Læsetid: 3 min.

Redaktør hos streamingtjeneste: ’I alle andre dele af samfundet lytter vi til eksperter’

Kvalificerede anmeldelser er vigtige, fordi de kan sætte et værk ind i en musikhistorisk kontekst. Det mener musikredaktør hos streamingtjenesten Tidal, Jonas Kleinschmidt
6. oktober 2017

»Uden anmeldelser ville vi uden tvivl være meget fattigere,« siger musikredaktør hos streamingtjenesten, Jonas Kleinschmidt. Han mener, vi har brug en en kvalificeret dialog om den musik, der udkommer.

– Du bruger ordet dialog. Er det ikke i højere grad en monolog?

»Det starter som en monolog, men derfra bliver der forhåbentlig skabt en samtale om det pågældende værk. Det er i hvert fald det, den gode anmeldelse skal gøre. Den skal forklare, hvad et album eller et kunstværk kan, og hvorfor man skal bruge tid på det. Derfor har vi brug for anmeldere, der har siddet det meste af deres liv med ørerne i musikhistorien.«

– Så for dig er det vigtigt, at det er en kvalificeret stemme, der skriver en anmeldelse. Men man kan vel diskutere, hvornår en anmelder er det?

»Det kan man, og det er en evig diskussion, om det er folkets stemme eller en enkelt, ophøjet anmelders stemme, der tæller, men i alle andre dele af samfundet lytter vi til eksperter. Det at anmelde er ikke en videnskab, men der ligger nogenlunde det samme bag – at man har dyrket musik intenst, interesseret sig brændende for det og går til opgaven med engagement og en fagligt funderet viden.«

Jonas Kleinschmidt

Musikredaktør hos Tidal.

Cand.mag i Dansk og kulturformidling.

Tidligere journalist, anmelder og redaktør hos Soundvenue.

Anmelder for Soundvenue.

»Hvis man skulle tage den helt ud og forestille sig at anmeldere forsvinder, så er det, fordi aviserne vælger at sortere dem fra. Jeg tror, at den kvalificerede samtale eller dom over et album, den vil fortsætte, den vil bare foregå andre steder, for jeg tror, der er behov for den.«

– Hvorfor?

»Man leder altid efter at få forklaret, om noget er godt og i så fald, hvorfor det er godt. Nu har jeg f.eks. lige set Blade Runner for første gang – en klassiker, som alle siger, man skal se – og der vil jeg da gerne læse kvalificerede anmeldere, der skriver om, hvorfor den film gjorde en forskel, og hvorfor den er god. Jeg kunne også bare vælge at se den, og så var det dét. Men hvis man er et nysgerrigt menneske, og det er der jo heldigvis mange mennesker, der er, så vil man gerne vide mere.«

– Jeg forestiller mig, at I på Tidal – og generelt på streamingtjenester – har stor magt over, hvad der bliver promoveret. Hvor stor betydning har anmeldelser på, hvilken musik folk lytter til?

»Jeg bruger anmeldelserne i mit arbejde. Jeg kigger på, hvad der bliver positivt anmeldt, og bl.a. ud fra det vurderer jeg, hvad vores brugere vil være interesseret i at lytte til. Men det er rigtigt, at vi er uafhængige og bare kan vælge at fremhæve noget, som anmelderne ikke bryder sig om. Vi er nogle af dem, der er med til at udfordre den gamle gatekeeper-model, men hos Tidal bruger vi anmeldelserne, så på den måde synes jeg ikke, vi er i opposition til anmeldelser.«

– Streamingtjenester har meget magt, som du selv siger. Hvilken funktion overlader det til anmelderne?

»Anmelderes opgave er at pege på nogle tendenser. De kan indsætte albummet i en musikhistorisk kontekst, og de kan pege på nogle ting, som man ikke nødvendigvis lægger mærke til, når man bare lytter til albummet. Al musik, der udkommer, står på skuldrene af anden musik, og det bliver historieløst, hvis man ikke får en kvalificeret formidling af værket. Så bliver det bare hjernedød underholdning.«

– Hvor læser du anmeldelser?

»Weekendavisen, Politiken, Information, Soundvenue, Pitchfork, Stereogum og New York Times.«

Serie

Et Danmark uden anmeldere

Avisanmeldelsen er under pres. Når nye medier skal genopfinde avisen på nettet, tager de ikke anmelderen med sig ind i fremtiden, og samtidig falder antallet af anmeldelser i dagbladene. Information har i denne serie skrottet vore egne anmeldelser og snakket med kunstnere og branche for at undersøge dagbladskritikkens rolle i dag – og hvad der ville ske uden den.

Seneste artikler

  • Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi

    13. januar 2018
    Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår
  • Kulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt

    8. november 2017
    Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’
  • Hvis kritikken skal være uafhængig og fri, hvorfor skal kritikeren så have løn?

    3. november 2017
    De færreste danske kritikere kan få anmelderi som hovedbeskæftigelse til at løbe rundt. Spørgsmålet er, om de overhovedet skal det. Og mere radikalt: Om de i det hele taget skal have løn for deres arbejde. For hvis kritikken skal være fri, skal den så koste penge?
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu