Læsetid: 2 min.

Rapport: De kunstneriske uddannelser bør samles i én institution

De kunstneriske uddannelser udfordres af international konkurrence og besparelser. Derfor bør uddannelserne samle kræfterne i én national institution, lyder det i en ny rapport bestilt af Kulturministeriet
Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler er én af i alt 10 kunstneriske uddannelser som en ny rapport bestilt af Kulturministeriet anbefaler at slå sammen til en samlet institution for de kunstneriske uddannelser.

Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler er én af i alt 10 kunstneriske uddannelser som en ny rapport bestilt af Kulturministeriet anbefaler at slå sammen til en samlet institution for de kunstneriske uddannelser.

Gilbert Gordon

17. oktober 2017

Der skal oprettes én national kunstnerisk uddannelsesinstitution under Kulturministeriet – en »organisatorisk paraply« – som skal have det overordnede ansvar for de videregående kunstuddannelser i Danmark.

Det er anbefalingen i rapporten De kunstneriske uddannelser, som Henrik Sveidahl, rektor på Det Rytmiske Musikkonservatorium, har lavet. Rapporten blev lækket fredag og offentliggjort mandag morgen.

Rapporten var bestilt af Kulturministeriet tidligere i år. Her fik Sveidahl til opgave at lave en rapport med fokus på de udfordringer, som kunstuddannelserne står over for. Udfordringer af »økonomisk, administrativ og indholdsmæssig karakter«, som følge af international konkurrence, står der i kommissoriet. Uddannelserne skal derfor være mere »fleksible, effektive og have udsyn«.

Samtidig skal der spares. Ved finanslovforslaget fra 2016 blev det besluttet, at uddannelses- og kulturområdet skulle omfattes af omprioriteringsbidraget på to procent.

Dette var anledningen til, at Kulturministeriet bestilte rapporten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Nej, selvfølgelig udfordres de danske kunstuddannelser ikke af international konkurrence, eftersom der ikke er international konkurrence om at fremstille autentisk dansk kunst.
Besparelserne kan vi let slippe af med: politikerne skal bare bevilge nogle flere penge i stedet for at bruge dem på bureaukrati, kontrol og eksorbitante lønninger til kransekagefigurer.

Carsten Wienholtz, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Diego Krogstrup, Anders Reinholdt, Karsten Aaen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov og Tue Romanow anbefalede denne kommentar

»økonomisk, administrativ og indholdsmæssig karakter«, som følge af international konkurrence, står der i kommissoriet. Uddannelserne skal derfor være mere »fleksible, effektive og have udsyn«.

Jeg kan ikke lade være med at grine. Det er så surrealistisk...Liberalister og djøffere altså...så sørgeligt at vi er nået hertil.

Carsten Wienholtz, Frede Jørgensen, Johnny Winther Ronnenberg, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Jan August, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Karen-Margrete Frederiksen, Diego Krogstrup, Ellen Birgitte Rasmussen, Anders Reinholdt, Jens Illum, Tue Romanow, Steffen Gliese, Jens Wolff og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar

Hvad er kunsten - den er fri - og uansvarlig. Kan den medvirke til den stor omstilling ?
Ak ja, efter en spreder kommer en samler - nu med NPM tankegang.

Eva Schwanenflügel, Diego Krogstrup og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Michael Pedersen, kunst er ikke noget magisk, der daler ned fra himlen, det er en praksis. Dansk kunst hviler på en dansk tradition, et særligt udtryk, et særligt temperament. Denne udfoldelse og dette udtryk er danskhedens universelle udtryk - og sjovt nok det, der vil blive forsøgt efterlignet, hvis 'noget dansk' skal optræde i en sammenhæng, kreativ eller kommerciel, i det store udland.
God kunst er i øvrigt en funktion af mængden: der går rigtig meget middelmådigt eller decideret mislykket på det vellykkede.

Kenneth Krabat, Karsten Aaen, Johnny Winther Ronnenberg, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Først etableres en administrativ overbygning, der bestemmer over pengene. De finder så ud af at det er billigere at samle uddanelserne fra mange til færre og til sidst centralt på et sted. Det bliver så i København for det er der vil chefer og politikere helst selv bo og leve. Cheferne skal jo netværke med politikerne for at deres job/organisation skal overleve.
Om nogle år bliver det hele udflyttet til "provinsen" og så er der ingen der kan se effekten af 2% årlige besparelser. Uddannelserne er jo ledet af administratorer og endt som tal (kr) for studerende, lokaler og undervisere i usikre ansættelser, alt samlet i et regneark.

Kenneth Krabat, Karsten Aaen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Den eneste kunst man forstår sig på i dag, er at spare - uddannelse, dannelse og miljø er ligegyldigt...

