Læsetid: 14 min.

’Tænk på forlaget Basilisk! Ved Information overhovedet, hvad de udgiver?’

Ved begyndelsen til endnu en bogsæson præsenterer Information her de vigtigste små kvalitetsforlag, som tilsyneladende bliver flere og flere i disse år. Småforlagene slås med mange slags udfordringer som for eksempel litteraturpressen, men først og fremmest er de godt nyt. Og så repræsenterer de en alternativ og tidssvarende måde at være bogkunde på
Ved begyndelsen til endnu en bogsæson præsenterer Information her de vigtigste små kvalitetsforlag, som tilsyneladende bliver flere og flere i disse år. Småforlagene slås med mange slags udfordringer som for eksempel litteraturpressen, men først og fremmest er de godt nyt. Og så repræsenterer de en alternativ og tidssvarende måde at være bogkunde på

Mia Mottelson

2. september 2017

De er en meget vigtig, men ofte overset del af dansk litteratur: de små forlag, de mindste.

Indbyrdes er de meget forskellige. Nogle af dem har specialiseret sig i oversat litteratur, andre i ny dansk eller i klassikere. Nogle har fokus på bestemte genrer, andre blander dem, nogle dyrker bogen som æstetisk udtryk, som materiale, for andre er bogen politik og holdning.

Her kan man tale om diversitet. Eller med et af tidens kostbare slagord: mangfoldighed. Fælles er de om engagementet i litteraturen, for ikke at bruge ord som kærlighed, lidenskab, begær.

Det må de være. Det er ikke nogen god forretning, de har kørende. Opgørelserne fra småforlagene fortæller om salgstal fra ti til under tusind eksemplarer, meget sjældent over. Som regel går regnestykket i nul, når der er solgt omkring 400 eksemplarer.

Hvis bøgerne er i bedre udstyr, har illustrationer, skal oversættes først, eller hvad der ellers kan fordyre en udgivelse, ligger balancen tættere på 500-600 solgte. Og så skal udgivelsen i øvrigt gerne have modtaget støtte, for eksempel fra Statens Kunstfond, og der er stadig ikke indregnet løn til forlæggeren.

Problemer altså? Ja, vist er der problemer.

Pressen svigter

Et af dem er faktisk os selv. Medierne, litteraturpressen. Som Bjarne Michael Jensen fra forlaget Jensen & Dalgaard siger: »Politiken vil hellere bruge spalteplads på at give en dårlig krimi et enkelt hjerte fremfor at skrive om kvalitetslitteratur.«

Og Andreas Vermehren Holm fra forlaget Virkelig: »Medierne sylter konsekvent udgivelser fra selv de bedste oversættere og internationale forfattere. Her gælder ordsproget virkelig: ’ude af øje, ude af sind’. Tænk på forlaget Basilisk! Ved Information overhovedet, hvad de udgiver?«

En anden udfordring for de små forlag er bibliotekernes indkøb. De er for små og for spredte, og så går bibliotekerne mere efter det velkendte end efter kvalitet. Eksemplerne står i kø, ét må række: Basilisk udgav i 2011 den franske forfatter Stendhals klassiske kæmpeessay Om kærligheden i Karsten Sand Iversens roste oversættelse og med forord af svenske Horace Engdahl. Tre bind verdenslitteratur i sobreste formidling.

De dansk biblioteker har til dato indkøbt 14 eksemplarer. I samme afdeling: Bibliotekernes indkøb er i vidt omfang bestemt af de såkaldte lektørudtalelser, dvs. bibliotekernes egne anmeldelser af nye udgivelser med en anbefaling om at købe eller ikke købe.

Peter Thiesen fra Forlaget Sisyfos fortæller: »Sisyfos’ største udfordring har været manglende lektørudtalelser på flere afgørende udgivelser. For eksempel fik Nietzsches Morgenrøde ingen lektørudtalelse, selvom Sisyfos’ udgave var første oversættelse til dansk.«

Endelig peger flere på boghandlernes sortiment, der ligesom bibliotekernes indkøb følger det forudsigelige og den bredeste smag, ikke først og fremmest kvaliteten. Peter Thiesen fra Sisyfos: »Det slår mig, at de fleste boghandlere fra de store kæder har et udvalg, der ligger tæt på supermarkedernes udvalg, og dem kan de vel næppe konkurrere med.«

Bestsellerne tager markedet

Christine Bødtcher-Hansen, der er direktør i brancheforeningen Danske Forlag, genkender udfordringerne.

»Man troede tidligere, at nethandlen ville fremme litteratursalget bredt, også den smalle litteratur. Og nethandlen giver helt sikkert nogle muligheder i forhold til at have et meget bredt katalog liggende tilgængeligt, men samtidig har det vist sig, at det, der ligger på forsiden i netboghandlen, er meget styrende for salget.«

Den tendens understøttes af globaliseringen af kulturmarkedet, siger hun.

»Der er et enormt fokus i medierne, som betyder, at de internationale bestsellere – ligesom inden for film- og musikverdenen – tager en væsentlig del af markedet. Harry Potter og nu Game of Thrones er gode eksempler.«

Ellers har hun mest godt at sige om udviklingen og de mange små forlag.

»Det er positivt, at vi stadig har så diverst og mangfoldigt et forlagslandskab.«

Lydhøre og agile boghandlere

Glæden deler hun med direktør i Boghandlerforeningen Bo Dybkær.

De kommercielle forlag har »større markedsføringsmuskler«, siger han, men boghandlerne har selvfølgelig en klar interesse i at dække også de mindre kvalitetsforlags udgivelser. I den forbindelse fremhæver han den daglige kontakt, som den fysiske boghandel har med sine kunder.

»Boghandlerne er meget lydhøre og meget agile. De tilpasser løbende deres udvalg, så du ikke finder det samme på hylderne i alle boghandlere.«

Påstanden om, at boghandlernes udvalg ligger for tæt op ad supermarkedernes, afviser han. I øvrigt henviser han til Kulturstyrelsens bog- og litteraturpanel, der i løbet af efteråret offentliggør sin såkaldte sortimentsundersøgelse.

Småforlagene og det nye forbrugsmønster

Problemer, udfordringer? Jo, vist.

Men først og fremmest er der grund til stilfærdigt at juble over de mange små kvalitetsforlag, som tilsyneladende vokser i tal i disse år. Nogen sikker opgørelse findes ikke, heller ikke hos Danske Forlag, som kun har få af dem som medlemmer.

Uden de små kvalitetsforlag havde vi ikke fået den russiske nobelprismodtager Svetlana Aleksijevitjs bøger på dansk. Eller argentinske Julio Cortázars svimlende Hinkeleg eller canadiske Réjean Ducharmes surrealistiske mesterværk Slugerens slugt, i en frodig strøm østrigske Thomas Bernhards bøger, Virginia Woolfs dagbøger, ungarske László Krasznahorkais mastodontværker, bøger af Imre Kertész, Per Petterson, Tomas Espedal osv. osv. – foruden hele det tætte regnskyl af danske titler; nye og klassiske.

Der er en ting mere: Det lille kvalitetsforlag er et potentielt community, det skaber en tættere, måske ligefrem en mere personlig forbindelse til et fællesskab uden om bestsellerisme og den evigt kværnende kulturmaskine. Det lille forlags kunder er bevidste forbrugere, og for så vidt kan det lille forlag meget vel gå hen og blive del af et forbrugsmønster, som lige nu er både trend og økologisk.

Hvis ikke det allerede er sket.

Herunder findes en oversigt over 19 små forlag, som på hver deres måde bidrager til diversiteten på bogmarkedet:

1. DET POETISKE BUREAU

(København, grundlagt 2005).

  • Ejer: frivillig forening, forlaget drives af en ulønnet bestyrelse og redaktion.
  • Profil: klassisk og moderne verdenslitteratur, gerne samfundsorienteret, samt ny dansk litteratur, primært digte, ofte skrevet af enspændere.
  • Antal ansatte: ingen lønnede ansatte, 8-12 frivillige.
  • Årlig omsætning (2016): ca. 1 mio. kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 35-40.
  • Eksempler på udgivelser: Lucio Urtubia: Revolution fra byggepladsen, Vagn Lyhne og Lis Norup (red.): Anarkismens tid, Christos Oikonomou: Du skal se, der dukker nok snart noget op.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Mem og Zin (vigtig anerkendelse af kurdisk kultur).
  • Bedst sælgende udgivelse: Arthur Rimbaud: Rimbaud i udvalg (ca. 1.100 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Nævner vi ikke.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: samfundskritik og oprør tilbage i litteraturen.
  • Hjemmeside: www.detpoetiskebureau.dk

2. ESCHO

(København, startede som pladeselskab i 2005, begyndte at udgive bøger i 2013).

  • Ejere: Anders Jørgen Mogensen (læreruddannet, sanger, forfatter), Nis Bysted Andersen (musiker, producer), Nis Sigurdsson (grafiker).
  • Profil: original dansk litteratur, primært prosa, med fokus på de umulige bøger og umulige forfatterskaber.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 60.000 kr. er et bud (alle indtægter går til nye udgivelser).
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 8-12.
  • Eksempler på udgivelser: Preben Major Sørensen: Forløbelser, Birgit Munch: Brungst, Jonas Okholm Jensen: Så snart man åbner vinduet ud til den populære sol vælter årets første flue ind i rodet.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Preben Major Sørensens Forløbelser, fordi han nærmest havde været væk fra den litterære verden, før vi fiskede ham op igen.
  • Bedst sælgende udgivelse: Preben Major Sørensen: Forløbelser (ca. 300 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Holger Hansen: Galskab-Statan (45 eks.).
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: give plads til al den fantastiske litteratur, der ikke passer ind i tidens rammer.
  • Hjemmeside: www.escho.net

3. FORLAGET VIRKELIG

(København/Svendborg, grundlagt 2011).

  • Ejer: Andreas Vermehren Holm (uddannet fra den svenske forfatterskole Litterär gestaltning, skønlitterær forfatter og oversætter).
  • Profil: litterære kortformer, først og fremmest oversat litteratur.
  • Antal ansatte: ingen ansatte, men praktikanter.
  • Årlig omsætning (2016): Bytteøkonomi er krigsøkonomi.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): Vi får vores løn i himlen.
  • Antal udgivelser pr. år: 4-12.
  • Eksempler på udgivelser: Virginia Woolf: Et rids af fortiden og 22 Hyde Park Gate, Ursula K. Le Guin: Akaciefrøenes forfatter, Cia Rinne: Skal vi blinde os selv og forlade Theben.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Ursula K. Le Guin: Bæreposeteorien (i samarbejde med fænomenale Labae, Laboratorium for Æstetik og Økologi).
  • Bedst sælgende udgivelse: Tomas Espedal: Ly (3. oplag).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Det er en elendig og stigmatiserende kategori!
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: en kraftfuld og bevidstgørende gen-gen-genopdagelse af, at ’det samtidige’ ikke nødvendigvis også er tidssvarende.
  • Hjemmeside: www.virkelig.dk

4. DET KØBENHAVNSKE FORLAG CRIS OG GULDMANN

(København, grundlagt 2014).

  • Ejere: Frederik Kirkeskov (fotograf, studerer grafisk design), Marco Guldmann (cand.mag.), Aske Tolsgaard (cand.mag.), Christoffer Winther Bjerregaard (cand.mag.).
  • Profil: Litteraturavisen Københavnske Istidende og mindre digtudgivelser.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 40.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 5.
  • Eksempler på udgivelser: Københavnske Istidende 1-4, Sigurd Buch Kristensen: Hvis en anden, Kristoffer Vhre Knattrup: Tropisk Blod.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Københavnske Istidende.
  • Bedst sælgende udgivelse: Københavnske Istidende udkommer i 1.400 eks. to gange årligt (nøjagtigt salgstal ukendt, overskuddet går til forhandlerne).
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: Books is money!
  • Hjemmeside: www.crisguldmann.dk

5. JENSEN & DALGAARD

(København, grundlagt 2013).

  • Ejere: Bjarne Michael Jensen og Jeanne My Dalgaard (har læst hhv. litteraturvidenskab og teologi, mange års erfaring fra andet forlag).
  • Profil: fiktion for voksne samt bøger for børn og unge, der gerne vil udfordres, af og til essays/non-fiction. Halvdelen dansk, halvdelen oversat.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 2,5 mio. kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): Det svinger – som regel tilstrækkeligt til at leve af det, hvis man som os bor småt, spiser hver anden dag og kører på cykel.
  • Antal udgivelser pr. år: ca. 60.
  • Eksempler på udgivelser: Diego Marani: Ny finsk grammatik, Olivier Bourdeaut: Mens vi venter på Bojangles, Albert Dam: Så kom det nye brødkorn.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Georgi Gospodinov: Melankoliens fysik (roman) – »Gospodinov redder både verden og litteraturen,« som der stod i Neue Zürcher Zeitung.
  • Bedst sælgende udgivelse: J.L. Badal: De forunderlige bøger om Amaia og Gustau (roman).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Paal Audestad og Terje Winterstø Røthing: Blitzregn – 10 år med Kaizers Orchestra.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: Læs og skriv vidtfavnende litteratur – og nyd det.

Hjemmeside: www.jensenogdalgaard.dk

6. FORLAGET EKBÁTANA

(Valby, grundlagt 2013).

  • Ejer: Christel Sunesen (cand.mag. i dansk og BA i retorik, redaktør og korrekturlæser, arrangør af Lille Bogdag).
  • Profil: ny dansk litteratur, tværkunstneriske værker og fagbøger om litteratur, kunst og kultur – overraskende udgivelser, som kræver tid og eftertanke.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 60.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0
  • Antal udgivelser pr. år: 2-4.
  • Eksempler på udgivelser: L.E.F. & De Langsomme Lyn: Natatlas , Anders Greis: Hillerøds uendelige historier, Cecilie Lolk Hjort: Sputnik 2.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Alle, men mit ungdomsidol må fremhæves: Carsten René Nielsen: Enogfyrre ting (prosadigte).
  • Bedst sælgende udgivelse: L.E.F. & De Langsomme Lyn: Natatlas (450 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: OEHL 2 – antologi for ny dansk litteratur (200 eks.).
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: at turde satse på det overraskende og anderledes, hvor den gode bog kommer før de gode penge.
  • Hjemmeside: www.ekbatana.dk

7. VILD MASKINE

(Vordingborg, grundlagt 2014).

  • Ejere: Mads Heinesen (forfatter og foredragsholder, uddannet fra Forfatterskolen for Børnelitteratur), Rebekka Andersson (cand.mag. i Æstetik og Kultur).
  • Profil: skønlitteratur, biografier samt børne- og ungdomslitteratur.
  • Antal ansatte: 0
  • Årlig omsætning (2016): Det vil vi bevare som en forretningshemmelighed.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0 indtil 2016, vi er begyndt at leve af det fra medio 2017.
  • Antal udgivelser pr. år: 16 (2017).
  • Eksempler på udgivelser: Anne-Laure Bondoux: Miraklernes tid, Frøydis Sollid Simonsen: Hver morgen kryber jeg op fra havet, Lissie Lundh (tekst), Frederikke Lange (ill.): Pigen med de ravgyldne øjne (billedbog).
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Knut Hamsun – Rejsen til Hitler.
  • Bedst sælgende udgivelse: Lars Mæhle: Fuck Off / I Love You (ca. 1100 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Antologien Gid jeg kunne, udgivet i samarbejde med Vordingborg Kommune (ca. 75 eks.).
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: kvalitet og væsentlighed.
  • Hjemmeside: www.vildmaskine.dk

8. FORLAGET KRONSTORK

(København, grundlagt 2010).

