Læsetid: 3 min.

Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.

Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.

Stine Bidstrup

6. oktober 2017

Luk øjnene og forestil dig en verden uden kunstkritikere. Hvad ser du? Et mareridtssyn, hvor skellet mellem godt og skidt er ophævet og erstattet af ukvalificerede holdninger? Eller et drømmesyn, hvor årtiers smagsdommeri endelig er bekæmpet og den demokratiske samtale sat fri?

Poul Erik Tøjner, mangeårig direktør på kunstmuseet Louisiana, ser noget helt tredje.

»Jeg ser først og fremmest nogle kedeligere aviser,« siger han. »En ting er, at vi som kunstinstitution selvfølgelig ville savne at blive anmeldt, men først og fremmest ser jeg en begrænsning i de samtaler om samfund og samtid, som vi kan føre med hinanden gennem kunsten.«

Poul Erik Tøjner er selv tidligere dagbladskritiker ved Kristeligt Dagblad, Information og Weekendavisen, hvor han i en periode fra 1994-2000 tilmed fungerede som kulturredaktør. Han ved, hvad det vil sige både at skrive og modtage anmeldelser – og derfor ved han også, at han ikke ville komme til at savne alle typer anmeldelser lige meget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer