Læsetid 3 min.

Drama i DR Drama

Kommandobroen på DR’s flagskib er blevet affolket med et slag. Og det er langtfra rutine. DR står over for en svær krise, efter at hele dramaafdelingens ledelse begynder for sig selv – formentlig med udenlandsk hjælp.
Piv Bernth og hendes nærmeste medarbejdere forlader DR og starter for sig selv som Apple Tree Productions. Det efterlader DR-Drama i krise.

Piv Bernth og hendes nærmeste medarbejdere forlader DR og starter for sig selv som Apple Tree Productions. Det efterlader DR-Drama i krise.

Peter Hove Olesen

13. oktober 2017

Dramaafdelingen i Danmarks Radio har i næsten 20 år været institutionens nationale og internationale fyrtårn og uantastelige flagskib. Nu vil flagskibets ledelse sætte sit eget dramaskib i søen.

Torsdagens meddelelse om, at dramachef Piv Bernth, hendes souschef, Lars Hermann, og producenterne Dorte Riis Lauridsen, Anders Toft Andersen og Karoline Leth snart går fra borde, signalerer andet og mere end den sædvanlige og efterhånden nedslidte forklaring om, at ’de søger nye udfordringer’ ved at starte deres eget produktionsselskab.

Det signalerer en meget alvorlig krise for DR. Og meddelelsen er kommet som en bombe både inden for og uden for DR.

Krisen handler også om DR’s generelle krise og den helt reelle politiske trussel om at skære DR’s budget med op til en fjerdedel. DR Drama står med sine samlede omkostninger på 2-300 millioner for en pæn del af det samlede budget på 3,7 milliarder – og hvis man trækker DR’s faste driftsomkostninger fra, udgør DR Dramas budget den næststørste post efter DR Nyheders i de variable udsendelsesomkostninger.

En voldsom sparerunde efter næste års medieforlig vil også blive blodigt for dramaafdelingen, og hvem gider at stå ved roret, når det sker?

Store spillere

Krisen handler også om, at det nordiske produktionsmiljø for tv-drama står i meget høj kurs hos internationale storspillere som HBO, Netflix, BBC og ITV.

Det kan man mærke på TV 2, som allerede så småt er begyndt at lege med Netflix. HBO Nordic har lige oprettet en afdeling, der aktivt skal igangsætte nordiske dramaproduktioner.

Der ligger store internationale aktører på spring, og DR Drama har med en række internationale ærespriser markeret sig som en storspiller. Mennesker, ikke institutioner er talentfulde. Og de seneste to ledelser af DR Drama har med Ingolf Gabold og derefter Piv Bernth i spidsen skabt et stærkt hold af igangsættere og producenter.

Nu forlader det meste af holdet DR og starter for sig selv som Apple Tree Productions. I en pressemeddelelse meddeler de, at »der forhandles p.t. med et stort internationalt produktionsselskab om at indgå som partner i selskabet«.

Atmosfære af usikkerhed

Endelig handler krisen også om DR’s bestyrelse og ikke mindst direktion, der – udover at bevilge sig selv lønforhøjelser – har været markant defensive i mediedebatten, hvilket tydeligvis har skabt usikkerhed og frustration længere nede i systemet.

Man skal ikke bevæge sig ret meget i virksomhedens lavere lag for at bemærke, at følelsen af afmagt og usikkerhed er til at tage og føle på. Dertil kommer en udpræget frygt for offentligt at sætte ord på stemningen.

Denne atmosfære af usikkerhed, siger flere kilder, har også sat sit præg på DR Drama. Om den er en af flere grunde til, at et helt lederhold har forladt butikken, er åbent for fortolkning. Men deres afgang er nu en kendsgerning.

»Tiden er nu inde til, at nye kræfter kommer til i DR,« siger den afgående dramachef i den officielle pressemeddelelse.

Og kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen har »stor forståelse for hendes (Piv Bernth, red.) ønske om at prøve noget nyt«, som det hedder.

En stor del af DR’s budget er bundet i faste udgifter til f.eks. bygninger og sendemaster. Derfor bliver eventuelle besparelser på resten af budgettet – blandt andet programmerne – større end 25 procent. Politikerne har ikke gennemtænkt konsekvenserne af besparelserne, siger lektor i medievidenskab
Læs også

Producentforeningens direktør Klaus Hansen byder i Mediawatch den afgående dramatop velkommen i det selvstændige produktionsmiljø og opfordrer i den sammenhæng DR til at lægge kursen radikalt om, så også dramamillionerne lægges ud i branchen. Han betegner DR’s dramaafdeling som »Danmarks største produktionsselskab for fiktion« og lægger ikke skjul på, at han ønsker en helt ny kurs, som i langt højere grad inddrager de uafhængige producenter.

DR’s direktion og bestyrelse står efter dramatoppens afgang med et svært valg. Det handler om public service-virksomhedens flagskib, hvor kommandobroen nu er affolket.