  • Ejer: Erik Scherz Andersen (uddannet bibliotekar, arbejder for Momondo), Peter-Clement Woetmann (uddannet fra Forfatterskolen, dramatiker og digter), Lars-Emil Woetmann (cand.mag. i dansk, freelancer).
  • Profil: Ny (primært) dansk litteratur.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): ikke oplyst.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): ca. 10.000 kr.
  • Antal udgivelser pr. år: 4-8.
  • Eksempler på udgivelser: Liv Nimand Duvå: Vi er vel helte, Knud Brix: Natfolden, Peter-Clement Woetmann: Bag bakkerne, kysten.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Martin Snoer Raaschou: Blå himmel hver dag.
  • Bedst sælgende udgivelse: Rolf Sparre Johansson: Søvn.
  • Dårligst sælgende udgivelse: Ønsker vi ikke at oplyse.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: Vi vil gerne fremme en litteratur, der sætter sin tid, som ikk’ er tryg ved at være litteratur, og som beskæftiger sig med relevante spørgsmål.
  • Hjemmeside: www.kronstork.dk

9. FORLAGET REPUBLIK

(København, grundlagt 2009).

  • Ejer: Johnny Andersen (filmproducer med kærlighed til litteratur).
  • Profil: oversat skønlitteratur samt enkelte danske skønlitterære forfattere.
  • Antal ansatte: 0
  • Årlig omsætning (2016): 160.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): Ha, ha, ha!
  • Antal udgivelser pr. år: 2-6.
  • Eksempler på udgivelser: Franske Faïza Guènes forfatterskab, norske Kjersti Annesdatter Skomsvolds forfatterskab.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Kjersti Annesdatter Skomsvold: Jo hurtigere jeg går, jo mindre er jeg.
  • Bedst sælgende udgivelse: Lena Sundström: Verdens lykkeligste folk (1.600 eks.)
  • Dårligst sælgende udgivelse: James Kelman: Mo sagde hun var spøjs (100 eks.)
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: at den gode litteratur overlever den rastløshed, sociale medier indpoder i mennesker.

10. FORLAGET SISYFOS

(Frederiksberg, grundlagt 2011).

  • Ejer: Peter Thiesen (cand.mag.).
  • Profil: oversat kvalitetslitteratur.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): ikke oplyst.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): ikke oplyst.
  • Antal udgivelser pr. år: 2-4.
  • Eksempler på udgivelser: Witold Gombrowicz: Dagbog 1953-1958, László Krasznahorkai: Modstandens melankoli, Fjodor Dostojevskij: Det døde hus.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: László Krasznahorkai: Modstandens melankoli.
  • Bedst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: at der fortsat vil være læsere til oversat kvalitetslitteratur i Danmark.
  • Hjemmeside: www.republik.dk

11. FORLAGET PALOMAR

(Fredensborg, grundlagt 2015).

  • Ejer: Marie Andersen (cand.mag., oversætter, underviser).
  • Profil: oversat litteratur, indtil videre italiensk og russisk.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): Det er ikke noget, jeg bryder mig om at skilte med.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): jf. ovenfor. Det, der er tilbage, når alt er betalt (de seneste to år lidt over dagpengeniveau).
  • Antal udgivelser pr. år:  2016: 2, 2017: forhåbentlig 3, 2018: forhåbentlig flere.
  • Eksempler på udgivelser: Michela Murgia: Accabadora, Svetlana Aleksijevitj: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt og Secondhand.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Accabadora.
  • Bedst sælgende udgivelse: Svetlana Aleksijevitj: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt. Bogen er ude i 4. oplag.
  • Dårligst sælgende udgivelse: Michela Murgia: Accabadora (ca. 175 eks.).
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: et vindue mod verden.
  • Hjemmeside: www.forlaget-palomar.dk

12. ARKIV FOR DETALJER

(København, grundlagt 2011).

  • Ejer: Rikke Oberlin Flarup (cand.mag. i Visuel Kultur).
  • Profil: Vi fokuserer på det skæve og på projekter, der eksperimenterer med sprog og format. Vi udgiver dansk og nordisk litteratur, visuelle værker og projekter, der inspirerer os.
  • Antal ansatte: to.
  • Årlig omsætning (2016): ikke oplyst.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): Så vidt jeg husker, udbetalte jeg ca. 1.000 kr. til mig selv en gang i løbet af 2016.
  • Antal udgivelser pr. år: 2-3.
  • Eksempler på udgivelser: Rúni Weihe: Mursejler, A Little Less Conversation no. 9, Marie Louise Albers: Grøn guide Paris.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Hver gang en ny udgivelse kommer, er det den, jeg er mest stolt af.
  • Bedst sælgende udgivelse: Grøn guide Paris (ca. 350 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: at både boghandlere og læsere tør satse mere på endnu ikke kendte forfattere og kunstnere og ukonventionelle udgivelser.
  • Hjemmeside: www.arkivfordetaljer.dk

13. FORLAGET SIDSTE ÅRHUNDREDE

(København, grundlagt 2015).

