Læsetid: 3 min.

Peter Aalbæk Jensen: ’Ligegyldigt hvor ringe en film bliver anmeldt, kan vi altid finde 20 citater og 6.000 stjerner til en annonce’

Filmproducer og enfant terrible Peter Aalbæk Jensen vil ikke undvære traditionel dagbladskritik, selv om han synes, den er devalueret
For Zentropa-direktøren er anmeldelser et værktøj, og han har brug for, at de er skarpe over for ham.

For Zentropa-direktøren er anmeldelser et værktøj, og han har brug for, at de er skarpe over for ham.

Jonas Olufson

6. oktober 2017

Som en, der producerer, har Peter Aalbæk Jensen stor interesse i, at der findes et anmelderkorps. For det er igennem anmeldere, han kan lure, hvad der rører sig inden for kulturverdenen.

»Det er et spejl på, hvad der er interessant at holde øje med. Derfor kan anmeldelser styre mig i nogle retninger – enten som reaktion imod den ’gode anmeldersmag’, eller jeg kan lade mig positivt guide af anmeldelsen. Som regel er jeg enig med anmelderne.«

– Bliver du også guidet i dit eget kulturforbrug?

»Mere i mit professionelle virke. En filmanmelder ser jo alle film, og det gør jeg ikke, så jeg har jo brug for, at der er nogle, der inspirerer mig, og det gør en anmeldelse af en film. Det kan være en film fra en ny kreativ, jeg ikke har spottet, eller fra et land, hvor der pludselig blomstrer en filmbølge. Det har jeg ikke selv tid eller lyst til at følge med i. Så jeg bruger det i forhold til mit arbejde. Jeg bruger også boganmeldelser, hvor jeg prøver at holde øje med, hvad der ser ud til af have en genklang. De bøger forsøger jeg at læse og købe filmrettighederne til.«

– Jeg havde regnet med, at du ville være mere kritisk. Det er de film, du producerer, som kan falde på en dårlig omtale. Roser du anmelderne, fordi du er bange for at få en dårlig anmeldelse?

»Nej, det tror jeg sgu ikke har nogen effekt på det. Det er jo ikke mig, der laver filmene. Jeg synes, anmeldelser er et anvendeligt værktøj.«

– Anmeldelser har jo nogen genklang. Er det irriterende at få en kritisk anmeldelse? 

»Jeg er blevet så gammel, at jeg som regel synes, de har ret. Der er nogle stunder, hvor man kan være irriteret over, at de har ret. Men det er et værktøj, og derfor har jeg også brug for, at de er skarpe over for mig.«

– Hvor læser du anmeldelser?

»I de dagblade, jeg holder. Mere vil jeg ikke afsløre.«

Peter Aalbæk Jensen

Født 1956.

Filmproducent.

Grundlagde Zentropa sammen med Lars von Trier i 1992.

Direktør i Zentropa 1992-2016.

Ejer i fællesskab med Lars von Trier 25 procent af Zentropa

– Hvordan vil du karakterisere den typiske dagbladsanmelder?

»Dem jeg holder af, har i hvert fald storheden til at underspille sig selv lidt. Det er underholdende med dem, der overspillet sig selv. Det vil jeg medgive. Men det bliver hurtigt lidt trættende, og der er også en tendens til, at dem der bliver for selvsmagende fylder for meget. De mister hurtigt deres validitet. Den lidt tilbageholdende og knap så selvpromoverende anmelder, det er dem jeg er mest inspireret af.«

– Synes du generelt, at anmeldere har en tendens til at blive for selvsmagende og selvpromoverende?

»Det er svært at undgå. Du sidder og kan promovere dig selv i forhold til andre produkter. Det er en mærkelig ting. Man har et forum, hvor man kan ophøje eller nedgøre noget, som nogle andre har gjort. Det er klart, at det frister svage sjæle.«

– Hvad tænker du, der ville ske uden den traditionelle dagbladskritik?

»Jeg har ikke nogen mening om, hvad den almindelige konsument bruger anmeldelser til, og om det er specielt interessant for dem. Ligegyldig hvor ringe en film bliver anmeldt, kan vi altid finde 20 citater og 6.000 stjerner til en annonce alligevel. Så det er som sådan devalueret.«

– Kan anmeldere erstattes af selvbestaltede anmeldere på nettet?

»Nej, det synes jeg ikke. I de bedste stunder er det lidt et ophøjet erhverv, og det kan jeg godt lide ved det. Der er nogle, der bruger tid til at sætte sig ind i et område. De filmanmeldere, jeg kender, har set alt og kender alt. Det er et uvurderligt spejl for mig at have og få mine produkter kørt igennem. Jeg kan godt lide, at det er et kyndigt menneske med et alenlangt katalog. Det ville være meget svært at miste. Det kan jeg ikke få honoreret af en glad kommentator på nettet.«

 

Serie

Et Danmark uden anmeldere

Avisanmeldelsen er under pres. Når nye medier skal genopfinde avisen på nettet, tager de ikke anmelderen med sig ind i fremtiden, og samtidig falder antallet af anmeldelser i dagbladene. Information har i denne serie skrottet vore egne anmeldelser og snakket med kunstnere og branche for at undersøge dagbladskritikkens rolle i dag – og hvad der ville ske uden den.

Seneste artikler

  • Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi

    13. januar 2018
    Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår
  • Kulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt

    8. november 2017
    Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’
  • Hvis kritikken skal være uafhængig og fri, hvorfor skal kritikeren så have løn?

    3. november 2017
    De færreste danske kritikere kan få anmelderi som hovedbeskæftigelse til at løbe rundt. Spørgsmålet er, om de overhovedet skal det. Og mere radikalt: Om de i det hele taget skal have løn for deres arbejde. For hvis kritikken skal være fri, skal den så koste penge?
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Man kan næsten altid læse gode anmeldelser på IMDB, selv om de ofte er lidt for positive. Derfor begynder jeg altid nedefra, dvs. med de dårligste. Hvis de dårligst anmeldelser er bare lidt gode, er filmen som regel seværdig og det er ofte også i de dårlige anmeldelser (altså ikke dårligt skrevet) at du får noget afgørende at vide om filmens evt. kvaliteter. Kort sagt, hvis du vil vide noget om en film, så læs de dårlige anmeldeler på IMDB, så behøver du ikke de professionelle anmeldere.