Udadtil prøver man at få det til at se ud som en næsten normal udskiftning. Stillingen som dramachef slås op, så kommer der nok en ny. Det er lettere sagt end gjort. Drama er langtidsplanlægning flere år frem i tiden. Først om et år kender DR sit budget for 2019 og frem.

Det bliver svært at finde den dybt professionelle drama-igangsætter og leder, som tør give sig i kast med en opgave, et budget og en struktur, som ingen kender før i allersidste øjeblik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Malan Helge
  • David Zennaro
  • Dorte Sørensen
  • Oluf Husted
Eva Schwanenflügel, Malan Helge, David Zennaro, Dorte Sørensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

SKAL DR kun være mikrofonholder og sendeflade for private produktionsselskaber????
Er det virkeligt regeringen og DF ønsker?

Jørn Andersen, Tove Lodal, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, Steffen Gliese, Bjarne Tingkær og HC Grau Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Lad os håbe, vi kan vende tilbage til noget mere periodisk, noget mere teater - og så lade Nordisk Film producere en serie om året på en 6-8 afsnit.

Eva Schwanenflügel

Uden DR Drama, intet DR.
Og ja, Dorte, de borgerlige har i dekader haft et kæmpe horn i siden på Danmarks Radio, DF især efter tv-serien 1864. Så de vil hellere end gerne se det hele smuldre :-(

Mig bekendt, så er den form for Drama som DR udbyder forældet. Ingen følger (kan ofte heller ikke) i dag serier på 50 minutter, som fortsætter i en uendelighed. Styrken ved Rejseholdet var, at det var afsluttede historier. Matador søndage er fortid. Det er kun anmelderene som holder øje med den slags tv. Selv fandt jeg Bedrag langtrukken og til tider kedelig, og Arvingerne har jeg slet ikke set.

Eva Schwanenflügel

Ole Rasmussen, jeg droppede også anden sæson af "Bedrag" fordi plottet blev for usandsynligt og karakterenes handlinger ikke hang sammen med deres personlighed. Til gengæld burde du unde dig selv at se "Arvingerne", der var sgu smæk for skillingen, om man så må sige ;-)

Michael Kongstad Nielsen

DR Drama har storhedsvanvid efter min mening. At kunne strø løst om sig med 2-300 millioner kroner om året skaber storsnudet overklasse og ringe forståelse for besparelser og jævne menneskers licenspenge. Hvorfor skal DR Drama lege med HBO, Netflix, BBC og ITV.? Hvad bilder de sig ind?
Lasse Jensen er vældig imponeret og ser nok gerne, at besparelsen på 25 % sløjfes og Piv og co bedt om allernådigst at blive. Evt. med et fornyet honorar i lommen.

Jeg kan sgu godt forstå, hvis Piv Bernth og de andre talenter i DR Drama, der har produceret den ene succes efter den anden, er blevet trætte af DR's elendige ledelse og politikernes evindelige indblanding, der ikke skaber andet end usikkerhed og uro.

Jørn Andersen, Tove Lodal, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

"Piv Bernth og de andre talenter i DR Drama, der har produceret den ene succes efter den anden ... "
De har ikke talent, men de har penge.

Bjarne Bisgaard Jensen

Er der slet ingen respekt for at DR-drama har vundet priser for absolut god kvalitet og gode fortællinger i udlandet, og dermed fastholdt, at selv små lande og økonomier krydret med talent kan gøre sig på den internationale scene, eller er karaktermordet vigtigere.
Hvad tror I Netflix, HBO o.a. investerer i deres serier? I den sammenhæng er de midler der bruges i DR-drama pebernødder og alligevel lykkes det at spille op til dans med de amerikanske og engelske, som man må tro efter kommentariatets mening til fulde bør overtage scenen. Velbekomme siger jeg bare. Man ved ikke hvad man havde, før det er væk-

Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Jens Winther anbefalede denne kommentar

Nu når Drama afdelingen også forlader skuden mens tid er, hvem er så egentlig tilbage udover direktøren og generalen som nu hæver deres løn for at levere (gratis) genudsendelser....

Michael Kongstad Nielsen

Jeg er skeptisk overfor disse seertalsmålinger.
Hvordan ved Gallup eller andre, at det halve Danmark har løst billet til Piv Bernths produktion hver søndag aften?
Nogle af dem vasker tøj eller laver lektier eller har andet at gøre i huset, alle sidder ikke pligtskyldigt og glor på Piv´s frembringelser, så hvordan kan målinger af seertal laves?

Bortset fra det er seertal ikke nødvendigvis udtryk for kvalitet.
Og priser og udenlandske tv-selskabers interesse og indkøb heller ikke. Det kunne jo være, de alle gik efter det samme lav-status rent kulturelt, og så hjælper seertalene jo ikke noget.

Michael Kongstad Nielsen

"Herrens veje"
- de taler for hurtigt. Der er ingen vægt bag ordene. Der er for meget lir. Det gør sig selvfølgelig altid internationalt. Den vrede der promoveres er sygt overdrevet. Skal der være fed dansk drama?
Vor herre bevares.