Carsten Wienholtz, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Kunstnere kan være så besværlige, så lad os samle dem alle sammen på et sted, så politiet ved, hvor de kan finde dem. Det vil også gøre det lettere at fange dem, når de folkevalgte en dag forbyder entartet kunst.

Steffen Gliese, Anne Eriksen, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg synes, det ligner oprettelsen af endnu et djøf-lag. Og vi ved godt, hvem der skal betale for det.

Steffen Gliese, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Søren Kristensen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Den nuværende regering vil med kyshånd tage imod rapportens "korrekte" konklusioner og igen igen gennemføre centralistisk makværk, som ikke har meget med virkeligheden at gøre.
Jeg gider ikke opremse de mange eksempler, men sporene skræmmer tilsyneladende ikke - heller ikke selv om de forventelige besparelser ofte udebliver, så resultatet kun bliver kvalitetsforringelser.

Kenneth Krabat, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Vagn-Ebbe Kier

Rigtig god idé at samle de kreative uddannelser. Inkluder også fotograf, film, og designuddannelserne.
I fremtiden (allerede nu) er de kreative uddannelser det som skal bære meget af fremtiden.

Eva Schwanenflügel

Kommer til at tænke på Munchs "Skriget". Det maleri illustrerer meget godt mine fornemmelser for hvad der er i vente fra regeringens side..

Carsten Wienholtz, Anne Eriksen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Er der nogen som begræder udflytningen til Holmen, hvorefter arkitektur, musik og teater kom i tættere nabo-fællesskab? Jeg tror det ikke, men det er bare ikke noget bevis for at der er behov for endnu et organisatorisk lag på det politiske niveau, som om der ikke allerede er noget der hedder kulturministeriet. Måske har vi bare brug for en ny kulturminister?

Grethe Preisler

Det kulturministeriet har brug for er en 'fundraiser', der kan skaffe de penge til veje fra andre kilder, som spares på finansloven ved hjælp af 'grønthøstermetoden'.

Kulturministeriet havde faktisk en glimrende 'fundraiser' i Uffe Elbæks korte ministertid. Men han blev jo desværre fuppet til at forlade posten i utide i december 2012 efter 'skandalen' med PEt's snagen i Pia Kjærsgaards mødekalender, da hun som 'værdiordfører' for Dansk Folkeparti, skulle beskyttes mod overlast under retsudvalgets udflugt til Fristaden Christiania tidligere på året.

Karsten Aaen, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Bjarne Toft Sørensen

Et forsøg på en "made simple" - forklaring:

Uenigheden mellem ministeren og hendes ministerium på den ene side og de kunstneriske uddannelser mere generelt på den anden, drejer sig om det dominerende kunstsyn på uddannelserne og uddannelsernes åbenhed mod resten af samfundet.

Ved en overordnet økonomisk styring kan uddannelserne presses til i højere grad at leve op til ministerens og ministeriets forventninger. Ligesom når de andre ministerier siger, at finansministeriet forsøger at drive politik på deres omåder.

Inden for universiteternes forskning ville man kalde det et spørgsmål om en prioritering mellem grundforskning og anvendt forskning. Der er et ønske om, at der på de kunstneriske uddannelser i højere grad formuleres projekter, der kan tiltrække fondsmidler, sponsorater m.m. udefra (den private sektor), og at uddannelserne på den måde i højere grad bliver selvfinansierende.

Det hænger også sammen med et ønske om et tættere samarbejde mellem de nuværende kunstuddannelser, hvor en række af de måder, man kategoriserer kunsten på, bliver brudt op. Umiddelbart kommer jeg her til at tænke på strømninger som fluxus og Bauhaus. Der er nemlig en tendens til, at når flere af kunstarterne går sammen, har de bedre mulighed for at formulere projekter, der tiltrækker privat finansiering.

For mig at se rummer rapporten også en række fornuftige overvejelser og betragtninger, og der lægges vægt på, at de enkelte kunstarter også i fremtiden i høj grad skal have mulighed for at beholde deres særpræg.

Det er derfor noget forsimplet, når Ferdinand Ahm Krag udtaler: "Rapporten er fuld af luftige klicheer om tværkunstnerisk samarbejde, men udtrykker ingen egentlig forståelse for kunstneriske processer".

Til gengæld er jeg enig med Jeppe Brixvold i, at rapporten kunne have gjort mere ud af "at skelne imellem, hvad der egentlig handler om kunstnerisk videreudvikling, og hvad der faktisk er økonomiske, bevillingsmæssige hensyn".

Central administration giver vokseværk, decentral administration underlagt virksomhedens faktiske aktiviteter giver minimal administration.