FILM
Filmplatformen IMDb har skabt verdens største overblik over tv-serier og film. Alle registrerede brugere kan vurdere det, de har set, mens der også linkes til og samles gennemsnitskarakterer blandt særligt engelske og amerikanske medier.
Rotten Tomatoes indsamler rekordmange af disse vurderinger fra professionelle film- og tv-kritikere. I Danmark lægger både scope.dk og kino.dk platform til brugeranmeldelser. Og så er ekkofilm.dk en sikker ven, hvis du savner anmeldelser og nyheder fra filmens verden.
TEATER
ISCENE er et spritnyt og stort anlagt online nyhedsmedie med det erklærede formål at formidle og debattere scenekunsten i levende formater.
Teateravisen.dk bringer anmeldelser af blandt andet Informations egen Anne Middelboe Christensen, mens Scenen.dk skaber overblik over hele Danmarks udbud af professionel scenekunst. Og så har Gregers Dirckinck-Holmfeld, tidligere DR-vært og anmelder ved bl.a. Ekstra Bladet, sin egen blog gregersdh.dk – smækfyldt med dugfriske anmeldelser.
TV
Kulturbloggen GoFugYourSelf er skrevet af kække modebloggere, der smækfyldt med ironi og slang laver recaps af tv-serier som Twin Peaks: The Return, Downton Abbey og Mad Men – besøg den, som du besøger en bedste ven, der giver dig et afslappet forhold til at kloge dig om tv. Og så er de altså ret skarpe ovre på dagbladenes unge konkurrent Soundvenue.dk, der udmærker sig ved myreflittigt anmelderi og en utrættelig mængde kommentarer om og trendspoting af alt, hvad der rører sig på film og tv-området.
LITTERATUR
Det intellektuelle norske kulturtidsskrift Vagant lever sit eget berigende liv på Vagant.no, hvor også danskere skriver fast med kommentarer, anmeldelser og debat. Nettet svømmer over med amatørdrevne børne- og ungdomsbogblogs, en af dem er xeniasbogblog.dk, hvor den 24-årige socialpædagog Xenia har anmeldt en imponerende bunke af ungdomsromaner.
Modspor.dk har sat sig som opgave at kaste lys over mindre oplyste områder af det danske litteraturlandskab, mens atlasmag.dk bringer nye kritikerstemmer frem.
KUNST
Kunsten.nu kalder sig selv for »din bedste kilde til viden om samtidskunsten i Danmark« og »debatterer og informerer på tværs af genrer og landsdele«. Den norske ækvivalent hedder Kunstkritikk.dk.
Internationalt hitter blandt andre magasinet moussemagazine.it, der består af interviews, samtaler og essays af de vigtigste inden for international kritik, visuel kunst og kuratering. Og så er den eksklusive online version af magasinet thewhitereview.org en guldkiste for kunstelskere.
MUSIK
Pitchfork.com er det amerikanske onlinemekka for især indiemusik, mens Uncut.co.uk kalder sig »rockmusikkens spirituelle hjem«. Danske PassiveAggressive.dk og seismograf.dk dækker den eksperimenterende musik- og lydkunstscene.
Der er altid livlige meningsudvekslinger mellem private musikentusiaster på kultsiden svingninger.dk – til dags dato f.eks. 35.101 indlæg om dansk musik. Og Regnsky.dk kalder sig »Danmarks sødeste musikblog«.
Et Danmark uden anmeldere
Avisanmeldelsen er under pres. Når nye medier skal genopfinde avisen på nettet, tager de ikke anmelderen med sig ind i fremtiden, og samtidig falder antallet af anmeldelser i dagbladene. Information har i denne serie skrottet vore egne anmeldelser og snakket med kunstnere og branche for at undersøge dagbladskritikkens rolle i dag – og hvad der ville ske uden den.
Seneste artikler
Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi
13. januar 2018Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkårKulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt
8. november 2017Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’Hvis kritikken skal være uafhængig og fri, hvorfor skal kritikeren så have løn?
3. november 2017De færreste danske kritikere kan få anmelderi som hovedbeskæftigelse til at løbe rundt. Spørgsmålet er, om de overhovedet skal det. Og mere radikalt: Om de i det hele taget skal have løn for deres arbejde. For hvis kritikken skal være fri, skal den så koste penge?