  • Ejer: Mads Peder Lau Pedersen (cand.mag., tidl. boghandlermedhjælper og forlagsmedarbejder).
  • Profil: oversat og overset europæisk litteratur i retning af det groteske, ekspressionistiske og monomane. Internt plejer vi at sige, at profilen er »suicidaltuberkuløs«.
  • Antal ansatte: to fast tilknyttede medredaktører.
  • Årlig omsætning (2016): ca. 100.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0. Overskud investeres i nye udgivelser.
  • Antal udgivelser pr. år: hidtil 1, i 2017 er der planlagt 7.
  • Eksempler på udgivelser: Unica Zürn: Mørkt forår, Hermann Ungar: De lemlæstede, Marcel Schwob: Monelles bog.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: De lemlæstede (2016), fordi den var forlagets oprindelige grund til at starte.
  • Bedst sælgende udgivelse: Mørkt forår (ca. 850 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Vores bøger lader til at have en lang levetid. Derfor vil det næsten altid være den seneste.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: at litteraturdækningen i dagspressen handlede mere om litteraturen selv og mindre om litteratur som debatstof.
  • Hjemmeside: www.sidsteaarhundrede.dk

14. FORLAGET ETCETERA

(København, grundlagt 1212).

  • Ejer: Sofie Vestergaard Jørgensen (cand.mag., forlægger, oversætter, korrekturlæser).
  • Profil: franske romaner.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): ikke oplyst.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 3-4.
  • Eksempler på udgivelser: Édouard Louis: Voldens historie, Véronique Ovaldé: Fugleliv, Arnaud Delrue: Sommer med familien.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Den allerførste (Carrara af Célia Houdart) vil altid stå som noget særligt.
  • Bedst sælgende udgivelse: Édouard Louis: Voldens historie.
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: Læs (endnu flere) bøger!
  • Hjemmeside: www.etcetera-forlag.dk

15. BASILISK

(København, grundlagt 1983).

  • Ejer: Fondet Basilisk. Drift: René Jean Jensen, Martin Larsen, Peter Højrup, Pejk Malinovski, Majse Aymo-Boot (forfattere); Rikke Villadsen (tegner og forfatter); Anna Møller Heger, Sofie Damgaard (lit.vid.-studerende).
  • Profil: oversat og ny dansk skønlitteratur; poesi, konceptuel litteratur, bogobjekter; tegneserier, poetik, essays, dagbøger, drama.
  • Antal ansatte: 0 (otte ulønnede redaktører).
  • Årlig omsætning (2016): ca. 700.000 kr.
  • Årsløn (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 15.
  • Eksempler på udgivelser: Andrej Platonov: Udgravning til fundament, Gilles Deleuze & Claire Parnet: Dialoger, Maria Dixen: Alt det krat, alle de buske.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Franck Leibovici: Kinesiske portrætter.
  • Bedst sælgende udgivelse: Asta Olivia Nordenhof: Det nemme og det ensomme (7 oplag).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Franck Leibovici: Kinesiske portrætter.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: ikke oplyst.
  • Hjemmeside: www.basilisk.dk

16. FORLAGET ARENA

(København, grundlagt 1953).

  • Ejer: selvejende institution.
  • Profil: kvalitetslitteratur, både oversættelser og danske bøger.
  • Antal ansatte: 4 (ingen får løn).
  • Årlig omsætning (2016): 204.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 4-8.
  • Eksempler på udgivelser: Patrick Modiano: En stamtavle, Georges Perec: Verdens rum og andre tekster, Glenn Christian: Atropa Belladonna: Tue Andersen Nexø: Vidnesbyrd fra Velfærdsstaten.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Nanna Storr Hansen: Spektakel.
  • Bedst sælgende udgivelse: Marguerite Duras: Sommeren 80.
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: ARENA, nødvendig litteratur siden 1953.
  • Hjemmeside: www.forlagetarena.dk

17. FORLAGET ULVEN OG UGLEN

(Ballerup, grundlagt 2013).

  • Ejer: Line Lybecker og Peter Buch Mortensen (begge cand.mag.).
  • Profil: fantasy af høj kvalitet for voksne.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 200.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 6-8.
  • Eksempler på udgivelser: Mørkets søn-serien af Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl, Den trofaste bror-serien af Jacob Kokkedal.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Stormlysfortællingerne af Brandon Sanderson.
  • Bedst sælgende udgivelse: Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl: Mørkets søn 1 (452 eks.).
  • Dårligst sælgende udgivelse: Benno Moes: I skyggen af gyldne tider (33 eks.).
  • Næste udgivelse: Signe Fahl: Ellekongen.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: Fantasy er også for voksne, og genren byder på mere end blot en god historie.
  • Hjemmeside: www.ulvenoguglen.dk

18. WELTSCHERZ PUBLIKATIONER

(grundlagt 2012).

  • Ejer: Erik Scherz Andersen (bibliotekar, arbejder for Momondo).
  • Profil: digitale værker og håndgjorte selvtryk.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): under 5.000 kr., flere værker er gratis.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): 0.
  • Antal udgivelser pr. år: 1-5.
  • Eksempler på udgivelser: Eva Obelitz Rode: den seksogtyvende sommer, Cecilie Lolk Hjort: Paranoiadigt, Erik Scherz Andersen: Det er os der ejer universet.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: Robert Henningsson: rrrr.
  • Bedst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Dårligst sælgende udgivelse: ikke oplyst.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: flere forlag og forfattere i det digitale rum.
  • Hjemmeside: www.weltscherz.dk

19. FORLAGET TORGARD

(Hedehusene, grundlagt 2008).

  • Ejer: Hugin Eide (bibliotekar).
  • Profil: skønlitteratur til voksne og børn med hovedvægt på oversættelser af færøsk og islandsk litteratur.
  • Antal ansatte: 0.
  • Årlig omsætning (2016): 300.000 kr.
  • Årsløn til ejeren/ejerne (2016): stort set ingen.
  • Antal udgivelser pr. år: 4-6.
  • Eksempler på udgivelser: Jóanes Nielsen: Glansbilledsamlerne, Bárður Oskarsson: Den flade kanin, Gyrðir Elíasson: Mellem træerne.
  • Udgivelse, forlaget er stoltest af: alle.
  • Bedst sælgende udgivelse: Gyrðir Elíasson: Mellem træerne (Nordisk Råds Litteraturpris 2011).
  • Dårligst sælgende udgivelse: ingen grund til at hænge nogen ud.
  • Forlagets motto eller ønske for den litterære samtid: kvalitetslitteratur fra Det Høje Nord til voksne og børn.
  • Hjemmeside: www.torgard.dk

Alle oplysninger stammer fra forlagene selv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Hvorfor skal bøger udgives af et forlag? Jeg kunne skrive en bog den dag i morgen og publicere den på internettet. Jeg/den ville med nogen sandsynlighed ikke få omtale - men det gør bøger udgivet på små forlag jo heller ikke, medmindre de vækker er opsigt eller er gode, eller begge dele.

Anders Sørensen

@Henrik Brøndum, du har ret. Jeg kan egentlig godt lide små forlag. Jeg ved ikke, hvorfor jeg skrev, hvad jeg gjorde (det sker af og til...). Dårlig dag, shit happens :)

Og for at hjælpe de mindre forlag, findes der noget der hedder Proboox - det er et gratis projekt/royaltyafregning, alt-i-et program op til fem udgivelser. Og så har de også nogle mega skarpe priser(DKs bedste?) på lydbøger. Ingen reklamer her men prøv at tjekke dem ud; Proboox.dk :-)