Læsetid: 2 min.

Den yngre generation er ikke så optaget af anmeldelser, mener pr-strateg

Anmeldere fungerer som pejlemærker for, hvad folk vælger at se, læse og lytte til. Derfor er de vigtige, når man som Line Bilenberg arbejder med pr. Men medierne bør investere i fremtiden og hyre yngre anmeldere, mener hun
6. oktober 2017

Anmeldelser har stor betydning i Line Bilenbergs arbejde som pr-strateg, fordi det går ud på, at få så meget omtale som muligt. Altså  uden anmeldelser ville omtalemængden blive mindre. Men derudover mener hun også, at anmeldelser er relevante, fordi de giver publikum et pejlemærke om, hvad de skal se, læse eller lytte til:

»Jeg tror, at rigtig mange læsere på de store dagblade har et forhold til de enkelte anmeldere, og deres mening betyder derfor meget i deres valg af det ene eller andet tilbud.«

– Så kan det vel også betyde, at folk fravælger at se en film, du lancerer. Er det ikke irriterende?

»Jo, men det er mest dem, der har lavet tingene, der går op i anmeldelser. Jeg er ekstremt engageret, men det er jo ikke mig, der har lavet film, stykket eller bogen. Jeg kan være ærgerlig på mine kunders vegne, men jeg er ikke selv påvirket af det.«

– Hvilken betydning har anmeldelser i dit arbejde?

»Anmeldelserne har stor betydning  i hvert fald for visse grupper, hvor anmelderen fungerer som pejlemærke for folk, der i mange tilfælde har et forhold til den enkelte anmelder. Men jeg tror, det fylder mindre hos de yngre end hos de ældre. Hvis man skal have fat i den yngre generation, så tror jeg, det er vigtigt, at man investerer i fremtiden og hyrer nogle yngre anmeldere også. Som det ser ud lige nu, er det de samme anmeldere, der sidder år ud og år ind på de forskellige dagblade. Hvis du kigger tilbage, har der næsten ikke været udskiftning på Politiken, Berlingske, Information, Weekendavisen osv.«

Line Bilenberg

Selvstændig PR-strateg og lanceringsekspert.

Arbejder freelance for især kulturbranchen.

Lancerer primært dokumentarfilm – ofte med politiske budskaber – tv-serier, fiktionsfilm, teater og bøger.

»Hvis jeg skal kritisere noget, så synes jeg også, at der er nogle medier, der har en for lav standard for, hvem der anmelder. Jeg synes ikke, at en studerende på første år har ret til at kritisere en anerkendt og dygtig instruktør. Jeg synes, det er vigtigt, at man som minimum ansætter nogle kvalificerede og fagligt dygtige folk.«

– Du siger, at det for dig handler om at få omtale, men er der et hierarki i forhold til, om du helst vil have omtale i form af en anmeldelse, artikel eller noget tredje?

»Jeg, personligt, vil altid helst have omtale og skabe dagsorden herigennem. I forhold til vigtigheden, når vi taler anmeldelser, så er det meget forskelligt. Jeg oplever for eksempel, at den yngre generation ikke er så optaget af anmeldelser, og det synes jeg er en ret interessant tendens. I det tilfælde kan det være ekstra vigtigt at få journalistisk omtale, der kan deles på de sociale medier. Mange unge tror jeg i langt højere grad er optaget af de tematikker, der kan være omkring en film, et teaterstykke eller en bog, og jeg tror også, at deres venners anbefalinger betyder mere for dem end anmeldernes.«

– Ville du undvære anmeldelser?

»Nej. Men hvis en film får dårlige anmeldelser, kan det sagtens påvirke salget, så i de tilfælde kan man da godt få lyst til at undvære dem. Men nej, jeg vil ikke undvære anmeldelser. Jeg kan godt lide ideen om, at man vælger nogle fagligt dygtige og erfarne folk til at anmelde.«

Serie

Et Danmark uden anmeldere

Avisanmeldelsen er under pres. Når nye medier skal genopfinde avisen på nettet, tager de ikke anmelderen med sig ind i fremtiden, og samtidig falder antallet af anmeldelser i dagbladene. Information har i denne serie skrottet vore egne anmeldelser og snakket med kunstnere og branche for at undersøge dagbladskritikkens rolle i dag – og hvad der ville ske uden den.

Seneste artikler

  • Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi

    13. januar 2018
    Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår
  • Kulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt

    8. november 2017
    Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’
  • Hvis kritikken skal være uafhængig og fri, hvorfor skal kritikeren så have løn?

    3. november 2017
    De færreste danske kritikere kan få anmelderi som hovedbeskæftigelse til at løbe rundt. Spørgsmålet er, om de overhovedet skal det. Og mere radikalt: Om de i det hele taget skal have løn for deres arbejde. For hvis kritikken skal være fri, skal den så koste penge?
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu