Klumme
Læsetid: 2 min.

Sexistisk? Der er gået storpolitik i diskussionen om et digt på en gavl

Kultur
16. september 2017

Nogle historier er for gode til at lade ligge. Eksempelvis er der den her aktuelle strid i Berlin om digtet »avenidas« af den tysk-schweiziske konkretdigter Eugen Gomringer, det står på gavlen af Alice-Salomon-Hochschule in Berlin.

Det er skrevet på spansk og lyder sådan her: »avenidas / avenidas y flores / flores / flores y mujeres / avenidas / avenidas y mujeres / avenidas y flores y mujeres y / un admirador« (oversat til dansk: alleer / alleer og blomster / blomster / blomster og kvinder / alleer / alleer og kvinder / alleer og blomster og kvinder og / en beundrer).

Digtet har stået på gavlen siden 2011, da Eugen Gominger modtog skolens poetik-pris og netop takkede med det digt.

Sagen er, at nu har en gruppe af studerende klaget over digtet, fordi det efter deres mening er sexistisk, og krævet det fjernet fra gavlen. Digtet »reproducerer ikke bare en klassisk patriarkalsk kunsttradition, i hvilken kvinder udelukkende er de smukke muser, som inspirerer de mandlige kunstnere til kreative gerninger, det minder også på ubehagelig vis om seksuelle krænkelser, som kvinder dagligt udsættes for«, som de skriver i et åbent brev.

Klagen har i første omgang ført til, at skolens rektor har indvilliget i at udskrive en ny konkurrence om en ny udformning af gavlen. Med andre ord, så fjernes digtet efter de studerendes pres.

Så enkelt er det imidlertid ikke, for nu er der for alvor gået storpolitik i beslutningen. Berliner Haus der Poesie, der hidtil har finansieret poetik-prisen, vil trække sig fra samarbejdet, hvis skolen holder fast i at fjerne digtet, og senest har også tysk PEN udtalt sig til fordel for at bevare Gomringers digt på gavlen.

Og der er mere, for nu blander også Eugen Gomringers datter, Nora, sig i sagen og beskylder efter en avanceret analyse af digtet de studerende for at være dårlige lyriklæsere og afviser blankt at læse digtet som et typisk macho-digt.

Vi venter spændt på, hvad der sker. Indtil da kan man konkludere, at identitetspolitikken sniger sig ind alle vegne og udfordrer den kunstneriske frihed. Man kunne også vælge en anden konklusion, nemlig at ikke alle er lige gode litterære læsere og nu virkelig har fået en lektion i at analysere konkret poesi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels Duus Nielsen

De er skøre, de pomoer.