studerende i den kommende tid vil nå til bunds i
Dette efterår udbyder Københavns Universitet et kursus i Beyoncé. Her giver Information et indblik i fire cases fra studiet i Beyoncé Knowles værker, som lektor Erik Steinskog udbyder til 75 studerende.

Dette efterår udbyder Københavns Universitet et kursus i Beyoncé. Her giver Information et indblik i fire cases fra studiet i Beyoncé Knowles værker, som lektor Erik Steinskog udbyder til 75 studerende.

Daniela Vesco
13. september 2017

Når Beyonce tager sig til skridtet, rejser det store kønsspørgsmål

  • Case: Beyoncés hånd mod skridtet ved hendes liveoptræden til Grammy Awards 2010.

Med en enkelt lille håndbevægelse rejser Beyoncé spørgsmålet om, hvad en kvinde og en mand er. Til hendes liveoptræden til nummeret »If I Were A Boy« i 2010 kommer hun marcherende ind på scenen efterfulgt af en hær af mandlige dansere klædt som soldater.

Da hun i teksten når til »I swear I'd be a better man« tager hun en hånd til skridtet og går nærmest i spasme på sådan en lidt robotagtig måde, altså en helt anden type bevægelse, end man normalt ser hende lave. Lige i det øjeblik forener musik, tekst og det visuelle sig og kalder på spørgsmål om, hvad en kvinde er og hvad en mand er. Håndbevægelse blev gjort ikonisk af Michael Jackson, så det er ikke traditionelt en særlig feminin bevægelse.

Diskussion: Hvordan støder Beyoncés håndbevægelse sammen med sangteksten, som faktisk er ret heteronormativ, når hun synger om, hvordan hun ville være bedre til at være en mand, end mænd er.

Betydningen af Beyoncés sorte, bredskyggede hat i musikvideoen til »Formation«

  • Case: 1 minut og 11 sekunder inde i musikvideoen til »Formation« fra albummet Lemonade fra 2016. 

I musikvideoen til 2016-hittet »Formation« står Beyoncé på et tidspunkt på en veranda foran et faldefærdigt plantageejer-hus. Hun har knælange fletninger, er klædt i sorte blonder og nikker tungt under en sort hat, som dækker hendes øjne.

Hatten og de monotone nik er en reference til den afrikansk-amerikanske folkemagi, hoodoo, og Beyoncé bruger videoen som platform til at skabe en slags feministisk spiritualitet, som er kendetegnende for sydstaternes kvindekultur. Beyoncé demonstrerer altså, at der findes mere end blot sort feminisme, men også mere regionale feminismer.

Diskussion: Hvordan taler videoens visuelle virkemidler ind i en regional sydstatsfeminisme? Hvilke andre dagsordener sætter Beyoncé her? Videoen er stopfyldt med symbolik.

Beyoncé dominerer Jay Z efter orkanen Katrina

  • Case: De første 18 sekunder af musikvideoen til »Deja Vu« fra albummet B’day fra 2006. 

I introen til »Deja Vu'« fra 2006 demonstrerer Beyoncé en tydelig kvindelig handlekraft. Faktisk er det Jay Z, der rapper sangens indledende vers, mens Beyoncé først synger andet vers. Alligevel viser hun i videoens første 18 sekunder, at det er hende, der har bukserne på, når hun tæller alle sangens elementer ind.

Hun siger bas, og så starter bassen. Hun siger eight-0-eight, så kommer trommemaskinen på, og til sidst siger hun Jay, og så rapper Jay Z. Men han gør det først på hendes kommando.

På det her tidspunkt er Jay Z og Beyoncé ikke gift endnu, men der er en erotisk relation mellem de to. Og det er hende, der sætter ham i gang. Akkurat i den lille scene demonstrerer Beyoncé, hvordan hun bryder med magtforholdene i et normativt parforhold med en tydelig kvindelig agens.

Diskussion: Hvad er feminismediskussionen i videoen? Og hvordan relaterer Beyoncé og andre kvindelige kunstnere sig til samtaler med omverdenen? (Albummet udkom efter orkanen Katrina ramte landet.)

Beyoncé som både traditionsfeminist og banebrydende

  • Case: Samplet recitation af forfatteren Chimamanda Ngozi Adichies ikoniske tale om feminisme, »We Should All Be Feminists«, i »Flawless« fra albummet Beyoncé fra 2013. Citatet kan høres 1 minut og 26 sekunder inde i musikvideoen.

I teksten til »Flawless« finder man en sample af den nigerianske forfatter Chimamanda Ngozi Adichie, som reciterer sin berømte tale om feminisme, »We Should All Be Feminists«.

»We teach girls to shrink themselves, to make themselves smaller. We say to girls: ’You can have ambition, but not too much. You should aim to be successful, but not too successful. Otherwise, you will threaten the man.’«

Selvom Adichies tekst ses som et nybrud inden for afrikansk feminisme, og Beyoncé bruger den som et billede på en mere universel amerikansk og sort feminisme, er den er faktisk meget traditionel, eksistentialistisk og normativ, fordi den stadig arbejder med to køn og kønsroller.

Diskussion: I hvor høj grad udlægger Beyoncé og Adichie feminisme på den samme måde? Siger de faktisk hinanden imod?

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Jeg tror, at jeg indskriver mig på universitet, det lyder som noget der virkelig ville fænge mig ;-) Så jeg kan skrive en hovedopgave i hendes røvs sammenhæng med lyrikken i hendes tekster og dens betydning for BNP i den vestlige verden ;-)

Brugerbillede for Mohamed B

Eksamensspørgsmål 3:
Redegør for "If I were a boy". Illustrer Beyonces røv-dans. Dernæst, diskutér Beyonces italesættelse af kvinden i teksten med fokus på, hvilken betydning hendes røv-dans kan have dertil.

Brugerbillede for Jacob Mathiasen
Jacob Mathiasen

Det ligner efterhånden enden på Romerriget det her... Det eneste som mangler er at vi får en statsminister, hvor kurset i Beyonce var afgørende for dennes vælgertilslutning, som bliver dødeligt forrådt af en, som har et kursus i Rage against the machine...

Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

Jeg forstår ikke helt, hvad problemet er i at studere populærkulturelle fænomener. Det kommer (som alt andet) an på, hvordan man gør det.

Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Det er der såmænd ikke noget galt i. Tilbage i halvfjerdserne var der studerende der specialiserede sig i datidens litteratur. til stor forargelse for samtiden der mente, at klassikerne var vigtigere at kende.

Men der er heller ikke noget galt i at grine lidt over, hvad nutidens unge kaster sig over ;-)